View Single Post
  #247  
Vechi 02.01.2009, 12:20:12
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 118

TÎLCUIREA PSALMULUI 118
Aliluia.
Dumnezeiescul David a trecut prin multe și felurite schimbări ale lucrurilor: căci a și fugit de vrăjmași, dar a și gonit pe vrăjmași; a și căzut întru mîhnire, dar a și avut iarăși mai veselă viață; a și alergat pe calea cea dumnezeiască, dar s-a și poticnit călătorind, și iarăși dumnezeieștilor legi a urmat. Deci a adunat toate acestea în Psalmul de față și, împreunînd unele cu altele rugăciunile aduse de dînsul lui Dumnezeu în fiecare vreme, a pus înainte oamenilor o dăscălie aducătoare de folos, învățîndu-i cum este cu putință a isprăvi fapta bună cea lucrătoare. Și nu se lenevește nici cu predanisirea dogmelor, ci adaugă lîngă învățăturile morale și dăscălia pentru acelea, încît Psalmul de față ajunge să-i desăvîrșească întru fapta bună pe cei ce o doresc, și să-i ridice către sîrguință pe cei ce trăiesc întru trîndăvire, și să-i mîngîie pe cei mîhniți, și să pună în bună rînduială pe cei lenevoși și – zicînd cu un cuvînt - să pună tot felul de vindecare peste pătimirile cele de multe feluri ale oamenilor.
Fericiți – cei fără prihană în cale,
Îi fericește pe cei ce călătoresc pe calea cea împărătească și nu se abat nici în dreapta, nici în stînga de la poruncile Legii. Și ne învață cine sînt aceștia:
care umblă în legea Domnului.
Cei ce petrec ca aceștia sînt neprihăniți, căci „cale” numește viața, că toți călătorim pe aceasta, din naștere pînă la îngropare.
2 Fericiți – cei ce cearcă mărturiile Lui, cu toată inima Îl vor căuta pe Dînsul,
Tîlcuind Psalmul al 18-lea, am zis cu ce deosebește „legea”, și „mărturiile”, și „îndreptările”, și „judecățile” și „poruncile”, dar vom aduce aminte în scurt cele zise: „lege” o numește pe cea dată de Dumnezeul tuturor prin dumnezeiescul Moisi; iar „porunci” și „rînduiri” - iarăși pe aceeași, ca cele ce sînt poruncite și rînduite împărătește; o numește „îndreptări”, ca ceea ce poate să îndrepteze pe cel ce le isprăvește; și „judecăți”, ca pe aceea ce arată dumnezeieștile hotărîri și vrednicele răsplătiri, fie ale celor ce viețuiesc după Lege, fie ale celor fără de lege; iar „mărturii” - ca pe ceea ce mărturisește și arată sub ce fel de pedepse se vor supune cei ce o calcă. Deci și aici fericește pe cei ce cearcă totdeauna mărturiile lui Dumnezeu și Îl caută pe Dumnezeu cu toată inima. Însă lucrul acesta nu este al fiecăruia, ci al celui ce a ajuns la însuși vîrful faptei bune, pentru că unul ca acesta nu-și împarte mintea între Dumnezeu și grijile lumești, ci se dăruiește pe sine-și lui Dumnezeu cu totul.
3 că nu au umblat în căile Lui cei ce lucrează fărădelegea.
Și în Psalmul dintîi a făcut despărțirea aceasta, pentru că și acolo, după ce a fericit pe cel ce „cugetă ziua și noaptea în LegeaDomnului” și a arătat și rodul cugetării, a adăugat: „Nu așa - necredincioșii, nu așa!” Deci și aici, după ce a fericit pe cei fără prihană, ne învață cum că lucrătorii nelegiuirii și-au gătit loru-și altă cale și au părăsit Legeaînfiptă și așezată de Dumnezeu.
4 Tu ai poruncit ca să păzească foarte poruncile Tale.
Stăpînul poruncește aceasta și prin Lege, și prin Prooroci, și prin Sfințitele Evanghelii. Și toată dumnezeiasca Scripturăeste plină de o asemenea așezare de lege, că nu poruncește a le păzi așa prost, ci „a le păzi foarte”, adică cu tot dinadinsul.
5 O, de s-ar îndrepta căile mele, ca să păzească îndreptările Tale!
Pentru aceasta – zice – mă rog să se îndrepteze cu LegeaTa calea mea, ca și cu un dreptar, ca să pot păzi îndreptările Tale. Și, arătînd rodul acestui lucru, adaugă:
6 Atunci nu mă voi rușina, cînd voi căuta spre toate poruncile Tale.
Că rodul nelegiuirii este rușinea. Așa zice și dumnezeiescul Apostol: „Deci atunci ce rod aveți întru acelea de care vă rușinați?” Iar cei ce plinesc toate poruncile lui Dumnezeu au îndrăzneala conștiinței.
7 Mărturisi-mă-voi Ție întru îndreptarea inimii cînd mă voi învăța judecățile dreptății Tale.
„Mărturisire” numește mulțumirea. Atunci – zice – voi putea să-Ți aduc laudă curată, cînd voi deprinde toate judecățile Tale și voi viețui după dînsele.
8 Îndreptările Tale voi păzi, să nu mă părăsești pînă în sfîrșit!
De multe ori, dumnezeiescul dar îi lasă pe unii pentru puțină vreme, măiestrindu-le de aici folos. Așa, marele Ilie, părăsindu-se de dumnezeiescul dar, a căzut în patima fricii, deprinzînd neputința firii omenești, însă îndată a dobîndit iarăși dumnezeiescul dar. Așa, dumnezeiescul Petru, lepădîndu-se, a alunecat, ci îndată l-a proptit pe dînsul Stăpînul. Iar Iuda, făcîndu-se cu totul gol de dumnezeiasca purtare de grijă, s-a făcut vînat gata al neprietenului. Și Fericitul David s-a părăsit după păcatul acela, și a căzut în primejdiile acelea grele, și iarăși a luat îndrăzneala către Dumnezeu și a dobîndit purtarea de grijă de acolo. Iar Saul, făcîndu-se cu totul pustiu de aceasta, s-a golit de darul Duhului și s-a înjugat cu duh rău. Deci după cuviință se roagă Proorocul să nu se părăsească „pînă în sfîrșit”, adică să nu se golească de darul ce îi poartă de grijă.
9 Întru ce își va îndrepta tînărul calea sa? Cînd va păzi cuvintele Tale.
Tinerețile sînt nestatornice și iute plecate către răutate, pentru că se împresoară cu multe feluri de valuri ale patimilor. Deci au trebuință de povățuitori să le povățuiască spre limanurile îndreptării, iar acesta e lucrul osebit[COLOR=#800080][1][/COLOR]al dumnezeieștilor cuvinte, că, oprindu-le de la căile împotrivnice, acestea pot să le pună în bună rînduială și să le povățuiască spre calea cea dumnezeiască. Că, ceea ce este frîul și vizitiul mînzului tînăr, aceasta se face dumnezeiescul cuvînt tinerilor.
10 Cu toată inima mea Te-am căutat, să nu mă lepezi de la poruncile Tale!
Mulți Îl caută pe Dumnezeu, dar nu cu toată inima, că o împart pe aceasta nu numai întru griji de lucruri lumești, ci și întru pofte necuvioase: și pizmuiri, și vicleșuguri, și pîndiri ale celor de aproape. Iar iubitorul celor dumnezeiești Îi afierosește toată mintea sa lui Dumnezeu și o spînzură de Pronia Lui.
11 Întru inima mea am ascuns cuvintele Tale, ca să nu greșesc Ție.
Cel ce are aur, ori argint, ori pietre scumpe nu le pune pe acestea afară, ci le ascunde în lăuntru în comori și în cămări, ca să scape de mîinile spărgătorilor de pereți. Așa, și cel ce are bogăția faptei bune o ascunde în suflet, ca să n-o jefuiască tîlharii sufletelor prin slavă deșartă. Cuvîntul ne învață încă și alta: să nu aducem dumnezeieștile cuvinte tuturor, că zice: „Nu dați cele sfinte cîinilor, nici nu aruncați mărgăritarii voștri înaintea porcilor!”
12 Bine ești cuvîntat, Doamne! Învață-mă îndreptările Tale!
În loc de: Ești blînd, și iubitor de oameni și vrednic a fi lăudat de toți, pentru care Te rog să învăț de la Tine cele ce pot să mă îndrepteze!
13 Cu buzele mele am vestit toate judecățile gurii Tale.
Că, pe cele învățate de la bunătatea Ta, îi voi învăța și eu pe cei ce nu le știu.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]„Este calitatea”, zicem noi azi.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote