
02.01.2009, 12:33:00
|
 |
Senior Member
|
|
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
|
|
Psalm 119
TÎLCUIREA PSALMULUI 119 Cîntarea treptelor. Teodotion a pus: „cîntarea suirilor”, iar Simmah și Achila: „la suiri”. Însă „suirile”, ori „treptele”, arată întoarcerea din Babilon a norodului robit. Că, mai-nainte știind darul Duhului și robia, și slobozirea ce avea să fie, mai-nainte le-a vestit pe amîndouă, măiestrind atît folosul acelora, cît și nouă aducîndu-ne de aici cîștigul.
Și „treptele” nu vestesc aceleași lucruri, ci una - primejdiile din Babilon, alta - bunele vestiri ale întoarcerii, alta - veselia din cale, alta - războaiele făcute după întoarcere, iar alta - zidirea Bisericii, felurimea proorociei îndepărtînd sațiul cîntării de laudă. Și fiecare dintru Psalmii aceștia s-a închipuit de ceata Sfinților ce erau atunci, că pe aceia îi arată proorocescul cuvînt că zic cele puse înainte. Iar Psalmul acesta dintîi „al treptelor” tîlcuiește primejdiile și mai-nainte vestește dumnezeiasca milostivire.
Către Domnul, cînd m-am necăjit, am strigat, și m-a auzit.
Începerea Psalmului ne-a învățat mărimea mîhnirii și covîrșirea dumnezeieștii iubiri de oameni, că zice: Mîhnit fiind, m-am rugat Stăpînului, și am dobîndit milostivirea Lui. Apoi, zice și ce cuvinte a grăit rugîndu-se:
2 Doamne, izbăvește sufletul meu de buzele nedrepte și de limba vicleană!
Mă rog – zice – să mă izbăvesc de cei ce îmi vrăjmășuiesc cu nedreptate și se folosesc de amăgiri viclene. Unii ca aceștia erau cei ce îi puseseră curse lui Daniil pentru rugăciune, amarii pîrîși ai celor ce erau cu Anania.
3 Ce se va da ție și ce se va adăuga ție spre limba vicleană?
4 Săgețile Celui puternic sînt ascuțite cu cărbuni pustiitori.
Aici, darul Duhului îi mîngîie pe cei mîhniți și arată dreapta hotărîre scoasă asupra celor ce uneltesc în taină vicleșugul: că „puternic” numește pe Dumnezeul tuturor; „săgeți ale Celui puternic” - iuțimea pedepselor, din metafora săgeților slobozite, care taie aerul cu lesnire; iar „cărbuni pustiitori” – puterea, și cheltuirea și pustiirea pedepsei, pentru că așa este firea focului, în loc de: Nu te mîhni, săgetat fiind de limba cea nedreaptă, că gata sînt pedepsele ce se trimit de Dreptul Judecător, care au iuțimea săgeților și lucrarea cărbunilor făcători de pustiire.
5 Vai mie! – că nemernicia mea s-a îndelungat,
Zice: Pe acestea le grăiam rugîndu-mă, și, auzindu-le pe acestea, Iubitorul de oameni m-a miluit. Iar „nemernicie” numește petrecerea în străinătate. Și după cuviință s-a socotit lungă vremea de 70 de ani, că atîta a zis Proorocul că este viața desăvîrșită a oamenilor, zicînd: „Zilele anilor noștri - 70 de ani întru dînșii.”
sălășluitu-m-am în sălașele lui Chidar.
Chidar a fost al doilea fiu al lui Ismail, și strănepoții acestuia sînt sălășluiți nu departe de Babilon pînă în ziua de azi. Deci - de vreme ce de demult se împotriveau unii altora, că zice: „Scoate pe slujnică și pe fiul ei, că nu va moșteni fiul slujnicei împreună cu fiul meu Isaac!”[COLOR=#800080][1][/COLOR]– după cuviință se tînguiesc ei că au căzut din slobozenia mai dinainte, și petrec aproape de cei jumătate-robi și sînt siliți a robi lor.
6 Mult a nemernicit sufletul meu!
Lungă este vremea nemerniciei! - zice.
Cu cei ce urau pacea, eram făcător de pace; cînd grăiam lor, se luptau cu mine în zadar.
Aici, ne învață răutatea Babilonienilor, că zice: Îmi vrăjmășuiau neavînd să mă prihănească cu nimic și îi foloseau ca pe niște războinici pe cei ce îmbrățișau pacea.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]Acestea le zice Sarra către Avraam despre Ismail, fiul Patriarhului din roaba Egipteancă Agar (vezi Facerea, capitolul 25).
|