Psalm 123 & 124
TÎLCUIREA PSALMULUI 123 Cîntarea treptelor. După întoarcerea din Babilon, îngreunîndu-se de slobozenia Iudeilor, toți vecinii au pornit război de obște asupra lor și, adunînd neamuri barbare, s-au ostășit împreună asupra lor, nădăjduind că le vor stinge de tot și însăși pomenirea. Ci iarăși le-a ajutat Dumnezeul tuturor robilor Săi, și i-au biruit pe toți războinicii. Și zic acestea cei mai mulți din Prooroci: și Ioil, și Iezechil, și Miheia, și Zaharia și mulți alții afară de aceștia. Acestea mai-nainte le vestește aici și Fericitul David.
De n-ar fi fost Domnul întru noi - zică dar Israil! -
2 de n-ar fi fost Domnul întru noi cînd s-au ridicat oamenii asupra noastră,
3 negreșit de vii ne-ar fi înghițit ei pe noi
Nu puterii voastre – zice – să scrieți și să socotiți biruința, că Dumnezeu S-a făcut dăruitor al acesteia... Deci, dănțuind, spuneți unii către alții: De nu am fi dobîndit dumnezeiescul ajutor cînd au năpădit asupra noastră atîția neprieteni, nici de îngropare nu ne-am fi învrednicit, ci am fi fost înghițiți de dînșii de vii, ca de niște fiare.
cînd s-a iuțit mînia Lui[COLOR=#800080][1][/COLOR]asupra noastră.
Prin acestea a arătat zavistia și vrăjmășia neamurilor vecine, căci crăpau văzînd slobozenia Iudeilor.
4 Negreșit apa ne-ar fi înecat pe noi,
5 pîrîu ar fi trecut sufletul nostru, negreșit ar fi trecut sufletul nostru apa cea nesuferită.
Pe toate le-a zis prin asemănare, că – de vreme ce a zis: „negreșit de vii ne-ar fi înghițit pe noi” – acum arată covîrșimea mulțimii, care năpădea ca un pîrîu și nădăjduia a-i acoperi pe toți. Și prea-potrivit a pus închipuirea pîrîului: că - precum pîrîul, adunîndu-se din multe ploi, se face mai repede - așa și cei ce au năpădit atunci asupra Ierusalimului s-au adunat din multe și felurite de neamuri, dar s-au biruit și s-au risipit cu dumnezeiasca hotărîre. Că aceasta ne învață Proorocul:
6 Bine este cuvîntat Domnul, Care nu ne-a dat pe noi spre vînarea dinților lor.
Deodată a arătat împreună și cruzimea acelora, și ajutorarea lui Dumnezeu, că pe „dinți” i-a pus arătînd cruzimea acelora.
7 Sufletul nostru ca o pasăre s-a izbăvit de cursa vînătorilor,
Cu bună cunoștință și mulțumire mărturisesc a loru-și neputință, asemănîndu-se pe sine-și cu pasărea, și totodată propovăduiesc puterea lui Dumnezeu. Și arată tăria războinicilor, că pe aceia îi numesc „vînători”, învățîndu-ne și chipul mîntuirii:
cursa s-a sfărîmat, și noi ne-am izbăvit.
Că nu am dobîndit numai mîntuirea, ci am văzut și pieirea vrăjmașilor.
8 Ajutorul nostru este întru numele Domnului, Celui ce a făcut cerul și pămîntul.
Pentru aceasta, defăimăm toată puterea omenească, avîndu-L ajutător pe Făcătorul cerului și al pămîntului, a Căruia și numirea ne ajunge nouă spre mîntuire.
TÎLCUIREA PSALMULUI 124 Cîntarea treptelor. Cei ce au dobîndit biruința aceea cîntă lauda de biruință și propovăduiesc vîrtutea nădejdii spre Dumnezeu.
Cei ce nădăjduiesc spre Domnul - ca muntele Sionului,
Cel ce se îngrădește cu nădejdea spre Dumnezeu rămîne întemeiat, și neclătit, și vestit și slăvit ca muntele Sionului.
nu se va clăti în veac cel ce locuiește în Ierusalim.
Cel ce locuiește în Ierusalim se cade să petreacă după legile Ierusalimului, că, celor ce locuiesc așa și se pleacă scopului Legii, Proorocul le-a făgăduit întărire.
2 Munți mulți - împrejurul lui, și Domnul - împrejurul norodului Său
Că, precum munții înconjură cetatea, așa și dumnezeiasca purtare de grijă îngrădește norodul cel bine-credincios.
de acum și pînă-n veac.
Că puterea lui Dumnezeu nu este vremelnică, ci veșnică, și îi învrednicește de aceasta pe cei ce prețuiesc slujba Lui cum se cuvine.
3 Că nu va lăsa Domnul toiagul păcătoșilor peste soarta drepților,
Prin Isaia Proorocul, Dumnezeu i-a numit „toiag al mîniei” și pe Asirieni, că zice: „Vai Asirienilor, toiagul mîniei Mele și al urgiei Mele - în mîinile lor. Voi trimite urgia Mea neamului nelegiuit, și îi voi rîndui și îi voi porunci să facă pradă norodului meu”, în loc de: Folosindu-i pe Asirieni ca pe un toiag, îi pedepsesc pe cei vrednici de aceasta. Deci Proorocul zice și aici că, uneltind dreaptă horărîre, Domnul tuturor nu va slobozi să se aducă toiagul celor fără de lege peste ceata drepților. Apoi, ne învață și pricina:
ca să nu-și tindă drepții întru fărădelegi mîinile lor.
Zice: Ca nu cumva, socotind că toate sînt fără de rînduială și neocîrmuite, cei ce se grijesc de cuviință să se plece către rău și să tragă de aici vătămarea.
4 Fă bine, Doamne, celor buni și celor drepți cu inima! -
După ce a arătat dreptatea lui Dumnezeu, face și cererea dreaptă, rugîndu-se ca cei buni să dobîndească răsplătirile cele deopotrivă. Aceasta a zis încă și Domnul: „Cu ce măsură veți măsura, împotrivă se va măsura vouă.” Și: „Fericiți – cei milostivi, că aceia se vor milui.”
5 iar pe cei ce se abat la îndărătnicii, duce-i-va Domnul cu cei ce lucrează fărădelege.
Pe „îndărătnicii”, Achila le-a tălmăcit „încurcături”, Simmah: „întortături”, iar Teodotion: „răzvrătiri”. Iar Proorocul n-a cerut nimic cu nedreptate, ci ca cei buni să le dobîndească pe cele bune, iar cei ce părăsesc calea dumnezeiască și uneltesc îndărătnicii și încurcături să afle sfîrșitul potrivit.
Pace peste Israil!
Și, primindu-și aceia pieirea, aceștia au dobîndit pacea. Se cuvine însă a ști că această numire („Israil”) a dobîndit-o Iacov cînd s-a învrednicit de dumnezeiasca vedere. Deci de acest nume se țin cei de un nărav și care au credință și suflet curate, că nu toți cei din Israil sînt „Israil”, ci doar cei care au îmbrățișat buna-credință a lui Israil.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]Pentru păgînătatea Iudeilor, căci uitaseră Legea cu desăvîrșire și toți își luaseră femei din neamuri, trăind asemeni neamurilor (vezi de pildă în Prima carte a lui Ezdra, capitolele 9,10).
|