View Single Post
  #20  
Vechi 09.01.2009, 07:39:39
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (20)

3. În fața sincerității nerezervate, care susține adevărul, vedem că se ridică îndărătnicia în două direcții, în contra conștiinței agenților și în contra invocării Legii, pe care Nicodim le-o pune în vedere.
„Au doară și voi v-ați amăgit?“ (vs. 47) și voi ați intrat în vederile Lui? Voi, ca agenți ai noștri, n-aveți voie să priviți lucrurile altfel, de cum le privim noi, vouă nu vă este permis să aveți alte convingeri religioase și politice, deosebite de ale noastre. Că doar, dacă ar fi ceva din omul acela, noi, boierii și fariseii, am afla și am constata. Dar nici unul din noi nu-L aprobă. Cine se ia după El este numai „poporul“ cel ignorant, „care nu știe Legea“, și care, tocmai pentru aceea, „blestemat este“.
Între sinedriști era însă (vs. 50) un aderent al lui Iisus, Nicodim, pe care, la Ioan (3, 1), îl vedem noaptea în societatea lui Iisus. Acesta încearcă să tempereze pornirea colegilor săi, făcându-i atenți la Legea la care ei se referiseră: „Au doară Legea noastră...“ cu aluzie la Deuteronomul (1, 16), care impune judecătorilor să asculte și pe acuzat.
Fariseii și cărturarii, simțind lovitura fină a colegului lor și neștiind ce să-i răspundă, recurg la insultă. „Au și tu ești din Galileea...?” (vs. 52) și tu ești din tâmpiții, dintre ignoranții Galileei. Numai pentru un ignorant din Galileea poate fi Iisus destul de bun; un adevărat Iudeu nu poate crede într-Însul. Dacă nu știi Scripturile, citește: „cearcă și vezi, că prooroc din Galileea nu s-a sculat“.
În susținerea afirmației lor contra lui Iisus, ei ori uită, ori nu vor să recunoască adevărul că Prooroci au ieșit din Galileea, anume Iona (IV Regi 14, 25) și probabil și Osie (1, 2; 7, 5 comparat cu 6, 10). Dacă însă „nu s-a sculat“ este luat cu înțeles de viitor, în loc de „nu se va scula“, că nu admit proorociile, stă și mai rău cu afirmația sinedriștilor. Căci despre lumina mântuirii vorbește Isaia (9, 1 ș.u.), ca venind din Galileea să lumineze pe păgâni.
Astfel vedem cum preocuparea și ura fac evreilor imposibilă acceptarea luminii, îi împing să rămână cu cerbicozitate în rătăcirea lor, spre susținerea punctului lor de vedere, care-i conduce cu siguranță la pieire. Mai întâi ei nu vor să recunoască mesianitatea lui Iisus, mai pe urmă nu o mai pot, chiar și dacă ar voi; chiar recunoscând în inima lor că sunt în rătăcire, de fapt și în fața lumii, direcția apucată nu-i mai îngăduie să se oprească, să se abată din calea pierzării. Ei sunt ca și cel ce a început să se prăbușească într-o prăpastie, care își vede pieirea; s-ar opri, dar nu se poate; închide ochii și se lasă târât în abis.
4. Poziția evreilor o au toți aceia care se obișnuiesc cu direcții greșite în viață, care consideră calea greșită, pe care au apucat, ca singura cale bună. Ei trăiesc preocupați și nu vor să asculte de glasul rațiunii și al conștiinței. Ei merg înainte orbește spre prăpastia de care nu vor să știe, nu vor să audă. Și, cu cât poziția în societate le e mai importantă, cu cât mai mulți sunt care se lasă să fie conduși de dânșii, cu atât mai rău de dânșii, cu atât mai mare rău social produc ei. Sinedriștii erau conducătorii unui întreg popor: un întreg popor i-a urmat, un întreg popor s-a aruncat orbit în prăpastie împreună cu dânșii. Ca sinedriștii pentru poporul evreiesc sunt și cei care conduc mai mult sau mai puțin destinele popoarelor. Vai de ei dacă apucă direcții false și nu se lasă a fi conciliați, ci rămân încăpățânați în pornirea lor, conduși de preocuparea lor. La început ei nu vor cu îndărătnicie să cedeze, la urmă, când ar voi, când sunt nevoiți să-și recunoască rătăcirea, nu mai pot, este prea târziu.
Conducători de popoare sunt și preoții. Poziția lor, la noi, este astfel, că ei de multe ori sunt nevoiți să dea poporului povețe nu numai pe terenul curat religios, ci și pe cel cultural și național. De la povețele pe care le vor da, atârnă adeseori viitorul poporului, care ascultă de ei. De aceea preoții, ca de foc să se ferească de preocupările în chestiuni delicate, ci continuu să se consulte cu alții, pe care îi cred bine informați și buni informatori, și deschisă să le fie urechea spre a auzi, mintea și inima gata să primească adevărul și calea binelui, iar gura deschisă spre a povățui pe popor la fericire.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote