View Single Post
  #22  
Vechi 09.01.2009, 07:41:42
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (22)

Ca și cuvintele din Matei (5, 13 ș.u.) și cele din această Evanghelie sunt adresate tuturor acelora care se ocupă cu propagarea Evangheliei și a culturii în genere. Înțelesul este: Preotul, care stăruie din răsputeri în înalta sa misiune, care continuă fără preget a revărsa lumină între oameni, are să fie susținut de Lumina, în serviciul Căreia s-a pus: el devine un reprezentant și părinte al culturii din neamul său, aflându-și răsplata în însăși cultura propagată de el. Această cultură, această lumină este, care mărturisește pentru el înaintea oamenilor și înaintea lui Dumnezeu. Aceasta este răsplata cea mai frumoasă a preotului vrednic, răsplata cea mai nobilă, ce poate fi rezervată unui muritor și după moarte. El, preotul vrednic viețuiește din neam în neam în amintirea plăcută, plină de recunoștință a fiilor săi sufletești. Din contră: cel ce-și face datoria numai de silă, se codește unde nu mai poate, adică se leapădă de misiunea sa: o lepădătură este în cinul preoțesc, și, murind, nu-și mai aduce nimeni aminte de dânsul, decât doar cu dispreț, ca de un nevrednic și model de neglijență. De un astfel de Apostol, cu adevărat se leapădă Lumina, se leapădă Hristos, și în cele din urmă se leapădă ori îl leapădă și autoritatea lui superioară bisericească (vs. 33).
Misiunea Mântuitorului este misiunea preotului: să provoace lupta între lumină și între întuneric, între bine și între rău, între moarte și între viață, lupta în care lumina, binele, viața trebuie să biruiască.
Nici o luptă nu se face fără jertfe. Cea mai nobilă luptă este lupta pentru reforma minții și a inimii; deci și jertfa, e firesc să fie cea mai grea, atât trupește cât și sufletește. Luptătorii aceștia deci, și primii lor aderenți n-au să se odihnească pe roze, ci pe spini.
În aprinderea luptei se arată vitejia. Mulți dintre viteji mor în luptă, dar, prin moartea lor, ei câștigă victoria. Ceilalți, care fug din luptă își scapă viața, dar omoară cauza, pentru care aveau menirea să lupte. Aceasta se aplică și la apostolat și la preoție. Preotul, în râvna sfântă a misiunii sale, se consumă, moare trupește mai curând decât ceilalți, dar, în consumarea sa apostolică, el își câștigă nemurirea. Murind grabnic el trăiește veacuri (vs. 39). Din contră: cel ce se cruță în misiunea sa, pe care o consideră numai ca un mijloc de trai, își menajează viața, se poate să trăiască trupește cu câțiva ani mai mult, dar când moare, moare pentru toată lumea, pentru vecie. Viața pierdută nu o poate răscumpăra cu nimic. Pentru cea viitoare n-are nimic ce să dea spre a o dobândi.
3. Ideile sublime, cuprinse în predica cea mare din cap. 10, și oarecum repetate în învățătura despre primejdia bogățiilor din cap. 19, sunt și rămân, pentru moment, neînțelese de Apostoli. Auziseră ei în diferite rânduri și sub diferite formulări, una mai populară decât cealaltă, învățăturile lui Iisus despre idealuri, despre înalta sa misiune apostolică, despre recompensa morală ce-i așteaptă, dar ei tot cei vechi, cei mici la suflet, josnici rămân, legați de cele materiale. Va trebui să se pogoare Duhul sfânt peste ei, ca să-i ridice din josnicia în care se găseau. Până atunci însă ei sunt și rămân stăpâniți de cele pământești, de interese mici, materiale.
Acestei stări sufletești, cu naivitate, îi dă expresie Petru, cel mai vorbăreț și mai deștept dintre dânșii. El îi zice Mântuitorului: „Iată, noi am lăsat toate și am urmat ție, oare ce va fi nouă?“ – noi ce vom dobândi?
Este uimitor de mare contrastul între sublimitatea idealului lui Iisus și între micimea și materialismul de care sunt stăpâniți Apostolii. Și era nevoie de dumnezeiasca răbdare prevăzătoare a Mântuitorului, ca să nu iasă la iveală o aspră mustrare.
Spre a nu-i înstrăina, ba, spre a-i mângâia și încuraja, Mântuitorul se coboară la sfera lor de gândire și le răspunde așa cum ei gândeau și înțelegeau, dar așa ca răspunsul Lui, ținut în termeni materiali, atunci când ei vor putea înțelege, să poată fi explicat cu înțeles alegoric și împăcat cu vederile Sale înalte.
Judecata pe cele 12 scaune, mamă, surori, casă, moșii, e de la sine înțeles, nu se pot lua verbal, ci în sens alegoric: răsplată însutită de la ceea ce au lăsat, viață veșnică. Apoi adaugă: „Și mulți dintâi vor fi în urmă și cei de pe urmă întâi“ (vs. 30). Adică: mulți din acei care aici sunt fruntași, considerați de lume, dar nevrednici, la Judecată vor fi puși la locul lor, între cei răi, între cei din urmă, și vice-versa. Cu alte cuvinte: dacă aici meritul modest rămâne nebăgat în seamă: Dumnezeu îl va scoate la iveală, iar vrednicia va fi pusă unde i se cuvine, în frunte. La Dumnezeu părtinire nu e, El nu se uită la față, ci la fapte. Aceasta să vă fie mângâiere.
Cuvintele adresate Apostolilor, sunt adresate și preoților.

[SIZE=4] [/SIZE]
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote