View Single Post
  #2  
Vechi 02.01.2009, 13:46:37
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 136

TÎLCUIREA PSALMULUI 136

Psalmul acesta este nescris deasupra la Evrei, dar, obraznic lucru îndrăznind, oarecare l-a scris deasupra: „Lui David, prin Ieremia”, adăugînd și aceea, adică: „Nescris deasupra la Evrei.” Ci însăși plăsmuirea aceasta a deasupra-scrierii propovăduiește nebunia celui ce a scris-o: căci Ieremia nu s-a dus în Babilon în robie împreună cu ceilalți, ci, petrecînd puțină vreme în Ierusalim, s-a împărtășit de călătoria în Egipt împreună cu Iudeii cei fără de lege care l-au silit a-i urma. Deci cum se potrivește Ieremiei să zică: „La rîul Babilonului, acolo am șezut și am plîns”? Că Psalmul nu se cuvine nicidecum Proorocului aceluia este arătat din cele zise, dar pricina Psalmului este vădită, că cei ce au fost duși robi și au dobîndit întoarcerea povestesc cele ce li s-au întîmplat în Babilon.
La rîurile Babilonului, acolo am șezut și am plîns cînd ne-am adus aminte de Sion.
Cei mîhniți obișnuiesc a apuca locurile cele mai pustii și a-și tîngui acolo ale lor primejdii. Deci și aceștia, șezînd lîngă țărmurile rîurilor și gîndind la pustiirea mitropoliei lor, multe lacrimi vărsau, ce urmau curgerilor apei.
2 În sălcii în mijlocul lor am spînzurat organele noastre.
Că acestea le erau cu totul netrebnice, fiindcă Legea le poruncea să împlinească slujba lui Dumnezeu într-un singur loc.
3 Că acolo ne-au întrebat pe noi cuvinte de cîntări cei ce ne-au robit pe noi și cei ce ne-au dus pe noi: Cîntare cîntați nouă din cîntările Sionului!
Luîndu-ne în batjocură și punîndu-se asupra primejdiilor noastre, ne porunceau să le cîntăm și să-i veselim cu cîntările noastre, nu ca să ia de aici vreun folos, ci ca pe ale noastre să le rîdă.
4 Cum vom cînta cîntarea Domnului în pămînt străin?
Iar noi, știind nelegiuirea celor ce ne porunceau, nu ne-am supus lor. Însă acestea sînt mustrare a Iudeilor celor fără de lege care se sîrguiau a împlini Legea și săvîrșeau cele după Legeafară de locurile legiuite.
5 De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea!
6 Să se lipească limba mea de grumazul meu de nu-mi voi aduce aminte de tine,
Acestea se învață de Proorocul să le zică, ca să aibă neuitată pomenirea sfințitei cetăți și, mîngîindu-se cu nădejdile întoarcerii, să nu deprindă păgînătatea celor ce i-au robit. Deci zic: Chiar departe de tine fiind – o Ierusalime! – nu am dat uitării pomenirea ta, iar de aș face așa, aceasta să pătimesc și să nu dobîndesc ajutorul cel de sus. Că pe acesta îl numește „dreaptă”.
de nu voi pune înainte-mi Ierusalimul ca început al veseliei mele.
Zice: Cap al veseliei mele am vederea ta, și a ta înnoire și praznicele dintru tine, că prin acelea dobîndesc eu adevărata veselie.
7 Adu-Ți aminte, Doamne, de fiii lui Edom, în ziua dărîmării Ierusalimului, care ziceau: Stricați-l, stricați-l pînă la temeliile lui!
Idumeii, ce se trăgeau din Isav, au rămas ținînd părinteasca vrăjmășie. Aceștia, cînd Ierusalimul se ardea și se risipea de Haldei, ziceau bucurîndu-se: „Stricați-l, stricați-l pînă la temeliile lui!”, în loc de: Răsturnați-l din temelie pe dînsul, cît nici înseși urmele temeliilor să nu rămînă!
8 Fiica Babilonului, ticăloasă!
Așa, după ce a dat lui Dumnezeu judecata Iudeilor, mai-nainte grăiește și pieirea ce avea să fie cetății Babilonului, și o numește pe dînsa „ticăloasă” ca pe ceea ce avea să fie mișea[COLOR=#800080][1][/COLOR]. Iar Achila, în loc de „ticăloasă”, a zis : „mai-nainte prădată”.
Fericit este care va răsplăti ție răsplătirea ta care ai răsplătit nouă!
Și ce este aceasta?
9 Fericit este care va apuca și va lovi pruncii tăi de piatră!
Că, de vreme ce și ei i-au omorît cu cruzime pe pruncii Iudeilor, Proorocul mai-nainte le vestește lor pedeapsa cea întocmai. Deci se fericește Chir, care i-a muncit pe aceia și i-a slobozit pe aceștia, nu că ar fi fost ucenic al curatei și adevăratei bune-credințe, ci pentru că l-a învrednicit pe norodul cel bine-credincios de slobozenie și a poruncit a se zidi dumnezeiasca Biserică. Că Dumnezeu primește roadele cele puține și dăruiește răsplătirile cele mari, cum a lăudat și a propovăduit cei doi bani ai văduvei.


__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote