Talcuirea evangheliilor de peste an (17)
I. Vindecarea
[SIZE=3](9, 1-7)[/SIZE]
1. Orbul din Evanghelia de față este antiteza Slăbănogului în 5, 14 de la cap. 10, e păgânismul față cu iudaismul: gratitudinea față cu ingratitudinea. Căci principalele note, care caracterizează pe orbul acestei Evanghelii, sunt tot atâtea semne caracteristice ale păgânismului. Nu că doar orbul ar fi o invenție a Evanghelistului, ci Evanghelistul aici, ca și la cap. 10, ne descrie un caz real, care însă, prin poziția sa, prin semnele sale speciale, e menit de Providență după cum însuși Mântuitorul spune la 9, 3, să servească în economia mântuirii ca tip proorocesc pentru viitor, pentru lume.
2. „Orb din naștere“. Păgânismul încă era orb, orb din naștere. El, de la nașterea sa, era lipsit de lumină, de Sfânta Scriptură, care era patrimoniul particular al lui Israil. Păgânismul, deci, nu putea să vadă, și, prin urmare, să știe voința lui Dumnezeu; dar mai ales, lipsindu-i proorociile și pregătirea, pe care numai Evreii o aveau, nu putea să întrevadă și să cunoască venirea lui Mesia și pe însuși Mesia. Referitor la mântuire și păgânismul era cerșetor; nu-și putea agonisi hrana sufletească, ci era avizat să și-o cerșească.
„Ravvi, cine a greșit, acesta ori părinții lui...“. Orice slăbiciune, defect organic, nenorocirea, în sfârșit orice rău e urmarea păcatului. Această urmare, conform cu Ieșirea (20, 5), se arată nu numai la cei, care fac păcatul, ci și la urmașii lor din neam în neam. Se vede însă, că, pe lângă această credință, întemeiată pe autoritatea lui Moise, în popor era și erezia, că Dumnezeu pedepsește și anticipativ pentru păcatele, ce omul avea să le facă.
Apostolii par a fi împărțit această credință deșartă. El, văzând pe cel orb, întreabă pe Iisus din curiozitate, cine a păcătuit: cerșetorul, care de aceea s-ar fi născut orb fiindcă avea să păcătuiască, și deci orbirea lui ar fi o pedeapsă anticipată, o ispășire a păcatelor lui viitoare; – ori părinții lui, ale căror fapte ar fi avut urmarea, ca el să se nască orb, ca să expieze el pentru părinții lui?
Relativ la păgânism: cine e de vină că păgânismul e lipsit de lumina Sfintei Scripturi: păgânismul actual ori părinții lui din vechime – doar până la Adam și Eva?
Fără să intre în aprecierea credințelor exprimate de ucenici – una întemeiată pe Sfânta Scriptură, alta deșartă – Iisus răspunde, ci cum doreau ei, că orbirea cerșetorului nu e urmare nici a păcatelor lui, nici a păcatelor părinților lui.
El s-a născut orb anume, fiindcă așa a voit Dumnezeu: în economia mântuirii trebuia un tip, un orb din naștere. Însuși Iisus Hristos ne îndrumă la însemnătatea simbolică a acestui om născut orb.
După lămurirea dată de Mântuitorul, nu vina păgânismului era că el, păgânismul, nu avea Sfânta Scriptură pe care o aveau evreii – cum nu era nici vina lui Adam și a Evei, eventual a urmașilor lor, ci așa a fost voința lui Dumnezeu. Dacă Dumnezeu a binevoit să dea lui Israil lumina Sfintei Scripturi, i-a dat-o; dacă ar fi binevoit să o dea și Păgânilor, nimic nu L-ar fi împiedicat. Deci, dacă a dat unora și n-a dat altora, aici nu este nici un merit pentru aceia cărora le-a dat și nici un nemerit pentru aceia cărora nu le-a dat. Din contră, cât privește pe Evrei, pentru ei este un dezavantaj, că lor li s-a dat lumina și totuși nu văd, nu vor să vadă. Ei în fața lui Dumnezeu sunt mai răi decât păgânii, căci păgânii, dacă nu văd și nu-L înțeleg pe Iisus, nu sunt de vină, căci sunt orbi, deci n-au păcat; pe când Evreii, care văd și înțeleg, dar nu vor să vadă și să înțeleagă, rămân vinovați, păcatul lor rămâne (Ioan 9, 41).
În orb așadar (vs. 3) trebuie să se arate lucrurile lui Dumnezeu, lucruri pe care are să le săvârșească Mântuitorul câtă vreme este pe pământ. Petrecerea Lui între noi este nu numai o sărbătoare, dar este și o continuă zi, pe care El o luminează, fiindcă (vs. 5) El este lumina lumii.
Orbul avea un defect organic din naștere; era născut cu lipsa ochilor. Lui îi lipseau ochii trupești, pământești, o părticică din pământ. Această parte de pământ i-o dă Iisus. Cum pe Adam l-a creat întreg din pământ și, prin suflare, i-a dat viață, așa pe acest om neîntreg, îl face întreg adăugându-i din pământ aceea ce-i lipsea (vs. 6). Iisus scuipă în țărâna pământului și din tina ce o formează cu mâna Sa, creează ochii orbului, întregind și acoperind defectul cu care El, Dumnezeu, dispusese să se nască, anume ca să-i facă ochi ulterior, cu scop special dumnezeiesc. Este ca o a doua creație, sau cel puțin o întregire a creației, făcută anume ca lumea să vadă, să creadă și să înțeleagă. Actul creației s-a săvârșit fără de martori mincinoși; el putea să fie tras la îndoială. Actul întregirii în creare e săvârșit în fața martorilor, care mărturisesc cele văzute și fac nemotivată îndoială. La creație e Duhul lui Dumnezeu, urmat de cuvântul Lui „să fie“, – aici e scuipatul Cuvântului întrupat, urmat de cuvântul (vs. 7) „Mergi de te spală...“.
Lacul Siloam – trimis – este pentru Evanghelist un simbol, reprezentând pe Iisus Hristos – trimis de la Tatăl.
Ungerea cu tină a ochilor celui orb are însă și un înțeles alegoric instructiv. Orbul era cu adevărat orb, născut fără ochi. Și, dacă s-ar fi părut cumva că poate să vadă cât de puțin, prin ungerea cu tină se face ca să dispară și această umbră de prepus, că doar ar putea să vadă ceva, ca cu atât să iasă mai mult la iveală „mărirea lui Dumnezeu“.
3. Păgânismul era și el orb relativ la revelațiunea divină, la mântuire. Lui, cu toate acestea, i se părea că vede ceva, vede prin ochii filozofiei, ai științei, prin revelațiunea naturală. Ungerea cu tină îi simbolizează adevărul, că, dacă voiește să primească lumina evanghelică, să abstragă de la orice cunoștințe și combinațiuni filosofice, să se considere ca și cum n-ar ști nimic, n-ar vedea absolut nimic, – să se lepede de sine și să primească necondiționat aceea ce i se dă, ca cu atât să strălucească mai mult lumina ieșită din credință.
Această indicație la adresa Păgânilor este însă totodată o învățătură pentru noi: calea mântuirii să nu o căutăm cu ajutorul diferitelor teorii filosofice; adevărurile învățăturii evanghelice să nu le încercăm cu știința omenească, ci, abstrăgând de la orice închipuită ori reală știință, și, considerându-ne ca și cum n-am ști nimic, ca și cum am fi orbi în materie de filosofie și de știință, să primim ca indiscutabile adevărurile ce ni se revelează, să avem încredere nețărmurită în ele: să credem în ele.
Dacă avem odată credință, avem posibilitatea de a înțelege. Așa este firea adevărurilor dumnezeiești, ele sunt nepătrunse de cei necredincioși, și sunt înțelese numai cu ajutorul credinței. Tocmai de aceea și zice Isaia: „De nu veți crede, cum veți înțelege!?“ (7, 9), iar fericitul Augustin se roagă: „Dă-mi, Doamne, puțină știință și multă credință“.
|