View Single Post
  #29  
Vechi 09.01.2009, 07:47:40
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (29)

[SIZE=3]23[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a VII-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 9, 27-35)[/SIZE]

27. Și trecând de acolo Iisus, au mers după dânsul doi orbi strigând și zicând: miluiește-ne pe noi Iisuse Fiul lui David. 28. Iar dacă au venit în casă, s-au apropiat de dânsul orbii, și le-a zis lor Iisus: credeți că pot să fac eu aceasta? Au zis Lui: așa, Doamne. 29. Atunci s-a atins de ochii lor, zicând: după credința voastră să fie vouă. 30. Și s-au deschis ochii lor, și le-a poruncit lor Iisus, zicând: vedeți, că nimeni să nu știe. 31. Iar ei ieșind au vestit pe dânsul în tot pământul acela. 32. Iar după ce au ieșit ei, iată au adus pe un om mut îndrăcit. 33. Și, după ce a scos pe dracul, a vorbit mutul: și s-a mirat mulțimea, zicând: că niciodată nu s-a arătat așa în Israel. 34. Iară fariseii ziceau, cu Domnul dracilor scoate dracii. 35. Și umbla Iisus prin toate cetățile și orașele învățând în adunările lor, și propovăduind Evanghelia împărăției, și vindecând toată boala și toată neputința în popor.

Răsplata credinței

1. În această Evanghelie ni se descriu două minuni, una săvârșită asupra organului vederii, alta asupra organului vorbirii.
Ca în cele mai multe cazuri, și în cele de față, Mântuitorul pune în legătură vădită fapta cu învățătura; căci El nu este numai un simplu făcător de minuni, ci întâi și întâi este învățător, educator. Minunile sunt lucru secundar, ele au menirea numai să confirme adevărul învățăturilor Lui, să deștepte credința, aderența la învățătura Lui. „De nu veți vedea semne și minuni nu veți crede“, zice El la Ioan (4, 48). Dar, în același timp, tocmai fiindcă tinde să producă în toți credința, El răsplătește credința prin minuni. Scopul Îi este mântuirea sufletului; mijloacele de care se servește și care se susțin reciproc, sunt credința și minunile sau credința prin minuni și minunile pentru credință.
2. Doi orbi stăruie în urma lui Iisus Hristos, ca să-I fie milă de ei, să le dea lumina ochilor. El ar fi putut să-i vindece, fără ca ei să se mai apropie de Dânsul, și fără ca El să vorbească cu dânșii. Doară El știa ce doresc ei, știa că ei cred că El îi poate vindeca.
Vindecarea de la distanță și fără cele ce urmează, nu înceta de a fi minune; dar își pierdea importanța educativă, înceta de a fi mijloc de exploatat pentru scopul lui Iisus. De aceea El își urmează calea până în casă, unde, în fața publicului, îi întreabă: credeți voi că Eu pot să vă dau vederea ochilor? Și, primind răspunsul afirmativ, face vindecarea atârnătoare de credința lor.
Probă, că încrederea lor în puterea Mântuitorului era desăvârșită, este că orbii s-au vindecat.
Credința orbilor este răsplătită. Răsplata însă este învățătura pentru martorii minunii: cel ce crede în Dumnezeu nu rămâne deșert. Deci un puternic stimulent pentru credință și, prin credință, pentru îndreptarea și înnobilarea moravurilor, iar prin aceasta pentru dobândirea fericirii pământești și cerești, temporale și veșnice.
Mântuitorul nu tinde să-Și câștige popularitate prin faptele Sale. El face binele pentru că este bine și pentru că binele făcut de El este menit să producă bine peste bine, și pentru ca, prin aceasta, să pună în practică principiul enunțat de El; să faci binele neașteptând nici un fel de răsplată. În consecință, El poruncește cu asprime celor vindecați, să nu spună nimănui că El le-a dat vedere ochilor.
Această oprire are în vedere alarmarea maselor, reclama admirațiunii infructuoase, lipsite de efecte morale, cum făceau fariseii. Dar recunoștința foștilor orbi și iubirea către semenii lor, tovarăși de suferințe și de nenorociri, primează datoria lor de a asculta de porunca lui Iisus. Ei, încrezuți în bunătatea Lui „lesne iertătoare“, preferă să-I calce porunca în formă, decât să se arate nerecunoscători către Binefăcătorul lor și să nu facă nemărginitul bine și altor nenorociți de a-i îndrepta la mântuire. Ei, de formă calcă porunca lui Iisus, „vestindu-L în tot pământul acela“, în fond însă sunt în perfectă consonanță cu vederile Lui. Ei nu-L vestesc ca să-I facă reclamă, ci Îl vestesc ca Învățăcei, ca Apostoli ai Lui, anume spre a produce în ascultători credință ducătoare la mântuire.
3. Abia ies cei doi vindecați și se aduce înaintea Mântuitorului un mut. Hristos vindecă pe mut, scoțând din el defectul (dracul) muției, și omul vorbește, spre mirarea tuturor.
Poporul, când vede și această minune, exclamă cu mirare: așa nu s-a mai pomenit!
Fariseii însă, care Îl urmăreau cu scopuri rele, văd îngroziți ce efecte au aceste minuni asupra poporului, și de aici primejdia pentru ei, să-și piardă popularitatea. Ei, în gura cărora gloatele se uitau cu admirațiune, se folosesc de autoritatea lor și spun mulțimii: nu vă uitați oameni buni la cele ce vedeți, că doară El „scoate dracii cu domnul dracilor“. Ei vor să-L discrediteze pe Mântuitorul, producând credința în popor că Iisus Hristos stă în legătură nu cu Dumnezeu, ci cu iadul, cu căpetenia dracilor.
Acestei calomnii Mântuitorul nu găsește necesar să-i răspundă în acest loc. Răspunde El mai târziu (Matei 12, 31-32), când, la o minune analogă – vindecarea unui surdo-mut –, fariseii susțin din nou că Iisus scoate dracii cu domnul dracilor, cu Beelzebul.
Când facem bine să nu ne gândim la nici un fel de răsplată, care rezidă și în îndatorirea ori mulțumirea aceluia, căruia i-am făcut binele.
Răsplata să o simțim în inima noastră, să fim mulțumiți cu noi înșine că am putut face bine. Aceasta este cea mai nobilă răsplată a faptei bune.
Dacă ne-a făcut cineva vreun bine, nimic să nu ne împiedece, nici modestia binefăcătorului nostru, de a-i arăta prin fapte recunoștința noastră; căci nerecunoștința, nemulțumirea este o pată rușinoasă, care dovedește că nerecunoscătorul nevrednic a fost de binefacere. Ea, nerecunoștința este un păcat din cele mai grave, care dovedește răutatea inimii și trage după sine cumplita pedeapsă dumnezeiască. E destul să avem ca model pe poporul evreiesc, care pentru nerecunoștința arătată către Dumnezeu binefăcătorul lui, a primit și poartă și astăzi pedeapsa cea cumplită a împrăștierii sale pe toată fața pământului, ca obiect de dispreț și de goană între popoare.
Din preocuparea nefastă a fariseilor să învățăm a ne feri de acest viciu, care orbește pe om, îl face să nu vadă, să nu audă, ci să meargă orbește spre propria pierzare; îl face ca și cele mai bune intenții ale fraților săi să le interpreteze în rău; pe binevoitorii și binefăcătorii săi să-i considere ca vrăjmași, și să caute a le face rău.
Mai ales această învățătură are deplină valoare pentru Preoți și pentru candidații de preoție.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote