View Single Post
  #27  
Vechi 09.01.2009, 07:46:06
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (27)

[SIZE=3]21[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a V-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 8, 28-34; 9, 1)[/SIZE]

28. În vremea aceea venind Iisus de ceea parte în ținutul Gherghesenilor, l-au întâmpinat pe El doi îndrăciți, ieșind din morminte foarte răi, cât nu putea nimeni să treacă pe calea aceea. 29. Și iată au strigat grăind: Ce ai tu cu noi Iisuse Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici mai înainte de vreme, să ne chinuiești? 30. Și era departe de ei o turmă mare de porci păscând. 31. Iară dracii ruga pe dânsul, zicând: dacă ne scoți afară, poruncește-ne să ne ducem în turma cea de porci. 32. Și a zis lor: duceți-vă; iar ei ieșind s-a dus în turma de porci, și iată îndată s-a pornit toată turma porcilor și a sărit de pe țărm în mare, și s-a înecat în apă. 33. Iar păstorii au fugit, și intrând în cetate, au spus de toate, și de cei îndrăciți. 34. Și iată a ieșit toată cetatea întru întâmpinarea lui Iisus; și văzându-L L-au rugat, ca să treacă din hotarele lor. 1. Și intrând în corabie a trecut, și a venit în cetatea sa.

Renegații

1. În partea sudică din Pereea, nu departe de lacul Ghenezaretului, era un oraș, care purta două nume: Gherghese și Gadara; Gherghese la Matei și Gadara la Marcu și la Luca. Locuitorii acestui oraș comercial erau o amestecătură de iudei și de păgâni. Acești locuitori spre a-și menaja interesele materiale, în cele religioase și, deci, și în cele naționale își făceau concesiuni reciproce. Ei, de dragul câștigului, și iudeii și păgânii, își renegau, ori cel puțin simulau că-și renegă credințele și obiceiurile părintești.
Iudeii țineau ori simulau că țin la credințele și la obiceiurile păgânești, nebăgând în seamă pe ale lor proprii, și păgânii le răspundeau cu aceeași monedă.
Aceasta ne-o dovedește creșterea porcilor, cu care se îndeletniceau și iudeii (vs. 30 ș.u.) și ieșirea întregii cetăți, prin urmare și a păgânilor înaintea lui Iisus, spre a-L invita să treacă de la ei (vs. 34).
În ținutul acestui oraș se aflau doi nebuni, doi îndrăciți, care locuiau prin peșterile ce serveau și ca morminte. Acești nebuni erau teroarea ținutului. Ei, oameni puternici, ca fizic, ieșeau în calea trecătorilor și pe cei pe care puteau pune mâna, îi băteau și îi chinuiau. De aceea lumea înconjura acea parte de loc (vs. 28). În acești oameni se încuibaseră o mulțime de duhuri necurate (legheon – Marcu și Luca), care se foloseau de ei spre a aduce nenorocire între oameni.
Duhurile rele, când văd pe Iisus că se apropie, se cutremură. Ele îi știu puterea și se tem că El le va trimite în iad, de unde ele ieșiseră. De aceea, pline de groază, strigă prin gura celor stăpâniți de ele: Ce ai cu noi, Iisus? Ai venit să ne nimicești stăpânirea? (vs. 29).
Porcul la iudei era considerat ca un animal necurat. Iudeii nu-l sufereau în apropierea lor, carnea nu i-o mâncau și nu se ocupau cu creșterea lui. Dracii simt voința atotputernică a Mântuitorului. Pentru ei era poruncă: să iasă din cei doi nenorociți. Ei se roagă, deci, să nu-i trimită întru adânc, adică în tartar, în iad, ci să le dea voie ca să intre în ființe asemenea lor, necurate (vs. 32). Fiind în același timp urzitorii răului, ai pieirii și ai pagubei, după ce li se dă voie, ei provoacă pieirea întregii turme și paguba gherghesenilor (vs. 33), care, văzându-se păgubiți, ies înaintea lui Iisus și-l roagă să se ducă de la dânșii (vs. 34).
2. În pericopa aceasta, pe lângă minunea care este o nouă garanție despre Dumnezeirea lui Iisus, ni se zugrăvește răutatea, perversitatea gherghesenilor. Gherghesenii, iudeii și păgânii, care pentru motive de speculă, își renegă legea și neamul, sunt tipul oamenilor răi, speculanți, care pentru câștig sunt capabili să vândă tot: și neam și lege. Cu alte cuvinte, ei sunt tipul renegaților.
În înțelesul alegoric-simbolic, cei doi nebuni reprezintă pe ghergheseni. Unul reprezintă pe iudei, celălalt pe păgâni. Cum cei doi nebuni locuiau în peșteri, erau morți pentru societate, ba erau groaza ei: așa erau gherghesenii. Iudeii, care nu mai țineau la iudaism, erau ca morți pentru iudei, ba erau groaza, scandalul celor cu râvnă pentru legea și pentru neamul lor – păgânii asemenea. Așa cum sunt peste tot și renegații. Ei nu mai locuiesc între ai lor, ci sunt morți pentru neamul și pentru legea lor. Cum cei doi îndrăciți erau „foarte răi“ așa sunt și renegații: ei vând tot și neam și lege, aducând nenorocire asupra neamului, pe care îl renegă. Ca să ne scoată la iveală, ca exemplu de evitat, răutatea speculanților ghergheseni, Mântuitorul îngăduie ca duhurile rele să intre în porci și să-i înece. După Marcu (5, 13), turma era cam de 2000 de porci. Înecarea acestei turme constituia, deci, o pagubă însemnată. Prin aceasta, întâi, Mântuitorul a pedepsit pe ghergheseni pentru specula lor necurată, arătând că astfel de speculă este urâciune înaintea lui Dumnezeu. Apoi, a doua: Cei îndrăciți, morți pentru societate, erau o primejdie pentru acel oraș. O parte din hotarul orașului rămânea necultivată, neexploatată de groaza îndrăciților, care nu cruțau din bătăi nici frați și surori, nici prieteni și cunoscuți. Iisus, vindecându-i, îi redă vii rudeniilor, societății și scapă orașul și ținutul de groaza lor.
Pentru acest mare bine, atât cei vindecați, cât și rudeniile lor și întregul oraș trebuiau să-i fie recunoscători lui Iisus. În vederea acestor motive firesc era ca întreagă populația orașului, ori cel puțin cea iudaică, ori apoi, în cazul cel mai rău, măcar rudeniile și prietenii celor vindecați, să iasă înaintea lui Iisus și să-și arate mulțumirea lor.
Dar, locuitorii acelui oraș erau speculanți, necinstiți, oameni cu desăvârșire corupți, răi. Ei nu căutau decât la specula lor, nu vedeau decât paguba lor materială. Apoi, știindu-se răi și temându-se ca nu cumva Iisus să aducă și alte pedepse asupra lor, ei, nu numai că nu-I mulțumesc pentru binele făcut, nu numai că nu-L primesc și nu-L roagă să-Și reverse bunătățile asupra lor, dar Îi ies cu toții (toată cetatea) întru întâmpinare și-L roagă ca nici în apropiere de orașul lor să nu vină: „să iasă din hotarele lor“.
Așa erau de înrăiți acești ghergheseni, încât nici binele nu vor să-l primească de la Dumnezeu. Glasul conștiinței lor era amuțit, idolul materialismului îi încătușase și-i orbise, ca ei să nu se poată mișca spre bine, să nu vadă lumina, Care venise să-i lumineze și să-i mântuiască.
Gherghesenii ne oferă bogate învățături: Cel ce nu crede cu toată inima în învățăturile Bisericii Ortodoxe, și totuși simulează că este ortodox, este un rău credincios. Răucredinciosul, desconsiderând dreapta credință, face concesiuni în învățăturile Bisericii lui.
Concesiunile făcute în ale credinței sunt trădări. Cel ce face concesiuni, leapădă ori vinde, trădează anumite învățături de credință și, deci, este un renegat. Tot așa este și în chestiunile naționale.
Cum nu este nici o simțire, nici o virtute așa de înaltă și așa de înălțătoare ca dragostea de lege și de neam: tot așa nu există viciu mai înfricoșat și mai urgisit decât renegarea legii și a neamului.
Aceasta ne învață că:
a) toată dragostea noastră să o concentrăm în dragostea de neam și de lege, pentru care oricând să fim gata a aduce orice jertfe, chiar și viața să ne-o punem cu dragă inimă;
b) să ne ferim ca de foc de aceia care nu țin la legea și la neamul lor, de care ei vorbesc cu ușurință ori cu dispreț, bine știind că aceia ne sunt cei mai primejdioși dușmani, gata a ne vinde, numai prilej să li se dea;
c) precum în fiecare fărâmitură din Sfânta Cuminecătură e cuprins întreg trupul Mântuitorului Hristos: așa, în fiecare fărâmitură de învățături de ale Bisericii și de drepturi naționale, e cuprinsă întreagă învățătura de credință a Bisericii, eventual întreagă demnitatea și mărirea și întreg prestigiul neamului. Deci, cel ce, prin concesiuni, trădează cea mai neînsemnată părticică de credință, ori cel mai neînsemnat drept național, acela trădează întreagă Biserica, eventual întreg prestigiul neamului. Apostolul Pavel ne strigă: „Cel ce încalcă o poruncă din Lege, toată Legea o încalcă“.
Urmează deci: să ne ferim ca nu cumva, din nebăgare de seamă, chiar fără voie, să aducem scădere Bisericii ori națiunii prin concesiuni nechibzuite.
Toți avem datoria să ținem cu tărie la Biserica și la națiunea noastră. Mai mult decât toți însă preoții, meniți să fie lumina, care să lumineze calea altora.

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote