Psalm 111
TÎLCUIREA PSALMULUI 111 Aliluia. Scrierea-deasupra numește laudă și Psalmul acesta, însă celor ce voiesc le aduce învățătură de bună-credință.
Fericit - bărbatul ce se teme de Domnul, întru poruncile Lui va voi foarte.
Cel ce e împodobit cu această cucernicie și e îmbrăcat cu dumnezeiasca temere își mută tot sfatul lui întru împlinirea dumnezeieștilor cuvinte și se sîrguiește cu toată osîrdia a le împlini pe acestea. Apoi, arată și rodul unor asemenea sămînțe:
2 Puternică pe pămînt va fi sămînța lui;
Că, de vreme ce acest lucru părea vrednic de iubit oamenilor de atunci, Se făgăduiește că va da darul acesta celor ce păzesc poruncile. Și cu adevărat l-a și dat: pentru Avraam, lui Israil; pentru David, celor dintru dînsul; iar pentru Israil, strănepoților, măcar de au și fost nelegiuiți.
neamul drepților se va blagoslovi.
Că cei ce se grijesc de cuvioșie și de dreptate vor secera roadele dumnezeieștii blagoslovenii.
3 Mărire și bogăție - în casa lui,
Și făgăduințele acestea le face ca și către cei încă nedesăvîrșiți[COLOR=#800080][1][/COLOR], care nu le pot auzi pe cele mai desăvîrșite. Pentru că pe cei desăvîrșiți Stăpînul Hristos îi învață cele împotrivnice, zicînd: „Să nu cîștigați aur, nici argint, nici aramă la brîiele voastre; nu traistă pe cale, nu încălțăminte, nu toiag.” Și iarăși: „Dacă cineva nu se va lepăda de toate averile sale, nu poate fi ucenicul Meu.” Și: „De voiești să fi desăvîrșit, vinde-ți averile tale și le dă săracilor!” Dar, legiuindu-le pe acestea, celor nedesăvîrșiți le făgăduiește și le dă pe acelea: așa, lui Solomon i-a adăugat bogăție și slavă; așa, fiilor lui Israil le-a dăruit bogăția Egiptenilor.
și dreptatea lui rămîne în veacul veacului.
Că Dumnezeu are pomenirea neuitată și păzește lauda lui de-a pururea pomenită.
4 Răsărit-a întru întuneric lumină drepților
„Întuneric” numește uneori neștiința, iar alteori primejdiile; încă și „lumină” numește o dată cunoștința, iar altă dată izbăvirea de cele rele. Deci zice că le va arăta adevărul celor ce nu-l știu și, întru năpădirea celor scîrbicioase, le va dărui al Său ajutor. Așa, l-a răpit pe Iosif de la uciderea cea pîngărită a fraților; așa, l-a arătat pe dînsul mai înalt decît clevetirea Egiptencei; așa, răpindu-se Sarra, a dăruit lui Avraam ajutorul Său; așa, l-a îngrozit pe Laban și l-a arătat pe cel ce fugea[COLOR=#800080][2][/COLOR]mai puternic decît cel ce îl gonea. Deci și acesta e semn al dumnezeieștii puteri: a lăsa să năpădească asupra drepților cele de scîrbă, pentru iscusirea lor, dar apoi a risipi norul acestora și a le dărui curată înseninare.
Cel milostiv, și îndurat și drept.
Și pe acestea le ocîrmuiește cu dreptatea, cu milostivirea și cu bunătatea, că se grijește ca un iubitor de oameni: și, voind a încununa pe cei drepți, sloboade luptele, dar, pentru nemăsurata bunătate, le dezleagă prea-degrab pe acestea.
5 Bun este bărbatul care se îndură și miluiește, tocmi-și-va cuvintele sale cu judecată,
Iar Simmah, așa: „Bun este cel darnic și care miluiește, iconomisindu-și lucrurile sale cu judecată.” Că cel ce Îl urmează pe al Său Stăpîn caută și grijește cu mînă slobodă pe cei împreună robi, îndurîndu-se ca un părtaș de aceeași fire și miluindu-i ca cel ce așteaptă răsplătire de la Stăpînul de obște. Și unul ca acesta nu lucrează nimic fără socoteală, ci, gîndind drept, împodobește și cuvintele, și lucrurile.
6 că în veac nu se va clăti.
Că unul ca acesta are socoteala întemeiată, nici o schimbare primind întru nelesnirile și greutățile vremilor.
7 Întru pomenire veșnică va fi dreptul,
Mult-vestit va fi unul ca acesta și la toți pomenit de-a pururea, și va lăsa totdeauna laudă neuitată.
de auzul relelor nu se va teme.
Și nu se va teme nici de îngroziri, nici de vestiri care ar putea să-i pricinuiască frică.
Gata este inima lui a nădăjdui spre Domnul.
Iar Simmah „iarăși întemeiată” a tălmăcit-o pe cea gătită. Și zice: Întemeiată și statornică are nădejdea întru Dumnezeu, și pentru aceasta defaimă asemenea gîlcevi.
8 Întăritu-s-a inima lui, nu se va teme, pînă ce va privi asupra vrăjmașilor săi.
Nu numai că nu se teme de neprieteni, ci și așteaptă biruirea acelora pentru nădejdea spre Dumnezeu.
9 Risipit-a, dat-a săracilor; dreptatea lui rămîne în veacul veacului.
Fiecare dintru acestea le aduce învățătură de faptă bună celor ce voiesc. Și zice că cel ce este împodobit cu evlavia și cu dumnezeiasca frică nu întinde așa prost milostenia celor lipsiți, ci face aceasta cu multă slobozenie, urmînd celor ce seamănă și risipesc semințele fără cruțare, pentru nădejdea spicelor. Că la fel așteaptă și acesta cîștigul dreptății.
Cornul lui se va înălța întru mărire.
„Corn” numește tăria, din metafora dobitoacelor într-armate cu coarne, care cu acestea izbîndesc celor ce vin asupră-le. Deci zice că puternic și vestit va fi cel ce are bogăția faptei bune.
10 Păcătosul va vedea, și se va mînia, cu dinții săi va scrîșni, și se va topi, pofta păcătosului va pieri.
Iar cei ce voiesc să trăiască întru răutate, văzînd strălucirea drepților, se vor topi de zavistie și vor măiestri măiestrii de spurcată ucidere, dar vor greși din sfaturile lor și nu-și vor dobîndi pofta, că nedreaptă este aceasta și foarte urîtă lui Dumnezeu.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]Următorii Legii celei Vechi, care nu aveau cunoștința mîntuirii.
[COLOR=#800080][2][/COLOR]Iacov
|