View Single Post
  #25  
Vechi 09.01.2009, 08:44:22
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (25)

[SIZE=3]19[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a III-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 6, 22-33)[/SIZE]

22. Zis-a Domnul: lumina trupului este ochiul, de va fi dară ochiul tău curat, tot trupul tău va fi luminos. 23. Iară de va fi ochiul tău rău, tot trupul tău va fi întunecat. Deci dacă lumina, care este întru tine, este întuneric, atunci întunericul cât va fi; 24. Nimeni nu poate sluji la doi domni, că sau pe unul va urî, și pe altul va iubi: sau de unul se va ține, și pe altul îl va urgisi. 25. Nu puteți sluji lui Dumnezeu și lui Mamona. Pentru aceasta zic vouă, nu vă grijiți cu sufletul vostru ce să mâncați, și ce să beți, nici cu trupul vostru cu ce să vă îmbrăcați. Au doară nu este sufletul mai mare decât hrana, și trupul decât haina. 26. Căutați la păsările Cerului, că nici nu seamănă nici seceră, nici adună în jitniță: și Tatăl vostru cel din Cer le hrănește pe ele; au nu sunteți voi cu mult mai buni decât acelea. 27. Dară cine dintre voi grijindu-se poate să-și adauge statului său un cot? Și de hrană ce vă grijiți. 28. Socotiți crinii câmpului, cum cresc, nici se ostenesc, nici torc. 29. Iară zic vouă, că nici Solomon întru toată mărirea sa, nu s-a îmbrăcat ca unul dintru aceștia. 30. Deci dacă pe iarba câmpului, care astăzi este, și mâine se aruncă în cuptor, Dumnezeu așa o îmbracă, au nu cu mult mai vârtos pe voi puțin credincioșilor. 31. Drept aceea să nu vă grijiți zicând: ce vom mânca, sau ce vom bea, sau cu ce ne vom îmbrăca; 32. Că acestea toate păgânii le caută. Că știe Tatăl vostru cel ceresc, că vă trebuiesc acestea toate. 33. Deci căutați mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui, și acestea toate se vor adăuga vouă.


Cunoașterea de sine

1. Ca omul să poată să corespundă menirii sale, să poată fi bun, virtuos, întâi și întâi trebuie să fie sincer către sine însuși. Principiul filosofic: „cunoaște-te pe tine însuți“ – „nosce te ipsum“. Mântuitorul Hristos îl exprimă figurat prin sinceritatea către sine însuși. El zice: „Luminătorul trupului este ochiul...“ (vs. 22). Cine te poate cunoaște mai bine pe tine, ca tu însuți?! Dacă pe tine nu te vei cunoaște, dacă față cu tine însuți nu vei fi sincer, dacă pe tine însuți te vei înșela: pe cine vei putea cunoaște, față de cine vei fi sincer, pe cine nu vei înșela?
Dacă ție nu-ți poți fi bun, cui vei fi bun?
Prin urmare bagă bine de seamă ca să-ți cunoști adevăratele interese, adevărata destinație: să nu te amăgești pe tine însuți, luând binele drept rău și răul drept bine; să nu te amăgești considerându-ți viciile drept virtuți, fiind fals față de tine însuți: ochiul tău este conștiința ta. Ea să-ți fie curată, fidelă, certă. În puterea acestei curățenii, fidelități și certitudini, vei ști că nu poți sta la îndoială între bine și între rău, între virtute și între viciu, căci: „Nimeni nu poate sluji la doi domni... lui Dumnezeu și lui Mamona“ (vs. 24). Nu puteți fi și materialiști, robi ai bogăției, ai banului și în același timp, idealiști, slujitori ai lui Dumnezeu; nu puteți fi și virtuoși și vicioși totodată, ci trebuie să vă decideți numai pentru unul: ori pentru Dumnezeu, pentru bine, pentru virtute, ori pentru Mamona, pentru rău, pentru păcat, pentru viciu.
Aceste norme își au valoarea lor pentru toți Creștinii; mai mult însă o au pentru cei care meniți sunt să fie altora pildă vie, pentru preoți. Pentru preoți, aceste norme se completează prin postulatul din Matei (5, 13-16). Cât de indispensabilă este sarea în bucate, așa de indispensabilă pentru conduita credincioșilor este pilda vie, pe care preoții trebuie să o dea prin purtarea, prin faptele lor. Faptele lor sunt și rămân ca cetatea cea zidită pe munte: toată lumea le vede; ele nu se pot ascunde. Tocmai de aceea: așa să lumineze faptele Preotului înaintea oamenilor, ca, văzându-le aceștia și imitându-le, prin a lor conduită virtuoasă, să mărească pe Tatăl cel din ceruri.
În nimic nu este mai multă lipsă de exercițiu, ca în practica binelui, spre a putea ajunge la un grad oarecare de virtute. Și, fiindcă preotul trebuie să fie între oameni model de virtute, nimeni mai mult ca viitorul preot nu are trebuință să se exercite, încă în seminar fiind, în a practica tot ce este bine și a se feri de rău. Seminarul, pentru viitorul preot, nu este numai o școală de pregătire științifică, ci mai vârtos o școală practică, de încercare, în care elevul se exercită în a fi preot. Vai acelui elev care face exercițiile acestea numai de mântuială și nu din dorința sinceră de a ajunge la desăvârșire! Acela se înșeală pe sine, ochiul lui este rău, fals. Urmările le poate ușor întrevedea.
2. Și, dacă veți fi sinceri cu voi înșivă, ușor vă va fi să aflați că (vs. 25) menirea voastră aici, pe pământ, nu este să mâncați, să beți și să vă îmbrăcați luxos. Mâncarea, băutura și îmbrăcămintea sunt lucruri cu totul secundare: principalul este tendința necurmată spre Împărăția cerurilor prin practicarea virtuților. Cât pentru hrană și îmbrăcăminte, acestea urmează de la sine, îngrijește Dumnezeu de ele. Și, ca omul să nu aibă scuză pentru păcatul de a fi preocupat de cele materiale în contul celor spirituale, Mântuitorul îi pune în vedere că, cum Dumnezeu îngrijește de păsări și de fiarele câmpului, ca să-și aibă hrana lor, să nu ducă lipsă: îngrijește mai ales de om, care e mult mai prețios înaintea Ziditorului decât păsările. Și, dacă îngrijește de crinii câmpului ca să fie mai strălucit împodobiți decât cel mai luxos din toți împărații lui Israil, cu cât mai vârtos nu va îngriji de om, care tot e mai bun decât ierburile și decât buruienile câmpului. Mai întâi să caute, deci, omul (vs. 33) să-și hrănească mintea cu învățătura și inima cu sentimente nobile, apoi să practice virtutea spre a se apropia tot mai mult de Dumnezeu; iar partea materială de hrană și îmbrăcăminte să nu-l preocupe, bine știind că Dumnezeu, în purtarea Sa de grijă, va întocmi ca de acestea toate să nu fie lipsit. De la sine înțeles, aceasta o vor face numai aceia, care vor avea deplină încredere în Providența dumnezeiască. Cei care nu au această încredere se aseamănă cu păgânii, care nu cred decât în mâncare și în băutură.
Cuvintele pe care Mântuitorul le adresează ucenicilor Săi sunt și la adresa tuturor creștinilor, dar mai ales la a preoților. Cel ce voiește să fie bun preot în și afară de Biserică, să nu fie niciodată și sub nici o împrejurare preocupat de grijile materiale ale lumii, de hrană și de îmbrăcămintea sa. Singurul lucru, care pe el trebuie să-l preocupe, este Biserica, este misiunea sa apostolică: să caute ca întâi să fie el luminat, spre a putea lumina pe alții prin învățăturile sale, fie în predici, duminica și sărbătoarea ori la casualii (înmormântări, cununii etc.), fie în povețe practice, de care fiii lui sufletești adeseori au trebuință.
Tocmai ca el, preotul, să nu fie preocupat de cele materiale, Biserica s-a îngrijit și i-a asigurat subzistența materială. E de la sine înțeles că această îngrijire nu este, materialicește vorbind, din cele mai favorabile. Ea este numai un ajutor, ce i se dă preotului, ca, sprijinit pe acest ajutor, el, preotul, să-și poată împlini misiunea, fără a se gândi la răsplata materială. Răsplata lui este mulțumirea lui sufletească și considerarea societății.
Față de nimeni, deci, nu se potrivește cu atâta dreptate, ca față de preot, maxima: „Nu trăim ca să mâncăm și să bem, ci mâncăm și bem, ca să trăim“, ori cu alte cuvinte: nu salariul, nu recompensa materială, ci entuziasmul sfânt, dorul și atracția de a face bine ne îndeamnă să fim Preoți: salariul, ajutorul benevol, este numai un ajutor material, ca să putem fi slujitori ai Cuvântului. Așa a fost Hristos, așa sunt, așa trebuie să fie și urmașii Lui.
Aceste adevăruri bine să și le însemneze și să le cumpănească cei ce se pregătesc pentru preoție, și bine să se examineze dacă simt în sine înclinare sfântă spre a se jertfi în greaua misiune preoțească. De nu o simt cu o oară mai curând să-și aleagă altă carieră. Iar dacă o simt, câtă vreme fac stagiul de pregătire, neîncetat să aibă înaintea ochilor sufletești povața: să nu se gândească nici la hrană nici la îmbrăcăminte, ci la misiunea lor. Cântarea Heruvimilor, ca o făclie să le lumineze calea: „Toată grija cea lumească să o lepădăm cei ce voim să primim pe Împăratul tuturor“ – ca stăpân, în serviciul Căruia, ca preoți, voim să intrăm.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote