Psalm 112
TÎLCUIREA PSALMULUI 112 Aliluia. Și aceasta este altă laudă scrisă spre folos, care-i ridică pe oameni spre cîntarea de laudă a Făcătorului de bine.
Lăudați, copii, pe Domnul,
„Copii”, aici, nu îi numește pe cei tineri, după cum au socotit oarecari, ci pe robi, că așa a tălmăcit și Achila, și Simmah, și Teodotion. La fel zice și Evreul Avdi, așa încă și Sirul. Iar pe acest „lăudați”, Evreull-a zis „aliluia”, încît este arătat că „aliluia” se tîlcuiește: „Lăudați pe Domnul!”
lăudați numele Domnului!
2 Să fie numele Domnului binecuvîntat de acum și pînă în veac!
Se cuvine – zice – ca voi, care sînteți robi și de la Dumnezeu ați luat pe a fi, să lăudați numele Domnului, măcar de și nu știți firea Lui, că fără de început și nebiruită are binecuvîntarea și lauda - că „din veac și pînă în veac” aceasta arată. Se cuvine dar ca și noi să-I aducem lauda de mulțumire, ca unui adevărat Făcător.
3 De la răsăriturile soarelui pînă la apusuri, lăudat este numele Domnului.
Psalmul acesta a mai-nainte vestit cunoștința de Dumnezeu dăruită neamurilor după înomenirea Unuia Născut. Căci de demult Dumnezeul tuturor nu era lăudat nici măcar de toți Iudeii, ci de puținii ce trăiau cu bună-credință; iar după nașterea cea din Fecioară și după mîntuitoarea Patimă, vestea propovăduitorilor adevărului „a ieșit în tot pămîntul, și la marginile lumii - graiurile lor”, și tot pămîntul s-a umplut de cunoaștința lui Dumnezeu, cît, ca o apă multă, a întrecut mările. Dumnezeul tuturor a zis aceasta și prin alt Prooroc: „Nu este voia Mea întru voi, și jertfă nu voi mai primi din mîinile voastre: că, de la răsăriturile soarelui pînă la apusuri, mare este numele Meu întru neamuri și în tot locul tămîie și jertfă curată se aduce numelui Meu întru neamuri.” Și împreună-glăsuitoare cu acestea poruncește și cîntarea de laudă dumnezeiască:
4 Înalt este peste toate neamurile Domnul, peste ceruri este mărirea Lui!
Căci toate neamurile s-au învățat că El este și înalt, și Dumnezeu, și a toate Ziditor, și lăudat de Îngerii din ceruri.
5 Cine este ca Domnul Dumnezeul nostru?
Dumnezeiasca Scripturăzice aceasta de multe ori, precum prin Fericitul Moisi: „Cine este asemenea Ție între dumnezei, Doamne? Cine este asemenea Ție proslăvit întru Sfinți?” Și Fericitul David: „Cine în nori se va face deopotrivă cu Domnul? Sau cine se va asemăna Domnului întru fiii lui Dumnezeu?” Și iarăși: „Că cine este Dumnezeu, afară de Domnul? Sau cine este Dumnezeu, afară de Dumnezeul nostru?” Și prin toate acestea învață neasemănarea Dumnezeului tuturor și cum că nimic din cele ce sînt nu poate a se asemăna cu firea, sau cu puterea sau cu lucrarea lui Dumnezeu.
Cel ce întru cele înalte locuiește,
6 și peste cele smerite privește, în cer și pe pămînt;
Că Cel ce pare că petrece în ceruri privește peste toate și nu lasă negrijit nimic din cele ce sînt.
7 Cel ce ridică de la pămînt pe cel scăpătat și din gunoi înalță pe cel sărac,
8 ca să-l așeze pe el cu boierii, cu boierii norodului Său;
Pe acestea le-a zis și Fericita Ana, țesînd lauda de mulțumire lui Dumnezeu. Și le vedem făcîndu-se totdeauna de Dumnezeul tuturor: așa, pe Fericitul David, păstor fiind, l-a făcut împărat; așa, pe Iosif, care căzuse în robie, l-a așezat pe scaunul împărătesc; așa, pe Moisi, după ce a fost cioban, l-a arătat povățuitor al norodului și l-a hirotonisit dumnezeu[COLOR=#800080][1][/COLOR]al lui Faraon; așa, a învrednicit de bunătățile dăruite lui Israil neamurile ce slujeau sărăciei păgînătății și ședeau pe gunoiul păcatelor; așa, a luat asupră-Și firea omenească ce căzuse întru însuși fundul morții, și a înălțat-o „și a așezat-o deasupra a toată Începătoria, și Stăpînia și Domnia, și deasupra a tot numele ce se numește, nu numai întru veacul acesta, ci și întru cel ce va să fie”.
9 Cel ce face a locui cea stearpă în casă, maică ce se veselește de feciori.
Putem vedea că acest lucru se întîmplă și la oameni: pentru că, sterpe fiind, le-a arătat maici de copii și pe Sarra, și pe Revecca, și pe Rahila, și pe Ana, și pe muma lui Samson, și pe Elisaveta. Dar mai vădit și mai adevărat putem vedea acest lucru la Biserică: pentru că, fiind aceasta stearpă și fără copii de demult, maică a făcut-o, care se veselește de copii nenumărați, după proorocia ce zice: „Veselește-te, stearpo, ceea ce nu naști! Rupe și strigă, ceea ce nu chinuiai, că mai mulți sînt fiii celei pustii decît ai celei ce are bărbat.”
[COLOR=#800080][1][/COLOR]Adică judecător, cum s-a tîlcuit și în alte locuri despre „dumnezei”.
|