View Single Post
  #264  
Vechi 02.01.2009, 12:36:15
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 125 & 126

TÎLCUIREA PSALMULUI 125
Cîntarea treptelor.
Împărățind Chir, el a poruncit să se întoarcă toți Iudeii. Dar, avînd socoteală rea și împotrivindu-se dumnezeieștilor legi întru toate, cei mai mulți n-au voit a se întoarce, iar cîți se grijeau de buna-credință strămoșească și doreau slujba după Lege au făcut întoarcerea cu dragoste. Deci în Psalmul acesta, văzînd a lor slobozenie, aceștia se bucură și se roagă ca și cei de o seminție cu dînșii să o dobîndească pe aceasta.
Cînd a întors Domnul robia Sionului, făcutu-ne-am prea-mîngîiați.
Acest „prea” este aici însemnător de întindere: Multă veselie – zice – am dobîndit după ce a dezlegat Dumnezeu hotarul pedepsei și a dăruit celor robiți slobozenia.
2 Atunci s-a umplut de bucurie gura noastră și limba noastră de veselie;
Că, revărsîndu-ne de veselie, îndată am pornit limbile noastre spre cîntarea de laudă. Că acest nume, adică „veselie”, Achila l-a tălmăcit „laudă”, iar Simmah: „binecuvîntare”...
atunci vor zice între neamuri: Mărit-a Domnul a face cu dînșii!
Și acest lucru ne-a arătat pe noi mult-vestiți la toți, că toți se minunează de marea lucrare a lui Dumnezeu că ne-a izbăvit de acea amară robie. Încă și noi strigăm:
3 Mărit-a Domnul a face cu noi! - ne-am veselit.
Căci este lucru necuvios ca cei lipsiți de dumnezeiasca cunoștință să se minuneze de iubirea de oameni făcută spre noi, iar noi, cei ce am dobîndit facerea de bine, să bolim cu nemulțumirea.
4 Întoarce, Doamne, robia noastră ca pîraiele întru austru[COLOR=#800080][1][/COLOR]!
Aceștia doresc ca și ceilalți de o seminție cu dînșii să dobîndească bunătățile cîștigate de ei, și Îl roagă pe Stăpînul cel de obște să-i împărtășească de slobozenie și pe aceia, încît mulțimea celor ce se întorc să se asemene pîrîului. Iar „austru” numește Ierusalimul, punîndu-i numirea de la starea locului, așa cum zic și Iezechil și Avacum. Dar cuvîntul însemnează și alta, pentru că, fiind umed, vîntul austru umple aerul de nori, și aduce ploi repezi și, avînd fire să topească zăpada, umple pîraiele de ape. Deci zice așa: Poruncește să se adune și ai noștri de o seminție risipiți pretutindeni și să călătorească asemeni unui pîrîu!
5 Cei ce seamănă cu lacrimi cu bucurie vor secera.
Și nu ne rugăm în zadar, ci cunoscînd roadele lacrimilor, căci cei ce seamănă semințele cu acestea se bucură văzînd secerișul îmbelșugat:
Mergînd, mergeau și plîngeau aruncînd semințele lor; dar venind, vor veni, cu bucurie luîndu-și spicele lor.
În multe chipuri a zis aceeași înțelegere, cu felurimea învățăturii neguțătorind mai mult folosul.


TÎLCUIREA PSALMULUI 126
Cîntarea treptelor lui Solomon.
Solomon a zidit dumnezeiasca Biserică de demult, iar Zorobabel a ridicat-o după ce s-a surpat de Babilonieni. Acesta mi se pare că se numește aici „Solomon”, ca cel ce din Solomon își trăgea neamul și ca cel ce a înnoit lucrul lui Solomon. Că proorocescul cuvînt nu se potrivește zidirii lui Solomon, ci celei făcute de Zorobabel după întoarcere: atunci, ei se ispiteau a o zidi, dar erau împiedicați de neamurile vecine, care adeseori le da război și zădăra împărăția Perșilor asupra lor. Iar Scriptura Ezdreine învață acestea mai descoperit. Deci, fiind împodobiți cu buna-credință, Zorobabel, și Iisus fiul lui Salatiil și cei împreună cu dînșii aduc învățătura aceasta a Psalmului:
De n-ar zidi Domnul casa, în zadar s-ar osteni cei ce o zidesc. De n-ar păzi Domnul cetatea, în zadar ar priveghea cel ce o păzește.
Nimeni să nu se bizuiască puterii sale, nici din ziditori, nici din străjuitori, ci să cheme dumnezeiescul ajutor; că, împreună-lucrînd acesta, amîndouă sînt lesnicioase, iar dacă întîrzie Dumnezeu ajutorul, deșartă este sîrguința oamenilor.
2 În deșert este vouă a mîneca[COLOR=#800080][2][/COLOR]și a vă scula după ce ați șezut, cei ce mîncați pîinea durerii.
Și zice că, dacă Dumnezeul tuturor nu ajută, toate sînt deșarte: și mînecarea, și scularea spre păzirea cetății și spre zidirea ce zace înainte. Pentru aceea, sfătuiește pe cei ce mănîncă pîinea cu chinuire, pentru rădicările asupră ale războinicilor, să aibă nădejdile întru Dumnezeu.
Cînd va da iubiților Săi somnul,
3 iată moștenirea Domnului: fiii, plata rodului pîntecelui.
„Somn”, aici, a numit cu închipuire odihna, fiindcă somnul dăruiește oamenilor odihnă. Deci zice: învrednicindu-ne Dumnezeu de a Sa purtare de grijă, vom putea a-i birui pe neprieteni, și a zidi fără osteneală, și a petrece cu întemeiere, și a dormi fără grijă și a ne face părinți ai multor fii, după făgăduință, că a făgăduit să facă neamul nostru ca nisipul de la marginea mării. Aceasta a zis și aici: „iată moștenirea Domnului: fiii, plata rodului pîntecelui”, adică: Dumnezeiasca făgăduință și blagoslovenia împrejurul copiilor s-a dăruit ca oarecare plată nouă, celor ce am nădăjduit spre Dînsul.
4 Ca niște săgeți în mîna celui tare, așa - fiii celor scuturați.
Iar Teodotion: „ca niște săgeți în mîna celui puternic, așa - fiii tinereții.” După acest înțeles au tălmăcit încă și Achila și Simmah. Și zice că: Noi, cei ce nădăjduim întru Dumnezeu, vom fi nu numai mulți, ci și puternici ca niște săgeți ce se slobozesc de un puternic; noi, cei ce acum sîntem slabi și foarte ticăloșiți - că aceasta arată acest „scuturați” – vom fi tari foarte după ce vom dobîndi ajutorul de sus.
5 Fericit este cel care își va plini pofta sa dintru dînșii.
Adică dintru neprieteni, căci nu numai că nu ne vor birui, ci îi și vom birui pe aceștia și vom fi doriți și iubiți la toți.
Nu se vor rușina cînd vor grăi vrăjmașilor lor în porți.
Adică atunci cînd vom vorbi înaintea porților cu solii trimiși de vrăjmași – că după obiceiul cel vechi nici nu-i primeau în lăuntrul porților pe soli, ci afară făceau răspunsurile. Însă prin toate a arătat nebiruirea nădejdii spre Dumnezeu.



[COLOR=#800080][1][/COLOR]Partea dinspre miazăzi, dar și vîntul cu același nume.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]„A se scula”, „a se ridica și a porni devreme” cum am tălmăcit și în alt loc.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote