Psalm 140
TÎLCUIREA PSALMULUI 140 Psalmul lui David. Psalmul acesta are aceeași înțelegere cu cel mai-nainte rînduit: că, fiind gonit de Saul, David roagă pe Dumnezeu:
Doamne, strigat-am către Tine, auzi-mă!
„Strigare” numește cu adevărat osîrdia sufletului, că și lui Moisi, tăcînd așa, i-a zis Dumnezeu: „Ce strigi către Mine?”
Ia aminte glasul rugăciunii mele cînd strig către Tine!
Zice: O Stăpîne! – primește rugăciunea mea cu milostivire.
2 Să se îndrepteze rugăciunea mea ca tămîia înaintea Ta; ridicarea mîinilor mele - jertfă de seară.
Cu rugăciunea a înjugat și lucrarea faptei bune: că „ridicarea mîinilor” pe aceasta o arată, fiindcă mîinilor li s-a încredințat lucrarea. Și se roagă să i se înalțe rugăciunea asemenea fumului tămîiei și să urmeze buna mireasmă a aceleia; la fel, și întinderea mîinilor să se arate asemănată jertfei de seară. A pomenit de seară, nu de dimineață, căci era în primejdii și în scîrbe, iar primejdia se aseamănă întunericului și nopții.
3 Pune, Doamne, strajă gurii mele și ușă de îngrădire împrejurul buzelor mele!
Ziditorul a dat limbii două ziduri: unul al dinților și altul al buzelor, oprind pornirile ei necuvîntătoare[COLOR=#800080][1][/COLOR]. Dar Proorocul se roagă să dobîndească și altă străjuire, temîndu-se să nu grăiască ceva necuvios pe cînd își plînge a sa nevoie. Iar că nu suferea niciodată a zice ceva de hulă nici cînd era gonit de Saul, mărturisește istoria: căci, și cînd ai lui (ai lui David) s-au ispitit a-l ucide pe dînsul (pe Saul), el l-a numit „uns al Domnului”; și, vorbind către dînsul, s-a numit pe sine-și „rob al lui”; și l-a ucis pe cel ce i-a vestit junghierea lui Saul și se fălea că el a făcut-o, zicînd: „Sîngele tău asupra capului tău, că ai zis că tu ai ucis pe unsul Domnului.”
4 Să nu abați inima mea spre cuvinte de răutate, ca să pricinuiască pricini întru păcate!
Se roagă a i se păzi nu numai limba, ci și înseși mișcările minții, ca nici întru acelea să nu se afle alt gînd afară de dumnezeieștile legi. Iar în loc de: „ca să pricinuiască pricini întru păcate”, Simmah a zis: „gînduri nelegiuite”. Iar după Cei 70, așa se cuvine încă a înțelege: Ar fi putut să gîndească Fericitul David că Saul îi era vrăjmaș și războinic și dorea junghierea lui, și deci a-l ucide nu era lucru fără dreptate, că Legeaporuncea: „Vei iubi pe vecinul și vei urî pe vrăjmașul tău!” Dar el, mai-nainte văzînd evangheliceasca petrecere, voia să viețuiască după dînsa, și se roagă să nu ia nici o pricină spre păcat.
Cu oamenii ce lucrează fărădelegea nu mă voi însoți, și cu aleșii lor.
Că - zice - pe acestea le lucrează lucrătorii nelegiuirii, iar mie să nu-mi fie vreo împărtășire cu dînșii, măcar de ar și avea ei desăvîrșita bună-norocire. Că „aleși”, aici, îi numește pe cei răi care sînt bine-norociți.
5 Certa-mă-va dreptul cu milă și mă va mustra, iar untul de lemn al păcătosului să nu-mi ungă capul meu;
Mai plăcute - zice - îmi sînt mie mustrările de scîrbă care mi se fac de cei drepți pentru învățătură și folos, decît cele dulci aduse de cei păcătoși, măcar de îmi și dăruiesc acestea viață mai dulce decît untdelemnul ce îmi strălucește capul; aleg a fi certat de cei drepți, în loc de a fi cinstit de cei păcătoși.
că încă și rugăciunea mea este întru bune vrerile lor.
Iar Simmah, așa: „încă și rugăciunea mea este întru răutățile lor.” Că atît de departe stau eu de a rîvni buna lor norocire, încît mă rog să se schimbe: ca, schimbîndu-se aceea, să-și schimbe și ei răutatea.
6 Înghițitu-s-au lîngă piatră judecătorii lor.
Nu după multă vreme - zice - se vor face deșerți, și cei ce se află suiți întru stăpînirea cea desăvîrșită vor fi cufundați asemenea stîncilor acoperite de ape - în loc de: Se vor da uitării.
Auzi-se-vor graiurile mele, că s-au îndulcit.
Și, învățîndu-se cu iscusul adevărul graiurilor mele, vor simți dulceața și folosul acestora.
7 Ca grosimea pămîntului s-au rupt pe pămînt, risipitu-s-au oasele lor lîngă iad.
„Grosimea pămîntului” numește desimea pămîntului care, tăindu-se cu plugul, se desparte în bulgări. Deci – zice - cei ce acum stau se vor împrăștia cu moartea, asemenea bulgărilor acestora, și oasele lor se vor risipi în morminte. Că „lîngă iad” a numit mormintele.
8 Căci către Tine, Doamne Doamne, ochii mei; spre Tine am nădăjduit, să nu iei sufletul meu!
Iar eu nu mă bizui nici unui ajutor omenesc, ci aștept ajutorul Tău și mă rog ca sufletul meu să nu se lipsească de acesta.
9 Păzește-mă de cursa care mi-au pus mie și de smintelile celor ce fac fărădelege!
Cursele și smintelile acestea le-a pomenit și în Psalmul de mai-nainte. Iar „curse” și „sminteli” numește bîntuielile, de care se roagă să se izbăvească.
10 Cădea-vor în mreaja Lui păcătoșii,
Adică a lui Dumnezeu, că cei ce întind curse altora se vor prinde întru dumnezeiasca pedeapsă ca întru niște lațuri, și vor suferi acelea pe care le lucrează și vor pătimi acelea pe care le aduc asupra altora.
deosebi sînt eu pînă ce voi trece.
Iar eu voi petrece despărțit de aceștia pînă ce voi primi sfîrșitul vieții mele.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]Adică neraționale.
|