Talcuirea evangheliilor de peste an (32)
[SIZE=3]26[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a X-a după Rusalii și[/SIZE]
[SIZE=5]a IV-a din Postul Sfintelor Paști[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 17, 14-21)[/SIZE]
14. Și mergând ei spre popor, s-a apropiat de dânsul un om îngenunchind înaintea lui. 15. Și zicând: Doamne fie-ți milă de fiul meu, că lunatec este, și rău pătimește, că de multe ori cade în foc, și de multe ori în apă. 16. Și l-am adus la Învățăceii tăi, și nu au putut să-l tămăduiască. 17. Iară Iisus răspunzând, a zis: o, neam necredincios și îndărătnic, până când voi fi cu voi, până când vă voi răbda pe voi, aduceți-l aici la mine. 18. Și l-a certat pe el Iisus, și a ieșit dintr-însul dracul, și s-a tămăduit pruncul din acel ceas. 19. Atunci apropiindu-se Învățăceii către Iisus de o parte au zis: De ce noi n-am putut să-l scoatem din el. 20. Iară Iisus a zis lor: pentru necredința voastră, că adevăr grăiesc vouă: de veți avea credință ca grăuntele de muștar, veți zice muntelui acestuia, treci de aici acolo, și va trece și nimic nu va fi vouă cu neputință. 21. Dar acest neam de demoni nu iese, decât numai cu rugăciune și cu post.
Încrederea în darul dumnezeiesc primit
Când Mântuitorul a trimis pe Apostoli (Matei 10, 1-16) să se exercite în a-L suplini, a face ceea ce El face, le-a dat putere să facă și minuni: „să tămăduiască toată boala și toată neputința“. Apostolii însă, în simplitatea lor, nu-l înțeleseră. Ei își închipuiseră că Iisus a vorbit și cu această ocazie în metafore, neînțelese de ei. De aceea lor nici nu le trecuse prin minte că Hristos le-ar fi dat în adevăr puterea de care El le-a vorbit; ei se credeau tot așa de neajutorați și de neputincioși ca mai înainte, și, deci nici nu încercară măcar să vadă, dacă pot ori nu. Ba, vedem mai târziu că cei 70 de ucenici, primind și ei, ca și Apostolii, împuternicirea de a face minuni, dar ca și Apostolii, nici nu se gândiră că o și au, rămân uimiți când văd că dinaintea lor dispar bolile, că și dracii li se pleacă, fără ca ei, ucenicii, să intervină direct (Luca 10, 17).
Cum se vede însă, în public se zvonise că Iisus a dat Apostolilor putere de-a vindeca, căci un om veni la ei și-i rugă să vindece pe un copil al său lunatic. Apostolii însă, care nici nu se gândeau la puterea ce li se dăduse, declară că ei nu pot. Atunci omul merge înaintea lui Iisus, și, îngenunchind, se scuză, spunându-I, că el a dorit să nu-L supere și, deci, a rugat pe Învățăceii Lui, dar ei nu l-au putut ajuta. De aceea aleargă acum la Dânsul și-L roagă să vindece pe fiul său.
Văzând că Apostolii săi nu sunt capabili nici măcar să se folosească de puterea ce El le-a dat, și că, prin urmare, proba, experiența făcută, Îi dovedește că n-are să se sprijine într-înșii cât de puțin, Iisus se amărăște, și, în durerea Sa, exclamă: „O, neam necredincios și îndărătnic...“.
Necredincioși erau Apostolii și îndărătnici, adevărații reprezentanți ai Evreilor, care, în proorociri, sunt prea adeseori calificați cu aceste epitete.
Cum Domnul Dumnezeu, în Testamentul vechi, a trebuit să aibă o nemărginită îndelungă-răbdare cu evreii, tot așa și Iisus Hristos Dumnezeu cu reprezentanții evreilor. Dar Iisus se întreabă: „până când?” (vs. 19).
La întrebarea naivă a Apostolilor, de ce ei n-au putut vindeca pe lunatic, Iisus răspunde: fiindcă sunteți niște becisnici, n-aveți încredere în voi și în puterea ce v-am dat. Și, câtă vreme voi înșivă nu veți crede că puteți face vreo treabă, nici nu o veți face. Din contră, de veți avea cât de puțină încredere în voi, numai cât e un grăunte de muștar, nimic nu vă va fi cu neputință (Marcu 11, 23). Cu alte cuvinte: orice veți întreprinde, dacă veți avea încredere nestrămutată că puteți face și veți stărui fără preget, o veți scoate la cale. Este aceeași învățătură, cu aceleași consecințe, pe care am văzut-o în Evanghelia precedentă, învățătură, prin care Iisus voiește să ridice moralul Apostolilor și a urmașilor lor, inspirându-le încredere: să facă eroi din fricoși, lei din iepuri – cum a și făcut.
„Acest neam“, adaugă Iisus, „nu iese fără numai cu rugăciune și cu post“. Cum se vede, la bolile de natura somnambulismului, la bolile așa numite sufletești, Mântuitorul recomandă dietă, pentru temperarea sângelui și rugăciune, pentru liniștirea sufletească; cu alte cuvinte: liniște fizică și psihică.
Și preotului i se dă dar dumnezeiesc de a face minuni. Dar, dacă voiește ca să-și facă minuni vădite – afară de cele sacramentale – preotul trebuie, mai presus de toate, să fie conștient de darul ce i s-a dat, de puterea ce i s-a încredințat. Prin rugăciune și prin post, adică prin implorarea ajutorului dumnezeiesc și prin înfrânare și trezie, Preotul poate, cu adevărat, face minuni. El, și dacă nu va face momentan minuni, cum au făcut Sfinții Părinți (ex. Sfântul Vasile cel Mare), poate schimba fața parohiei, care i s-a încredințat, făcând pe oameni să părăsească obiceiurile rele: certurile, procesele, nedreptățile, furtișagurile, imoralitatea de tot soiul, beția și alte vicii și să se împodobească cu viața pașnică, frățească, cu temperanța și cu alte virtuți aducătoare de fericire. Aceasta o poate face preotul numai dacă el însuși, conștient de puterea darului său, pe lângă învățătura evanghelică în predici și în povețe particulare, va fi între credincioși model de conduită în vorbe și în fapte. În vorbe: preotul să fie veșnic cumpătat și măsurat, demn. Glumele și cuvintele cu înțelesuri îndoielnice, vorbele de măscară, care unui laic, în împrejurări date, pot să i se ierte, considerându-se ca vorbe de spirit: din gura preotului sunt blasfemii, negațiunea darului preoțesc. Buzele preotului e un sacrilegiu să fie pângărite de vorbe triviale, cu atât mai vârtos de înjurături și vorbe de rușine. Ele au să fie rostul înțelepciunii, al blândeții și al cuviinței. El, preotul, să nu uite nicicând că este Părinte educator între fiii săi minori. Faptele lui trebuie să fie modele de imitat, tot atâtea lumini, care să lumineze și să atragă pe credincioși spre imitare.
Ce s-a zis în alt loc despre viitorii preoți, se repetă: seminaristul, dacă dorește să fie adevărat preot, stimat și iubit, trebuie cu multă sârguință să se exercite în seminar prin vorbe și prin fapte a fi preot, să-și formeze deprinderi bune de mare valoare.
|