Despre legea duhovnicească, în 200 de capete (2)
[COLOR=black]18. [/COLOR][COLOR=black]Inima iubitoare de plăceri, în vremea ieșirii i se [/COLOR][COLOR=black]face sufletului închisoare și lanț; iar cea iubitoare de osteneli îi [/COLOR][COLOR=black]este poartă deschisă.[/COLOR]
[COLOR=black]21. Inima învârtoșată este poartă de fier zăvorâtă [/COLOR][COLOR=black]înaintea cetății; iar celui ce pătimește râul și este strâmtorat, i [/COLOR][COLOR=black]se deschide de la sine, ca și lui Petru (Fapte 12,10).[/COLOR]
[COLOR=black]22. [/COLOR][COLOR=black]Multe sunt felurile rugăciunii, care de care mai [/COLOR][COLOR=black]deosebit. Totuși niciuna nu este vătămătoare, decât aceea care [/COLOR][COLOR=black]nu mai este rugăciune, ci lucrare diavolească.[/COLOR]
[COLOR=black]23. [/COLOR][COLOR=black]Un om voind să facă rău, s-a rugat, după obicei, [/COLOR][COLOR=black]mai întâi în cuget, și prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu [/COLOR][COLOR=black]fiind împiedecat, mai pe urmă mult 1-a mulțumit.[/COLOR]
[COLOR=black]24. [/COLOR][COLOR=black]Iar David vrând să ucidă pe Nabal din Cârmei, [/COLOR][COLOR=black]după ce a,luat înștiințare despre dumnezeiasca răsplătire, tăindu-și gândul acesta mult a mulțumit. Știm iarăși ce a făcut[/COLOR]
[COLOR=black]când a uitat de Dumnezeu, neoprindu-se până ce Natan proorocul nu i-a adus aminte de Dumnezeu.[/COLOR]
[COLOR=black]25. [/COLOR][COLOR=black]Când dumnezeieștile Scripturi, cugetă la cele [/COLOR][COLOR=black]ascunse într-însele; «căci câte mai-nainte s-au scris, toate - [/COLOR][COLOR=black]zice - spre a noastră învățătură s-au scris».[/COLOR]
[COLOR=black]27: Scriptura numește credința «temelie a celor [/COLOR][COLOR=black]nădăjduite» (Evr.11,1); iar pe cei ce nu cunosc sălășluirea lui Hristos, i-[/COLOR][COLOR=black]a numit necercați.[/COLOR]
[COLOR=black]28. [/COLOR][COLOR=black]După cum din cuvinte si lucruri se vede cugetul, tot așa se vede din faptele bune ale inimii răsplata viitoare.[/COLOR]
[COLOR=black]29. [/COLOR][COLOR=black]Inima milostivă e vădit că va primi milostivire; iar [/COLOR][COLOR=black]cea care nu este așa, pe cele dimpotrivă. [/COLOR]
[COLOR=black]30. [/COLOR][COLOR=black]Legea libertății învață tot adevărul. Mulți o știu [/COLOR][COLOR=black]aceasta prin cunoștință; însă puțini o înțeleg. pentru că [/COLOR][COLOR=black]înțelegerea e totdeauna în proporție cu împlinirea poruncilor[/COLOR]
[COLOR=black]ei.[/COLOR]
[COLOR=black]31. [/COLOR][COLOR=black]Nu căuta desăvârșirea ei prin virtuți omenești, căci [/COLOR][COLOR=black]nu se va împlini desăvârșit printr-însele. Desăvârșirea ei e ascunsă în crucea lui Hristos.[/COLOR]
[COLOR=black]32. [/COLOR][COLOR=black]Legea slobozeniei se cunoaște prin cunoștința [/COLOR][COLOR=black]adevărată; se înțelege prin lucrarea poruncilor; si se împlinește desăvârșit prin mila lui Hristos.[/COLOR]
[COLOR=black]33. [/COLOR][COLOR=black]Când ne vom sili să împlinim în conștiință toate [/COLOR][COLOR=black]poruncile lui Dumnezeu, vom înțelege că legea Domnului este [/COLOR][COLOR=black]fără prihană; că se cultivă prin faptele noastre cele bune, dar[/COLOR]
[COLOR=black]fără mila lui Dumnezeu nu este cu putință să se desăvârșească [/COLOR][COLOR=black]între oameni.[/COLOR]
[COLOR=black]34. [/COLOR][COLOR=black]Cei ce nu se socotesc pe ei datornici întregii legi a [/COLOR][COLOR=black]lui Hristos, cunosc .trupește legea lui Dumnezeu, [/COLOR][COLOR=black]«neânțelegând nici cele ce zic și nici cele despre care se[/COLOR]
[COLOR=black]rostesc cu tărie». De aceea ei socotesc că împlinesc legea [/COLOR][COLOR=black]desăvârșit prin fapte.[/COLOR]
35. [COLOR=black]Un lucru poate fi săvârșit bine la arătare, dar scopul [/COLOR][COLOR=black]celui ce 1-a săvârșit nu e bun. De asemenea poate fi rău la [/COLOR][COLOR=black]înfățișare, dar ținta făcătorului poate fi bună. Dar nu numai fapte săvârșesc unii, ci și vorbe grăiesc în chipul în care [/COLOR][COLOR=black]zis. Căci unii schimbă calitatea unui lucru prin neiscusința și [/COLOR][COLOR=black]neștiința lor, alții prin intenția cea rea, și iarăși alții prin scopul evlavios.[/COLOR]
[COLOR=black]36.[/COLOR][COLOR=black]Pe cel ce își ascunde defăimarea și ocara punând [/COLOR][COLOR=black]înainte laude, cir greu îl pot descoperi cei mai simpli. [/COLOR][COLOR=black]Asemenea acestuia este si cel ce sub chipul smereniei, e plin de slava deșartă. Aceștia acoperind multă vreme adevărul cu [/COLOR][COLOR=black]minciuna, în cele din urmă sunt dați totuși pe față prin fapte.[/COLOR]
[COLOR=black]37.[/COLOR][COLOR=black]Unul făcând un lucru la arătare bun, vatămă pe [/COLOR][COLOR=black]aproapele său; iar altul nefăcând un asemenea lucru, îl ajută cu [/COLOR][COLOR=black]gândul.[/COLOR]
[COLOR=black]38.[/COLOR][COLOR=black]Este o mustrare din răutate sau din răzbunare, și [/COLOR][COLOR=black]este alta întru frica de Dumnezeu și pentru adevăr.[/COLOR]
[COLOR=black]39.[/COLOR][COLOR=black]Pe cel ce a încetat de-a mai păcătui și s-a pocăit, [/COLOR][COLOR=black]nu-1 mai mustra; iar de zici că pentru Dumnezeu îl mustri, mai [/COLOR][COLOR=black]întâi descopere-ți păcatele tale.[/COLOR]
[COLOR=black]40.[/COLOR][COLOR=black]începătorul oricărei virtuți este Dumnezeu, precum soarele, al luminii de toate zilele.[/COLOR]
[COLOR=black]41.[/COLOR][COLOR=black]Când săvârșești fapte virtuase, adu-ți aminte de Cei [/COLOR][COLOR=black]ce a zis: «Fără de mine, nu puteți face, nimic»(Ioan 15,5).[/COLOR]
[COLOR=black]42.[/COLOR][COLOR=black]Prin necazuri si-au gătit oamenii cele bune, după [/COLOR][COLOR=black]cum prin slava deșartă și prin plăcere cele rele.[/COLOR]
[COLOR=black]43.[/COLOR][COLOR=black]Cel nedreptățit de oameni scapă de păcat, și [/COLOR][COLOR=black]măsura mâhnirii sale, află sprijin împotriva lui.[/COLOR]
[COLOR=black]44.[/COLOR][COLOR=black]Cel ce crede în răsplata lui Hristos, pe măsura [/COLOR][COLOR=black]credinții sale rabdă bucuros toată nedreptatea.[/COLOR]
|