View Single Post
  #277  
Vechi 02.01.2009, 12:48:29
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 138

TÎLCUIREA PSALMULUI 138
Întru sfîrșit, Psalmul lui David.
Întru unele din pre-scrieri este adăugat: „al Zahariei, întru risipire.” Aceasta nu am aflat-o nici la Evreul, nici la Cei 70, nici la ceilalți tălmăcitori, ci oarecare a făcut adăugarea deasupra-scrierii, înțelegînd Psalmul precum a voit.
Iar Psalmul are mai-nainte grăirea împăratului Iosia. Că, odrăslind din tată rău-credincios[COLOR=#800080][1][/COLOR]și fiind încă nepot al unui moș ca acesta[COLOR=#800080][2][/COLOR](adică rău-credincios), el a urît păgînătatea acelora, și a călătorit prin toată fapta bună; și, înfocîndu-se cu rîvnă dumnezeiască, i-a omorît pe toți preoții idolilor, iar pe cei ce îmbrățișau buna-credință i-a învrednicit de toată căutarea și cinstea. Pe acestea mai-nainte le zice Psalmul, și proorocescul cuvînt îl aduce pe dînsul în mijloc rugîndu-se și spăimîntîndu-se de mai-nainte cunoștința pentru dînsul.
Doamne, cercatu-m-ai, și m-ai cunoscut.
Cercare a faptei bune nu este numai sărăcia și mîhniciunea, ci și împărăția și buna-norocire: că - precum întru cele de mîhniciune ne lămurim, dacă putem suferi cu vitejie cele de scîrbă ce ni se întîmplă - așa și întru bunele-norociri ne iscusim și ne arătăm: că ori ne înălțăm împreună cu bunele-norociri, ori ajungem a cunoaște firea acestora. Deci, încredințîndu-se împărăția Fericitului Iosia și chivernisind-o el cu bună-credință, după cuviință a zis: „Doamne, cercatu-m-ai, și m-ai cunoscut.”
2 Tu ai cunoscut șederea mea și scularea mea.
Pe toate – zice – le-a cunoscut cu de-amănuntul: pe care le lucram șezînd și pe care le făceam sculîndu-mă - că prin „ședere” și prin „sculare” a arătat toată viața. Și graiurile acestea sînt ale sufletului curat și ale științei sănătoase. Și - de vreme ce a zis: „cercatu-m-ai, și m-ai cunoscut” - ca să nu prepuie cineva că Dumnezeu cunoaște cele făcute după sfîrșitul lucrurilor, a adăugat foarte potrivit:
3 Tu ai priceput gîndurile mele de departe.
Că - de demult, și dintru început și mai-nainte cu multe neamuri de plăsmuirea mea - nu numai că ai văzut mai-nainte faptele mele, ci ai și cunoscut mai-nainte gîndurile ce aveau să fie.
Cărarea mea și funia mea Tu ai iscodit-o
Iar Teodotion, așa: „cărarea mea și calea mea Tu ai iscodit-o.” „Cale” și „cărare” numește faptele, iar „funie” – îndreptarea acestora, din metafora celor ce zidesc și îndreaptă pereții cu o sfoară. Ai cunoscut – zice – cu de-amănuntul faptele mele, și nimic dintru ale mele nu s-a tăinuit de cunoștința Ta.
4 și toate căile mele mai-nainte le-ai văzut, că nu este vicleșug pe limba mea.
Dumnezeul tuturor nu numai că le-a văzut mai-nainte, ci le-a și spus mai-nainte prin Prooroci. Și lui Ieroboam, ce jertfea și aducea dumnezeiasca cinste junicilor, mai-nainte i-a vestit că se va scula fiul lui David, Iosia, și va da morții pe preoții idolilor și în acea capiște le va arde oasele de tot.
5 Iată, Doamne, Tu ai cunoscut toate cele de pe urmă și cele de demult.
Prin înseși lucrurile m-am învățat că ai toată cunoștința, și a celor făcute de demult, și a celor nefăcute încă.
Tu m-ai zidit și ai pus peste mine mîna Ta.
Căci cum este cu putință să se tăinuiască ceva dintru ale mele de Făcătorul meu, Care m-a închipuit pe mine în lăuntru, în pîntecele maicii mele, și m-a învrednicit de toată purtarea de grijă? Iar acest „ai pus peste mine mîna Ta” se aseamănă cu: „Mîinile Tale m-au făcut și m-au zidit”, însemnînd totodată și purtarea de grijă de după zidire.
6 Minunată s-a făcut cunoștința Ta dintru mine; întăritu-s-a, nu voi putea spre dînsa.
Dintru cele făcute către mine, am cunoscut puterea Ta, și - voind a lăuda înțelepciunea Ta, dar nenimerind vrednicia - îmi mărturisesc biruirea. Așa – povestind acestea, și minunîndu-se de cunoștința și de mai-nainte cunoștința Dumnezeului tuturor, și că nu s-a tăinuit nimic de Dînsul, nici din cele făcute, nici din cele ce vor să fie - se mută către altă noimă:
7 Unde mă voi duce de la Duhul Tău? Și de la fața Ta unde voi fugi?
De Cel ce le știe pe toate așa de vădit, unde este cu putință să se tăinuiască cel ce fuge? Și ni se cuvine a însemna cum învață că și Dumnezeu, și Preasfîntul Duh au aceeași lucrare: „Unde mă voi duce – zice – de la Duhul Tău, și de la fața Ta unde voi fugi?” Și a cărora lucrare este una, una cu adevărat - și puterea; și a cărora putere este una, una - și firea; deci cu adevărat una este și firea lui Dumnezeu, și a Duhului.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Amon, vezi Cartea a doua a Cronicilor.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Manase, vezi Cartea a doua a Cronicilor.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote