Psalm 113
TÎLCUIREA PSALMULUI 113
Aliluia.
Și aceasta este laudă care pomenește facerile de bine date de Dumnezeu Iudeilor, și povestește puterea lui Dumnezeu și rîde de neputința idolilor. Și lauda aceasta se potrivește și celor ce au crezut din neamuri și s-au izbăvit de înșelăciunea idolilor, căci se învață cîtă este depărtarea dintre cei ce nu sînt dumnezei și Cel ce este cu adevărat Dumnezeu.
Întru ieșirea lui Israil din Egipt, a casei lui Iacov din norod barbar,
2 făcutu-s-a Iudeea sfințenia Lui, Israil – stăpînirea Lui.
Zice: Slobozindu-l Stăpînul pe Israil din Egipt și izbăvindu-l de robia barbarilor de alte seminții, l-a arătat pe acesta norod al Său și a zidit Biserica Sa în Iudeea - că pe aceasta a numit-o „sfințenie”.
3 Marea a văzut, și a fugit, Iordanul s-a întors înapoi.
4 Munții au săltat ca berbecii, și dealurile ca mieii oilor.
Le fețuiește[COLOR=#800080][1][/COLOR] pe cele zise, și celor neînsuflețite le pune împrejur simțire cu cuvîntul, propovăduind puterea lui Dumnezeu. Și zice: Povățuind Tu înaintea norodului, marea, temîndu-se, s-a depărtat într-o parte și-ntr-alta și a dat călătorie neoprită; și rîul s-a întors înapoi și a oprit pornirea curgerilor sale, nălucind în Chivot a Ta putere, ca un cuvîntător[COLOR=#800080][2][/COLOR]; iar dealurile și munții s-au pornit și păreau că dănțuiesc, fiindcă L-au primit pe Stăpînul cerurilor. Și zice de muntele Sinaiului și de Horib, că întru acelea S-a arătat pe Sine Dumnezeu. Apoi, aduce și întrebare celor mai-nainte zise:
5 Ce-ți este ție, mare, că ai fugit? Și ție, Iordane, că te-ai întors înapoi?
6 Munților, că ați săltat ca berbecii și dealurile ca mieii oilor?
Și, fiindcă acelea erau necuvîntătoare și neînsuflețite, însuși[COLOR=#800080][3][/COLOR]face răspuns pentru dînsele:
7 De la fața Domnului s-a clătit pămîntul, de la fața Dumnezeului lui Iacov,
8 a Celui ce a schimbat piatra în iezere de ape, și pe cea vîrtoasă întru izvoare de ape.
Fiecare dintru acestea – zice – s-a făcut pentru Domnul, Care S-a arătat. Această pricină are clătirea pămîntului și despărțirea mării. Că El și piatra cea neroditoare - cea lipsită de toată umezeala și care nu suferă nici tăiere, pentru învîrtoșare - a puhoit-o cu vărsarea apelor, poruncind a izbucni de acolo izvoare cu îndestulare. Deci – zice – nu s-a făcut nici un lucru de mirare, că a poruncit Făcătorul, și s-a despărțit noianul, și piatra cea vîrtoasă a izvorît, cerul a dăruit mană, vînturile i-au adunat pe cîrstei și celelalte toate s-au făcut fiindcă El le-a poruncit.
9 Nu nouă, Doamne, nu nouă, ci numelui Tău dă-i mărire,
10 pentru mila Ta și adevărul Tău, ca nu cîndva să zică neamurile: Unde este Dumnezeul lor?
Acestea se potrivea să le zică de demult cei dintru tăierea împrejur, care cereau dumnezeiescul ajutor și aminteau darurile mai dinainte: Să nu cauți la noi – o Stăpîne! – nici să ne treci cu vederea pentru greșelile noastre cele multe, că cei ce nu știu dreptatea pedepsei vor prepune că robia noastră este a Ta neputință, și vor zice: „Unde este Dumnezeul lor?”
11 Iar Dumnezeul nostru, în cer și pe pămînt, toate cîte a vrut a făcut.
Aceia zic: Unde este Dumnezeul lor? - iar noi știm că Tu ești Dumnezeu, Făcătorul tuturor, Care locuiești în cer și ai puterea împreună-măsurată cu voirea.
Apoi, prin alăturare și potrivire, face mustrarea idolilor:
12 Idolii neamurilor – argint și aur, lucruri de mîini omenești.
Că Tu faci cîte voiești, iar idolii cei închinați de neamuri nu zidesc, ci se zidesc; și au cinstea din materie, că se fac din aur, din argint și din vopsele; și dobîndesc frumusețea din meșteșug, că argintarii, zlătarii și zugravii le dau forma. Deci din materie și din meșteșug își culeg ființa. Apoi, jelește neputința lor prin mai multe cuvinte, zicînd:
13 Gură au, și nu vor grăi; ochi au, și nu vor vedea;
14 urechi au, și nu vor auzi; nări au, și nu vor mirosi;
15 mîini au, și nu vor pipăi; picioare au, și nu vor umbla;
Zice: Sînt împodobiți cu icoane ale simțirilor, dar sînt lipsiți de lucrarea lor. Deci sînt mai proști nu numai decît cei ce îi fac, ci și decît jivinele cele prea-mici: că muștele, și țînțarii și cele mai mici decît acestea au lucrarea simțurilor - că văd, și aud, și zboară și umblă - iar cei ce sînt închinați ca niște dumnezei nu au nici lucrarea jivinelor celor subțiri și prea-mici.
16 nu vor glăsui cu gîtlejul lor.
Că - de vreme ce dracii ce lucrau printr-înșii și săvîrșeau vrăjile cele mincinoase nu le aduceau pe acestea prin idolii cei neînsuflețiți, ci prin oamenii cei cuvîntători ori prin oarecare semne vesteau ceva - după cuviință a zis: „nu vor glăsui cu gîtlejul lor”, că idolii sînt cu totul nemișcați și neînsuflețiți.
17 Asemenea lor să fie cei ce îi fac pe dînșii și toți cei ce se nădăjduiesc spre dînșii!
Și acelora să se asemene și cei ce se închină lor, și cei ce-i fac pe dînșii, că e drept ca cei ce s-au cinstit cu cuvîntarea[COLOR=#800080][4][/COLOR], dar au căzut întru atîta necuvîntare, să ia nesimțirea celor închinați de dînșii.
18 Casa lui Israil a nădăjduit spre Domnul, ajutorul și scutitorul lor este.
19 Casa lui Aaron a nădăjduit spre Domnul, ajutorul și scutitorul lor este.
Aceia au secerat pagubă, iar nu dobîndă din închinăciunea acestora, iar casa lui Israil, avînd nădejdea întru Cel ce este cu adevărat Dumnezeu, dobîndește totdeauna purtarea de grijă de la Dînsul. Și a făcut pomenirea prin despărțire, cinstind cu aceasta preoția și învățînd pe cei de atunci cîtă era deosebirea preoților de către ceilalți.
|