Talcuirea evangheliilor de peste an (33)
[SIZE=3]27[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XI-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 18, 23-35)[/SIZE]
23. Drept aceea asemănatu-s-a împărăția cerurilor omului împărat, care a vrut să se socotească cu slugile sale. 24. Și începând el a se socoti, i-au adus lui un datornic cu zece mii de talanți. 25. Și neavând el să dea, a poruncit stăpânul lui să-l vândă pe el, și pe femeia lui și pe prunci, și toate câte avea, și să plătească. 26. Deci căzând sluga se închina lui, zicând: Doamne, mai îngăduiește-mă, și toate-ți voi plăti. 27. Și milostivindu-se stăpânul slugii aceleia, l-a slobozit pe el, și i-a iertat lui datoria. 28. Iar ieșind sluga a aflat pe unul din cei împreună cu sine slujitori, care era lui dator cu o sută de dinari, și prinzându-l pe el îl sugrumă, zicând: plătește-mi ce-mi ești dator. 29. Deci căzând cel împreună cu el slugă la picioarele lui, ruga pe dânsul, zicând; mai îngăduiește-mă, și toate voi plăti ție. 30. Dar el nu a vrut, ci ducându-se, l-a băgat în temniță până va plăti datoria. 31. Iar văzând cei împreună cu el slugi, cele ce s-au făcut, s-au întristat foarte și venind au spus stăpânului său toate cele ce se făcuse. 32. Atunci chemând pe el stăpânul său, a zis lui: slugă vicleană, toată datoria aceea am iertat ție, pentru că m-ai rugat. 33. Au nu se cădea și ție să-ți fie milă de cel împreună cu tine slugă, precum și mie mi-a fost milă de tine. 34. Și mâniindu-se stăpânul lui, l-a dat pe el muncitorilor, până va plăti toată datoria lui. 35. Așa și Tatăl meu cel ceresc va face vouă de nu veți ierta fiecare fratelui său din inimile voastre greșelile lor.
Iertarea
1. Talantul este originar o măsură de greutate, corespunzând la aproape 50 kg. Mai târziu a ajuns să fie măsură de valoare, reprezentând, ca talant de argint, cam 900 coroane, iar, ca talant de aur, cam 15.000 coroane. Când Mântuitorul vorbește, deci, de 10.000 de talanți, înțelege o sumă enormă: dacă se înțelege talanți de argint, cam 9.000.000, iar dacă se înțeleg talanți de aur, cam 150.000.000 coroane.
Dinarul era moneda obișnuită, cum e la noi coroana, a cărei valoare aproximativă o reprezintă.
Legea constituțională a israieliților dădea drept creditorului, nu numai asupra averii, dar și asupra persoanei și a familiei datornicului. Creditorul putea lua ca sclavi pe datornic și pe familia acestuia și îi putea vinde (IV Regi 4, 1; Neemia 5, 5-8; Isaia 50, 1).
2. Ca să trăiască liniștit și în pace, omul are trebuință să fie în relații bune, în armonie cu ceilalți oameni. Dar, în rătăcirile sale, omul, vrând-nevrând, greșește, supără pe alții, și, prin aceasta, stricând armonia dintre el și cel supărat, își face imposibilă viața tihnită. Ca să-și redobândească liniștea, omul are trebuință de restabilirea armoniei alterate. Această restabilire se poate face numai prin împăcare, prin neconsiderarea, iertarea greșelii.
Cum fiecărui om i se întâmplă să greșească altuia, și altul să-i greșească lui, fiecare om, pentru binele său, trebuie să fie iertat și trebuie să ierte.
Pentru liniștea sufletească a omului aceeași importanță are a fi iertat de alții ca și a ierta pe alții. Ambele stau în strânsă legătură: una fără cealaltă nu poate da liniștea dorită, echilibrul putându-se susține numai punând greutăți egale în ambele cumpene. Și cum fiecare om, în general, greșește el altora neasemănat mai mult decât îi greșește lui un altul – așa are trebuință să primească de la alții neasemănat mai multă iertare, decât să dea el altuia.
Dacă considerăm acum că omul nu greșește numai semenilor săi, ci și lui Dumnezeu și că, tot ce greșește el altora, ba tot ce greșește și împotriva sa e considerat ca greșeală făcută lui Dumnezeu, ca păcat: toate aceste greșeli și păcate, adunate, sunt enorm de multe, și, de toate aceste greșeli și păcate, el are trebuință să fie iertat, să fie iertat de oameni și să fie iertat de Dumnezeu.
În zadar ar dobândi el iertarea tuturor greșelilor și chiar a păcatelor sale, că el liniște sufletească, viață tihnită tot nu poate avea, dacă nu iartă și el celor ce i-au greșit lui. Echilibrul în liniștea sufletului său îl poate avea numai punând iertarea desăvârșită în ambele cumpene: deoparte iertând el pe alții, de alta iertat fiind el de alții. După parabolă, proporția, între ceea ce trebuie să ierte el față cu ceea ce trebuie să i se ierte, este ca extrem de mic către uriaș de mare. Dar importanța acestei iertări trece peste sfera vieții pământene.
Dumnezeu, ca Părinte al tuturor, așteaptă de la noi să avem milă de fiii Săi, frații noștri, cum și El are milă de noi: să-i ajutăm ca să fie fericiți, să le înlesnim liniștea sufletească. El de la noi cere să facem așa de puțin pentru fiii Săi, să le iertăm așa de puțin, ca, în schimb, El să ne poată da, să ne poată ierta enorm de mult. El ne dă nouă de milioane de ori mai mult, decât așteaptă să dăm noi semenilor noștri. El cere de la noi ca să ne asemănăm Lui, să fim generoși, dar numai a milioana parte de cum este El generos față de noi!
Și, când ne gândim cât de mult pune El în perspectivă să ne dea pentru un bagatel, pe care noi trebuie să-l dăm semenilor noștri: tot numai și numai spre binele nostru – ar fi absurd numai să se gândească cineva, că, dacă noi nu vom da nici extrem de puținul și de micul dar să ne putem aștepta la enorm de marele dar dumnezeiesc. Și aici este un do ut des: do 1ut des milioane!
Iertarea din partea noastră (1) nu este un dar, care privește numai pe aproapele, numai cumpăna liniștei lui sufletești, ci este un dar, care jumătate este în beneficiul nostru, este greutatea pe care o punem în cumpăna liniștei noastre sufletești. Ei bine, dacă pentru noi nu voim să punem nimic în cumpănă, cum se va putea restabili echilibrul? Aceea ce punem noi înșine în cumpăna liniștei noastre sufletești este râma (1), cu care voim să prindem uriașul pește (milioane), iertarea dumnezeiască. Cu undița goală nu se prinde peștele. Și, precum un nebun ar fi acela, care ar încerca să prindă pește cu undița goală – tot așa nebun este acela, care așteaptă să-i ierte Dumnezeu noianul păcatelor, fără ca el să fi iertat neînsemnatele și puținele greșeli ale fratelui său.
3. Întreagă viața socială e bazată pe iertări, pe concesiuni reciproce. Dacă oamenii nu și-ar face unii altora concesiuni, ar fi veșnic încăierați, neîntrerupt în ceartă, în procese, ar fi un fel de bellum omnium contra omnes. Cu cât o societate este mai cultă, cu atât membrii ei sunt mai îngăduitori unii cu alții, cu atât se iartă mai mult unii pe alții. Și cu cât în o societate membrii ei se iartă mai mult, cu atât ei sunt mai liniștiți, mai fericiți. Peste tot însă, în orice societate, cel ce se arată îngăduitor, tolerant, iertător față cu greșelile și cu scăderile altora, este privit ca om nobil, generos, și societatea, la rândul ei, îi trece și ea mai ușor cu vederea scăderile și greșelile.
În societate însă preotul întru toate are să fie un educator prin conduita sa, un model pentru promovarea fericirii între oameni. Una din calitățile care înalță pe preot mai mult în ochii publicului și îndeamnă pe alții să-l privească cu stimă și cu respect și să-l imite, este fără îndoială iertarea celor ce-i greșesc și tratarea lor cu blândețe. Dar este de la sine înțeles, că și această iertare trebuie să-și aibă marginile sale: să nu treacă peste limitele demnității lui, ca nu cumva iertarea prea îndelungată, și, în anumite cazuri grave, necondiționat nepermise, să i se interpreteze rău, să se ia drept lașitate ori slăbiciune, și, în cele din urmă, el, preotul prea iertător, să devină ridicol și imposibil.
Ca în toate și în practicarea acestei virtuți să nu se uite măsura cumpătului, dar mai ales demnitatea misiunii.
Ca toate virtuțile și aceasta pretinde exercițiu. Exercițiul preotul trebuie să și-l fi făcut de mic, practicarea iertării să i se fi prefăcut în a doua natură. Seminarul este locul și cuprinde și timpul, în care, cei ce n-au făcut încă acest exercițiu, să-l facă cu îndoită ardoare, iar cei ce l-au practicat și mai înainte, să continue, spre a ajunge la desăvârșire.
|