Talcuirea evangheliilor de peste an (23)
[SIZE=3]18[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a II-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 4, 18-23)[/SIZE]
18. În vremea aceea umblând Iisus pe lângă Marea Galileei, văzut-au pe doi frați, pe Simon, ce se zice Petru, și pe Andrei fratele lui, aruncând mreaja în mare că erau pescari. 19. Și a zis lor: Veniți după mine să vă fac pescari de oameni. 20. Iară ei îndată lăsând mrejele s-au dus după dânsul. 21. Și mergând de acolo, văzut-au pe alți doi frați, pe Iacov al lui Zevedei și pe Ioan fratele lui în luntre cu Zevedei tatăl lor, trăgându-și mrejele sale și i-au chemat pe dânșii. 22. Iară ei îndată și lăsând luntrea și pe tatăl său s-au dus după dânsul. 23. Și au străbătut Iisus toată Galileea, învățând în Soboarele lor și propovăduind Evanghelia împărăției și tămăduind toată neputința și toată boala întru popor.
Chemarea Apostolilor
După întoarcerea din pustie și după ce Ioan a fost prins (Matei 4, 12) Mântuitorul merge la Marea Galileei. Acolo află pe 4 cunoscuți ai Săi (vezi Ioan 1, 35-51), ocupați cu pescuitul: prindeau pește cu mreaja în Marea Galileei, îl transportau în târguri, mai ales în Ierusalim și-l vindeau. Erau frații Petru și Andrei, care locuiau cu familiile lor în Capernaum și Iacov și Ioan, care se vede că trăiau încă împreună cu tatăl lor Zevedei, cu care munceau împreună la pescuit.
Toți acești patru făcuseră cunoștință cu Iisus înainte de mergea în Cana Galileei, ba și fuseseră la acea nuntă, ca oaspeți. Trimiși de Iisus, care se retrăsese în pustie, la ispită, până la reîntoarcerea Lui, ei își reluară și-și continuară meseria cu pescuitul peștelui, pe care-l scoteau din adâncul mării pentru hrana materială a omenirii.
Mântuitorul, ajungând la dânșii, le pune în vedere un pescuit mai nobil, pescuitul de oameni pentru marele negoț ceresc: scoaterea oamenilor din adâncul întunericului, din marea ignoranței și a decadenței morale, la lumina cunoștinței. Ei prin pescuitul cel nou, au să îngrijească de un alt soi de hrană, de hrană spirituală, care este cuvântul lui Dumnezeu, învățătura, cultura. Ei din simpli pescari, au să devină învățătorii lumii, luminătorii ei: să schimbe fața ei prin învățătura și prin conduita lor, prin faptele lor.
Deși oameni simpli, fără cunoștință de carte: misiunea pe care Mântuitorul le-o pune în vedere, lor li se pare atât de importantă și de ademenitoare, încât, fără să stea pe gânduri, își părăsesc tot: și meserie, și avut, și familie; uită tot și urmează lui Iisus.
În seminar, cu deosebire, profesorul ține locul lui Iisus Hristos; elevii sunt pescarii. Ei vin să învețe de la el arta de-a pescui oameni, de a scoate din întuneric la lumină prin instrucție și educație.
În seminar se pregătesc viitorii luminători ai neamului; ei au menirea la timpul său să scoată pe oameni cu mreaja cuvântului și cu undița conduitei lor, din marea neștiinței și să-i conducă la lumină.
Cum cei patru pescari nu stau câtuși de puțin pe gânduri când îl cheamă Mântuitorul, ci îndată, lăsându-și mrejele, corabia, întreg avutul și pe ai lor, urmează pe Cel ce-i cheamă, – așa și elevii, dacă voiesc serios să devină Apostoli pentru civilizație și cultură, trebuie să lase afară de circumferința Seminarului toate grijile cele lumești, să nu fie preocupați de nimic alta, decât de viitoarea lor misiune. Căci nu este nici un timp așa de prețios ca timpul de școală, timpul de pregătire, pe care, pierzându-l, nu-l mai putem afla. De aceea celor ce se prepară pentru apostolat le strigă marele Apostol al neamurilor, Pavel: „Socotiți, drept aceea, cum să umblați cu pază, nu ca niște neînțelepți, ci ca cei înțelepți, răscumpărând vremea, că zilele grele sunt“ (Efeseni 5, 15-16).
|