View Single Post
  #256  
Vechi 02.01.2009, 12:29:28
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 118 (9)

Crezînd că mărturiile Tale sînt moștenire veșnică și nejefuită, mă bucur și mă veselesc de avuția acestora.
112 Plecat-am inima mea ca să fac îndreptările Tale în veac, pentru răsplătire.
Sfatul sufletului se aseamănă cumpenei, și cumpăna o ține mintea, ce a luat cu soartă să stăpînească: deci, dacă se va îngreuna mai mult cu gîndurile cele bine-credincioase, de nevoie cumpăna urmează a se pleca spre cele bune. Acest lucru zice Proorocul că a lucrat: „Plecat-am inima mea ca să fac îndreptările Tale în veac, pentru răsplătire.” Pentru că, văzînd cîștigul ce răsare dintru acestea, am primit asupră-mi cu dragoste sudorile pentru ele. Și, învățîndu-ne cum le-a ales pe cele dumnezeiești, a adăugat:
113 Pe călcătorii de lege i-am urît, iar legea Ta am iubit-o.
Că, scuturînd și lepădînd gîndurile ce mă sfătuiau să nelegiuiesc, am prețuit mai mult LegeaTa.
114 Ajutorul meu și sprijinitorul meu ești Tu, întru cuvintele Tale am nădăjduit.
Și nu am isprăvit acest lucru fără ajutorul Tău, ci după ce am dobîndit ajutorarea de la Tine și m-am hrănit cu nădejdea către Tine.
115 Depărtați-vă de la mine cei ce vicleniți, și voi cerca poruncile Dumnezeului meu!
Pe acestea – zice – le ziceam și gîndurilor necuvioase care se ispiteau a mă sfătui cele rele: Nici un sfat ca acesta să nu mă sfătuiți! - că mie îmi este iubită viața cea după poruncile dumnezeiești. Și nu voi urma acestora așa prost, ci le voi cerca cu toată sîrguința, ca nimic dintru dînsele să nu se tăinuiască de mine și să împlinesc toate cîte a poruncit Domnul tuturor.
116 Apără-mă după cuvîntul Tău și mă viază, și să nu mă rușinez de așteptarea mea!
Deci învrednicește-mă de a Ta purtare de grijă pe mine, cel ce am acest scop, ca să nu mă umplu de rușine, înșelîndu-mă de nădejde. Iar „cuvînt” zice aici făgăduința, în loc de: Dăruiește-mi mîntuirea făgăduită mie!
117 Ajută-mi, și mă voi mîntui și voi cugeta întru îndreptările Tale totdeauna!
Căci, pentru a dobîndi mîntuirea, nu mă voi lenevi de îndreptările Tale, ci totdeauna le voi cugeta pe acestea. Iar „cugetare” nu o numește numai pe cea întru cuvinte, ci și pe cea întru lucruri.
118 Defăimat-ai pe toți cei ce se depărtează de la îndreptările Tale, că nedrept este gîndul lor.
Și voi avea sîrguința aceasta către poruncile Tale, știind cum s-au făcut de ocară și cu totul de rîs călcătorii acestora.
119 Călcători de lege am socotit pe toți păcătoșii pămîntului; pentru aceasta am iubit mărturiile Tale.
În loc de „călcători de lege”, Teodotion a zis: „întru nimic”, iar Simmah: „gunoi”. Iar Proorocul a arătat că - defăimînd și el pe călcătorii de Lege, asemenea lui Dumnezeu - a adus toată sîrguința spre împlinirea dumnezeieștilor cuvinte, ca unul ce știa paguba pricinuită de nelegiuire.
120 Pironește de frica Ta cărnurile mele, că de judecățile Tale m-am temut!
Sufletul meu – zice – este îmbrăcat cu frica Ta; dar, fiindcă trupul și mădularele sale se scoală asupra lui, mă rog să se pironească de frica aceasta, ca, făcîndu-se ele moarte păcatului, să urmeze povățuirii sufletului. Stihul acesta se aseamănă graiului aceluia apostolesc: „Omorîți mădularele voastre cele de pe pămînt: curvia, necurăția, patima, pofta cea rea și iubirea de argint, care este slujire de idoli.” Și iarăși: „Cu Hristos împreună m-am răstignit, și nu mai viez eu, ci viază întru mine Hristos.”
121 Făcut-am judecată și dreptate, să nu mă dai celor ce îmi fac strîmbătate!
Zice: Voind a urma legilor Tale, să nu mă fac lesne prins neprietenilor! Dar cine are acum atîta curățenie a sufletului, ca să grăiască cu îndrăzneală asemenea cuvinte? Unele ca acestea a zis încă și dumnezeiescul Apostol: „Că lauda noastră aceasta este: mărturia conștiinței noastre.”
122 Primește pe robul Tău întru bunătate,
Simmah zice: „Primește-mă întru cel bun și pe mine, robul Tău!”, iar Achila și Teodotion au pus: „chezășuiește-mă”, în loc de: Adevărul zic, nu mint, crede-mi mie, robului Tău ce mă făgăduiesc, fă-Te Tu Însuți chezaș al făgăduinței mele că mă voi sîrgui a împlini legile Tale!
ca să nu mă clevetească cei mîndri!
Dureros lucru este clevetirea, măcar de are și mare plată. Întru aceasta a căzut și minunatul Iosif și alții nenumărați. Iar Domnul poruncește să ne rugăm a nu intra întru ispită. Deci, cerînd această cerere, Proorocul n-a făcut nimic fără de cuviință, căci clevetirea le este cu covîrșire mai grea celor trufași și silnici[COLOR=#800080][1][/COLOR], fiindcă, luînd lîngă sine-și silnicia, nedreptatea face vătămare mai mare.
123 Ochii mei au lipsit spre mîntuirea Ta și spre cuvîntul dreptății Tale.
Și aici numește făgăduința „cuvînt”. Necurmat – zice - aștept de la Tine mîntuirea și adăst sfîrșitul făgăduinței. Iar pe acest „au lipsit”, l-a pus arătînd pofta și dorirea cea întinsă.
124 Fă cu robul Tău după mila Ta și îndreptările Tale învață-mă!
Lucrătorul atîtor fapte bune se roagă să dobîndească milă, și prin aceasta cere să cîștige mîntuirea. Nu cere plată, ci iubire de oameni.
125 Robul Tău sînt eu, înțelepțește-mă, și voi cunoaște mărturiile Tale!
Din fire, toți oamenii sînt robi ai lui Dumnezeu, iar cu așezămîntul și voirea - cei ce voiesc și aleg cu dragoste stăpînia lui Dumnezeu. Dintru această adunare fiind, Proorocul se numește pe sine-și „rob” și se roagă a se învrednici de pricepere, ca să cunoască mărturiile lui Dumnezeu.
126 Vremea este Domnului a face, că risipit-au legea Ta.
Dumnezeu, Cel ce le ocîrmuiește pe toate cu cumpănă și cu măsură, suferă multă vreme păcatele oamenilor, iar cînd vede crescîndu-se răutatea prin îndelunga-răbdare, atunci aduce pedeapsă asupră. Deci aceasta zice și aici: Vremea este a Te scula spre ajutorul celor nedreptățiți - o Stăpîne! – că vrăjmașii au călcat LegeaTa foarte.
127 Pentru aceasta, am iubit poruncile Tale mai mult decît aurul și topazia.
Deci aceia au defăimat a Ta Lege, iar eu socotesc poruncile Tale mai vrednice de iubit decît aurul și decît pietrele cele de mult preț. Fiindcă topazia este din pietrele cele scumpe și, dintru una, le-a arătat pe toate. Și poate că întru acea vreme aceasta se prețuia mai mult decît celelalte.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]puternici, stăpînitori
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote