Talcuirea evangheliilor de peste an (34)
[SIZE=3]28[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XII-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 19, 16-26)[/SIZE]
16. Și iată unul apropiindu-se a zis Lui: învățătorule bune, ce voi face, ca să am viața de veci. 17. Iar El a zis lui: ce-mi zici bun; nimeni nu este bun, numai unul Dumnezeu, iar de vrei să intri în viață, ține poruncile. 18. Zis-a lui: care? Iar Iisus a zis: să nu ucizi, să nu preacurvești, să nu furi, să nu mărturisești strâmb. 19. Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, și să iubești pe aproapele tău, ca pe tine însuți. 20. Zis-a lui tânărul: toate acestea le-am păzit din tinerețile mele, ce-mi mai lipsește încă? 21. Zis-a Iisus lui, vinde averea ta, și o dă săracilor, și vei avea comoară în cer, și vino după mine. 22. Iar tânărul auzind cuvântul s-a dus întristat, că avea avuție multă. 23. Iar Iisus a zis învățăceilor săi: adevăr zic vouă, că anevoie va intra bogatul întru împărăția cerurilor. 24. Și iarăși zic vouă, că mai lesne este a trece cămila prin urechile acului decât bogatul să intre întru împărăția lui Dumnezeu. 25. Iar învățăceii auzind se mirau foarte, zicând, cine dar se va putea mântui? 26. Iar Iisus căutând a zis lor, la oameni aceasta este cu neputință, iar la Dumnezeu toate sunt cu putință.
Primejdia bogățiilor
1. După cum vedem cu deosebire din Matei (6, 15. 16 ș.a.), fariseii căutau toate chipurile să facă reclamă spre a deveni populari, ca apoi să poată exploata mai cu înlesnire poporul. Bogatul, de care ni se vorbește în această Evanghelie se vede că este unul din farisei. Evanghelistul Luca (18, 18) îl numește boier. El vine cu planul să obțină de la Mântuitorul un certificat de înaltă vrednicie morală, pe care apoi să-l exploateze față de poporul de rând. Apropiindu-se, deci, de Iisus, bogatul încearcă a se insinua, adresându-I-se în termeni lingușitori (vs. 16) „Învățătorule bune“. El crede că prin o lingușire bine ticluită, va izbuti să-L momească pe Iisus ca să-i întoarcă lingușirea prin vreun cuvânt de laudă, pe care el să-l întrebuințeze ca adevărat certificat. Când colo, Mântuitorul, Care știe cu cine are de a face, constată simplu că, dacă epitetul „bun“ I-l adresează e ca un compliment, ca o lingușire, nu se prinde. Dacă însă este luat în serios, prin acest epitet I se recunoaște Dumnezeirea, căci epitetul „bun“ se cuvine numai lui Dumnezeu.
După insinuare, bogatul, sigur de răspunsul favorabil al lui Iisus, întreabă: ce bine să facă spre a dobândi viața de veci. Iar, la răspunsul scurt și cuprinzător al Domnului (vs. 18), să țină poruncile, el, anume ca să atragă asupră-și atenția publicului, întreabă „care?“ și apoi puțin îi pasă dacă minte când se laudă cu îngâmfare: „Toate acestea le-am împlinit...“. Această afirmație, crede el, îl ridică mult în ochii poporului și în ochii lui Iisus. Dar, spre a stoarce de la Iisus un cuvânt de laudă, cu încrederea proprie oamenilor bogați, obișnuiți să primească complimente și lingușiri, el întreabă pe Iisus: „ce încă îmi mai lipsește?“. El își închipuia că Mântuitorul va fi nevoit să-i răspundă că nu-i mai lipsește nimic, că e un ideal de om virtuos; iar acest răspuns să-l înalțe și mai mult în ochii mulțimii ignorante, pe care apoi, cu atât mai ușor, să o poată duce de nas, după plac.
Întrebarea vicleană dar nesăbuită, Iisus o folosește spre a-l demasca. El, fariseul, susținuse, între altele, că în toată viața sa a iubit pe aproapele său ca pe sine însuși (vs. 19). Și, ca să-i probeze contrariul, Iisus îi zice: Ți se dă ocazie să probezi prin faptă că ai împlinit măcar una din porunci, că ai iubit și că iubești pe aproapele, ca pe tine însuți. Proba e: „vinde-ți avuțiile și le dă săracilor“ și apoi practică iubirea servindu-i, cum fac Eu.
La această nenorocită întorsătură nu se aștepta tânărul fariseu, care avea mari bogății, strânse nu din iubirea, ci din spolierea aproapelui. Din limbut și îngâmfat ce era, el, ca prin farmec, se schimbă, devine tăcut, umilit, rușinat, se simte dat de gol, și, fără să mai stea de vorbă, pleacă pe unde a venit.
2. O lecție binemeritată la adresa fățarnicilor Farisei, care toate le speculau spre a se îmbogăți și a trăi pe nemuncite din sudoarea celor naivi!
Dar această lecție, dată în special fariseilor, Mântuitorul o întrebuințează ca învățătură generală pentru toată lumea. El Își dezvoltase teoriile în privința bogățiilor la Matei (6, 19-21). Teoriile acelea aici le exemplifică, punându-ne în vedere pe un rob al materialismului, care, îndumnezeind bogăția, tinde, în cele din urmă, la îndumnezeirea sa proprie.
Bogatul își câștigase bogățiile, numai el știa cum, și acum, bazat pe aceste bogății, căuta prin înșelăciune să-și satisfacă ambiția deșartă, făcând ca lumea să-l admire, să i se prosterne, pe motivul că el ar fi, moralicește, fără de prihană, un ideal de corectitudine, un sfânt.
Așa este, din fire, cel stăpânit de pofta bogățiilor și a măririi deșarte: întâi nu cruță nici un mijloc, nu se dă în lături din fața nici unei fărădelegi, a nici unei crime, numai bani să câștige, avuții să strângă; apoi, cu avuțiile așa agonisite, dă goană după idolul deșertăciunii lumești. În umbră cursurile lui, calea îi rămâne presărată cu crime, cu nenorocirile celor spoliați, înșelați și înjosiți – până i se înfundă: se demască, ca și fariseul din Evanghelie și își ia răsplata. Răsplata cea mai strașnică îl așteaptă însă după moarte; ea este strașnică, fiindcă este după merit: înaintea lui Dumnezeu nu se pot ascunde faptele rele, cum se pot ascunde înaintea oamenilor.
3. Pe un astfel de bogat îl aduce Mântuitorul ca model spre a îndemna pe ai Săi să se ferească de a se înjuga la carul fatal al lui Mamona. Un astfel de om, preocupat de bogățiile lui, nu se gândește la Dumnezeu, la bine. Pentru el binele, Dumnezeu, altruismul, sunt niște fantasmagorii, bune de a speria cu ele pe cei fricoși și de a prinde pe cei naivi. De aceea zice Hristos (vs. 23) că un astfel de bogat „cu anevoie va intra întru împărăția cerurilor“ – cu anevoie va fi om bun, virtuos, ba (vs. 24) e absolut imposibil, fiindcă nimeni nu poate fi în același timp și rău și bun, nu poate sluji lui Mamona și în același timp și lui Dumnezeu (Matei 6, 25).
Robul materialismului, îndumnezeitorul avuției, nu se poate apropia de Dumnezeu!
Învățăceii nu-L înțeleg pe Iisus. Ei se îngrozesc și-L întreabă: „Dar cine poate să se mântuiască?“ (vs. 25).
Văzând Mântuitorul că nici o chestiune atât de simplă și atât de ușoară nu o înțeleg, spre a curma discuția, le răspunde: „ce nu este cu putință la oameni, este cu putință la Dumnezeu“ – cu alte cuvinte: ce nu înțelegeți acum, cu mintea voastră de oameni mărginiți, va da Dumnezeu de veți înțelege mai târziu, adică atunci când veți fi insuflați de Duhul Sfânt, după Înălțarea Mea.
Nici în această Evanghelie, ca peste tot nicăieri în învățăturile Sale, Mântuitorul nu combate bogățiile. El combate numai abuzul de bogății, alipirea prea mare de ele, considerarea lor ca scopul vieții noastre, ori apoi ca mijloace spre a duce cu ele o viață nevrednică.
După spiritul învățăturilor lui Iisus, suntem datori să ne câștigăm avuții prin muncă cinstită (I Tesaloniceni 4, 11; II Tesaloniceni 3, 7-12) și cele câștigate, ori moștenite, să nu le risipim, ci să le îngrijim și să le folosim spre binele nostru și al aproapelui. Când avem bogății să fim ca și cum nu le-am avea, adică să nu ne fie inima legată de ele, ci, oricând, să putem renunța la bogății pentru scopuri mai înalte, fie naționale, fie bisericești.
Mai ales preotul, în ce privește bogățiile materiale, trebuie să premeargă cu exemplul bun, atât cu privire la câștigarea, cât și cu privire la întrebuințarea și păstrarea lor.
După preot trebuie să se orienteze enoriașii lui. De aceea în gospodăria sa, preotul trebuie să fie pildă vie. El, ca om cult trebuie să fie la curent cu dezvoltarea rațională a cultivării pământului, vitelor de rasă bună, apiculturii, grădinăritului și a tuturor izvoarelor de câștig prin muncă cinstită; să îndemne pe agricultori la asociație pentru procurarea uneltelor celor mai bune în agricultură, a semințelor celor mai rodnice după natura pământului, de care ei dispun. Exemplul lui trebuie să-l urmeze agronomii în îngrijirea recoltei și în păstrare, în utilizarea rațională a caselor de economii. Acolo, unde, în cele economice, preotul este la locul său, se sălășluiește bunăstarea, care alungă sărăcia și viciul. seminaristul să nu uite, nici în acest ram, a face practică, exercițiu.
|