View Single Post
  #232  
Vechi 02.01.2009, 11:59:31
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 108 (3)

22 Ca umbra cînd se abate M-am luat în lături, scuturatu-M-am ca lăcustele.
Prin acestea a arătat moartea, că zice: Am primit sfîrșitul vieții asemenea umbrei ce se abate și lipsește. Încă am fost și ca lăcustele cînd se vîntură de vînt și se poartă ici și colo împrejur, neavînd cetate, nici sat, nici casă, ci stînd uneori întru cetatea aceasta, alteori întru aceea, iar alte dăți mutîndu-Mă în munte și alergînd în pustie.
23 Genunchele Mele au slăbit de post, și trupul Meu s-a schimbat pentru untul de lemn.
Că – zice - nu am viețuit viață moleșită și desfătată, ci neprisosită, și aspră și sărăcească. Și martori sînt cei ce s-au învrednicit de sfințita Lui ucenicie, și pîinile de orz pe care le purtau ca merinde cu sine-și și spicele pe care le smulgeau și le frecau cu mîinile din pricina foamei. Iar pe acest „trupul Meu s-a schimbat pentru untul de lemn”, Simmah l-a tălmăcit așa: „și trupul Meu s-a schimbat pentru neungere.”
24 Și Eu M-am făcut ocară lor, văzutu-M-au, clătit-au cu capetele lor.
Și această proorocie a luat sfîrșit cînd L-au văzut pe El pe cruce, și au clătit cu capetele și au zis: „Ua! (ori: Ha, ha, ha!) Cela ce strici Biserica aceasta și în trei zile o ridici, pogoară-Te de pe cruce!”; iar alții ziceau: „Pe alții i-a mîntuit, pe Sine-Și nu Se poate mîntui.”
25 Ajută Mie, Doamne Dumnezeul Meu, și Mă mîntuiește pentru mila Ta!
26 Și să cunoască ei că mîna Ta este aceasta, și Tu, Doamne, ai făcut-o pe dînsa.
Învețe-se – zice – că nu M-au dat la Cruce nevrînd Eu, ci că acesta este lucrul iconomiei Tale, că prin Patima Mea ai voit să le dăruiești oamenilor nepătimire. Iar „mînă” numește lucrarea lui Dumnezeu.
27 Blestema-vor ei, și Tu vei blagoslovi.
Pînă în ziua de astăzi au rămas Iudeii bîrfind hulele asupra Mîntuitorului; ci, hulindu-L aceia, propovedania se face mai strălucită în fiecare zi.
Cei ce se scoală asupra Mea să se rușineze, iar Robul Tău Se va veseli!
Nici graiul acesta nu ne silește a lua Psalmul de față la altă pricină, că-l auzim și pe dumnezeiescul Pavel zicînd că „pe Sine-Și S-a deșertat, luînd chip de rob.” Încă și El Însuși, strigînd prin Isaia, zice așa: „... Cel ce M-ai zidit în pîntece pe Mine rob Ție-Ți.” Și, după puține: „Pusu-Te-am pe Tine spre așezămînt al neamului, spre lumină neamurilor, ca să le fi Tu spre mîntuire pînă la marginile pămîntului.” Și întru sfințitele Evanghelii a zis că „Fiul Omului n-a venit ca să I se slujească, ci ca să slujească și să-Și dea sufletul Său izbăvire pentru mulți.” Deci „robul” este numele firii luate, nu că este roabă aceea - căci cum ar fi roabă ceea ce s-a unit cu Dumnezeu-Cuvîntul și a primit stăpînia peste toate? - ci ca să arate osebirea firii înseși. Deci numele acesta, adică „robul”, nu este aici arătător al vredniciei, ci al firii.[COLOR=#800080][1][/COLOR]
28 Îmbrace-se cei ce Mă clevetesc pe Mine întru înfruntare și să se învelească cu rușinea lor ca și cu un veșmînt!
Iarăși, pe acest „cei ce Mă clevetesc”, ceilalți tălmăcitori l-au tălmăcit prin „împotrivnici”. Și lucrurile mărturisesc proorociei acesteia, că aceia sînt întru rușine necurmată și se îmbracă cu aceasta ca și cu un veșmînt.
29 Mărturisi-Mă-voi Domnului foarte cu gura Mea și în mijlocul multora Îl voi lăuda pe El.
Stăpînul Hristos Se numește „Cap” al Bisericii și adunarea Bisericii este trup al Lui, iar „laudă” a Sa numește lauda acesteia.
30 Că a stătut de-a dreapta Săracului, ca să mîntuiască sufletul Meu de la cei ce-l gonesc.
Aceasta a zis și în Psalmul al 15-lea: „Mai-nainte vedeam pe Domnul înaintea Mea totdeauna, că de-a dreapta Mea este, ca să nu Mă clătesc.” Că, după ce a făcut unirea nedespărțită, dumnezeiasca Fire era de față firii celei omenești, dar o lăsa să pătimească, lucrînd spre mîntuirea oamenilor. Că lesne Îi era Lui să facă fără de moarte firea luată asupră-Și, dar, de vreme ce Patima era mîntuire a lumii, a slobozit să se facă Patimă, și după Patimă a împărtășit-o de nemurire și de nestricăciune. El nu a primit nici o vătămare din patimile acestea, iar pe dînsa a umplut-o de a Sa slavă, și împreună cu dînsa împărățește și stăpînește peste toate. Iar cînd avea firea aceasta stricăcioasă, a slobozit-o să le pătimească și să le grăiască pe toate omenește, afară de păcat.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Nu trebuie înțeles așadar că Mîntuitorul Hristos ar fi fost rob, lipsit de libertate, ci că firea omenească - pe care El Și-a însușit-o întru totul, afară de păcat - este roabă a lui Dumnezeu.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote