View Single Post
  #18  
Vechi 09.01.2009, 07:37:41
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (18)

15
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica Orbului[/SIZE]

II. Recunoștința și răsplata
[SIZE=3](Ioan 9, 8-38)[/SIZE]

1. Cerșetorul era vindecat prin ungerea cu tină; spălarea era numai un simbol. Ochii lui trebuiau să fie curățiți prin spălarea minții și a inimii în baia Celui trimis, în baia renașterii – identică cu „nașterea de sus, din Dumnezeu“ (Ioan 3, 3). Aceea ce se întâmplă cu cerșetorul este un simbol, ca avertisment la adresa păgânismului și la adresa noastră. Păgânismului i se spune, și nouă încă: nu e destul să abstragi de la toată știința ta, când vrei să primești învățătura Mântuitorului tău; nu e destul să admiți, să crezi în învățăturile Lui, ci să te speli de toată întinăciunea trecutului tău, să „lepezi pe omul cel vechi și să te îmbraci în cel nou“, să-ți schimbi întreaga fire: gândirea, dorința, voința și făptuirea să-ți fie întru toate în consonanță cu învățăturile a căror autoritate o admiți: să te renaști „din apă și din duh“. Acest înțeles îl are și Botezul, la care invită Mântuitorul pe Apostoli în ultimele Sale cuvinte, rostite înainte de înălțare, când zice: „cel ce va crede și se va boteza“ – se va ameliora moralicește – „se va mântui“.
Tot ce se referă la păgânism ne privește și pe noi, mai ales pe preoți și pe viitorii preoți: Nu e destul să credem, ci viața noastră, faptele noastre să se arate ca un eflux al credinței noastre, al învățăturilor, în care noi credem și pe care le propovăduim. În zadar am crede, dacă faptele noastre nu ar fi în consonanță cu credința noastră, cu învățătura propovăduită de noi. În acest caz n-am fi cu nimic mai buni decât cei răi, cu nimic n-am folosi nici societății, nici neamului, și nici nouă înșine: „Și dracii cred“, zice Sfântul Apostol Iacov (2, 19). Ba, ca preoți, dacă una învățăm pe alții și alta facem, prin conduita noastră noi înșine ne persiflăm și devenim obiect de scandal pentru aceia pe care chemați suntem să-i moralizăm.
2. Îndărătnicia evreilor în a nu voi să creadă pe Iisus și în a-L învinovăți cu călcarea Legii, ajunge la absurd, de unde apoi trece în imposibilitatea de-a crede. Absurditatea o vedem în refuzul lor de-a argumenta că Mântuitorul este păcătos, fiindcă în o zi de sâmbătă, scuipând jos, din scuipat și din țărână a făcut tină, cu care a uns ochii orbului. Această facere de tină și această ungere este o lucrare, o profanare a sâmbetei – susțineau evreii în încăpățânarea lor –, deci profanatorul este un păcătos.
Dus înaintea fariseilor, (vs. 13 ș.u.) cerșetorul istorisește din nou cele petrecute cu dânsul. Fariseii, pentru moment, admit fapta, nu se unesc însă asupra concluziilor: unii zic că a profanat sâmbăta, că este păcătos; alții, de bună seamă o disperată minoritate, susțin contrariul: e un om supranatural, nu poate fi păcătos.
În neînțelegerea lor, cei care simt că le fuge terenul de sub picioare, fără să-și dea seama asupra urmărilor, aleargă la arbitrajul cerșetorului: să hotărască el – „tu ce crezi despre dânsul?“.
Ei așteptau ca și acest cerșetor să se intimideze, cum se intimidase slăbănogul, și să ia partea majorității Fariseilor. Cerșetorul însă răspunde fără înconjur: „este prooroc!“ (vs. 17)și, toate încercările fariseilor de a-l zăpăci, rămân zadarnice. El ia poziție hotărâtă de admirator și apărător al Binefăcătorului său. Pentru el este nemărginit mai mult sentimentul recunoștinței către Acela Care i-a dat lumina, decât teama de puternicii zilei. Puțin îi pasă lui că-l vor excomunica. Excomunicat a fost el câtă vreme a fost orb. Acum scăpase, intrase în lumină. El renunță bucuros la societatea coruptă a lui Israil, cu gândul să intre bucuros în societatea Binefăcătorului său. În consecință, el se ridică cu demnitate și ia apărarea lui Iisus, făcându-se în același timp acuzatorul fariseilor: „Întru aceasta este minune...“ (vs. 30). Voi ar trebui să-L cunoașteți, să știți cine e și de unde vine, că voi știți Scripturile. Este în contra firii să nu-L cunoașteți; este deci o minune cu voi – în felul ei. Că doar noi știm, noi cei neînvățați, noi orbii, cu atât mai vârtos trebuie să știți voi, că pe păcătoși nu-i ascultă Dumnezeu. Dacă este așa, și așa trebuie să fie, apoi acest om nu este păcătos; mai mult: fiindcă numai Dumnezeu poate să creeze ochi, El este sau Dumnezeu Însuși, sau este Dumnezeu cu El.
Rușinați, fariseii își iau refugiu la înjurături și la brutalizare: înjurându-l și îmbrâncindu-l, îl scot afară (vs. 34). Indirect ei își recunosc greșeala, dar răutatea nu le permite să cedeze.
3. Drept răsplată pentru ținuta sa demnă, cerșetorul se învrednicește să facă cunoștința Mântuitorului, Care, ca și samarinencei, i se descoperă: „Eu sunt!”.
Tot ce și-a putut dori cerșetorul, a aflat în Iisus: în locul sinagogii din care fusese excomunicat, societatea lui Hristos; în locul Sinedriului, din care a fost îmbrâncit – Însuși Mântuitorul și învățătura Lui; în locul orbirii trupești și sufletești – lumina ochilor trupești și sufletești.
Se putea o răsplată mai mare?
Cel ce fusese orb, văzând pe Iisus că este Hristos, s-a închinat Lui (vs. 38), I s-a supus, a devenit aderentul și însoțitorul Lui devotat și credincios.
Ce s-a întâmplat cu cerșetorul și cu păgânismul.
Cum evreii n-au voit să admită minunea săvârșită cu orbul din naștere, așa mai târziu nu vor să admită luminarea păgânismului. Cum evreii excomunică și brutalizează pe orbul vindecat, – așa pe timpul Apostolului Pavel – ei declară incompatibilă creștinarea păgânismului și încearcă prin intrigi și prin persecuții, să o zădărnicească.
Cum cerșetorul, împotriva uneltirilor sinedriului, recunoaște și susține pe Iisus Hristos, separându-se de evrei și se vede recompensat cu descoperirea lui Iisus spre a se întări în credință, – astfel și păgânismul, împotriva tuturor uneltirilor evreiești, primește creștinismul, se face susținătorul și propagatorul lui Iisus Hristos, separând cu totul pe evrei. Și cum sinedriștii, în contra convingerii lor, rămân încăpățânați în păcatul lor, iar cerșetorul primește răsplata în persoana lui Hristos, așa mai târziu, pe când evreii persistă în orbia lor și-și primesc osânda, păgânismul primește drept răsplată, întreaga învățătură a lui Iisus Hristos, pe care o dezvoltă în toate direcțiile.
Tipul orbului, ca reprezentant al păgânismului, este scos la iveală și pus față în față cu tipul slăbănogului, ca reprezentant al evreismului, de către însuși Mântuitorul prin ultimele cuvinte, adresate unuia și celuilalt.
Este o mare și semnificativă deosebire între întrebarea pe care Iisus o pune cerșetorului și între admoniția pe care o adresează fostului slăbănog. Evident că El îi consideră pe amândoi ca tipuri, ca reprezentanți, – unul al evreilor înrăiți, plecați spre pieire; altul al păgânilor, aplicați spre îndreptare, spre mântuire. Pe unul voiește să-l oprească în nebuna lui pornire spre prăpastie; pe altul îl ajută, ca să iasă la liman. Unuia, pe care-l vede pornit spre păcătuire, îi zice: „să nu mai păcătuiești“, ca să nu ajungi mai rău de cum ai fost; altuia, pe care-l vede dispus spre bine, cu dorința de a se instrui și a se înnobila, îi zice: „tu crezi în Fiul lui Dumnezeu?“ – în Acela, Care este Însuși lumina dorită? Voiești să-I faci cunoștință și să te luminezi la minte și la inimă, cum te-ai luminat la ochii trupești, ca să umbli în lumina Lui?
Concluziile practice se deduc ușor!

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote