Sfantul Grigorie de Nyssa credea ca in vesnicie toti se vor intoarce catre Dumnezeu fiind liberi adica se vor mantui.
(nu cum zicea Origen ci in sensul ca fiind liberi pana la urma se intorc catre Dumnezeu.)
La fel credea si Sfantul Maxim Marturisitorul.
Nici un Sfant Sinod Ecumenic nu a indraznit sa ii condamne pentru aceasta.
Dar ce zice parintele Galeriu este un pic aiurea.
De ce?
Pentru ca Dumnezeu ne-a creat dupa chipul sau care implica libertatea absoluta si aceasta e foarte de speriat pentru noi.
Ramane ca noi sa alegem.Ce alegem?
Daca cititi la Sfantul Ioan Damaschinul Sfantul Ioan Damaschinul zice ca Dumnezeu pe toti i-a creat spre mantuire aceasta fiind starea naturala si e umbros in ce priveste faptul ca Dumnezeu stia ca or sa pacatuiasca sau nu.
Adica nu zice ceva clar.
Unii zic ca Adam avea dinainte organe sexuale si Eva la fel ca Dumnezeu stia dinainte ca vor cadea.
Altii zic ca dupa cadere Dumnezeu le-a creat lui Adam si Eva organe sexuale.
Acolo cand zice "le-a facut vestminte de piele".
Da se pune intrebarea daca se stie clar dinainte ce faci asta nu inseamna ca nu esti liber?
Adica Dumnezeu stie ca o apuci pe o cale gresita si iti predestineaza tot ce nu e in puterea ta sa nu faci asa.
Daca totusi o apuci Dumnezeu te cerceteaza si te mustra pentru ca tu sa iti schimbi directia dinspre Iad spre Rai.
Da stim noi mai bine ca Dumnezeu?
Daca el ne mustra si mai traim inca negresit ca nu ni s-au epuizat toate posibilitatile de mantuire.
Deci sa nu ni se para noua ca stim mai bine ca Dumnezeu si sa nu cadem in deznadajduire si sa nu interpretam aiurea.
Parintele Galeriu propovaduieste erezii dualiste aici.
Nu exista neant.
Exista Dumnezeu si creaturile sale rationale pe care el cu multa iubire parinteasca si grija le ingrijeste.
Iar altceva nu mai este.
|