Talcuirea evangheliilor de peste an (36)
[SIZE=3]30[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XIV-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 22, 1-14)[/SIZE]
1. Și răspunzând, Iisus iar a grăit lor în pilde, zicând: 2. Asemănatu-s-a împărăția cerurilor omului împărat, care a făcut nuntă fiului său. 3. Și a trimis slugile sale să cheme pe cei chemați la nuntă, și nu vor să vie. 4. Iar a mai trimis pe alte slugi, zicând: ziceți celor chemați, iată am gătit prânzul meu, juncii mei, și cele grase ale mele s-au junghiat și toate sunt gata, veniți la nuntă. 5. Iar ei nebăgând seama s-au dus, unul la țarina sa, altul la neguțătoria sa. 6. Iar ceilalți prinzând pe slugile lui, i-au batjocorit și i-au ucis. 7. Și auzind împăratul, s-a mâniat, și trimițând oștile sale, a pierdut pe ucigașii aceia și cetatea lor a ars-o. 8. Atunci a zis slugilor sale: iată nunta este gata, iar chemații nu au fost vrednici. 9. Deci mergeți la răspântiile căilor, și pe câți veți afla, îi chemați la nuntă. 10. Și ieșind slugile acelea la căi, au adunat pe toți câți au aflat, și răi și buni, și s-a umplut nunta de cei ce ședeau. 11. Iar împăratul intrând să vadă pe cei ce ședeau, văzut-a acolo pe un om neîmbrăcat în haină de nuntă. 12. Și i-a zis lui: prietene, cum ai intrat aici, neavând haină de nuntă, iar el a amuțit. 13. Atunci a zis împăratul slugilor: legându-i mâinile și picioarele, luați-l pe el și-l aruncați întru întunericul cel din afară, acolo va fi plângere și scrâșnirea dinților. 14. Că mulți sunt chemați, dar puțini aleși.
Perversitatea evreilor
1. În asemănare împăratul e Dumnezeu-Tatăl, Hristos este Fiul Împăratului. Nunta e învățătura lui Iisus, Evanghelia. Cei chemați la nuntă sunt evreii, căci ei sunt poporul ales al lui Dumnezeu, pentru care, în special s-a pregătit masa, și pentru care a venit Hristos pe pământ. Slugile, prin care îi cheamă la masă, sunt întâi Proorocii, care îi prepară, apoi Apostolii, care îi deșteaptă, arătându-le faptele împlinite.
Evreii nu dau ascultare nici Proorocilor nici Apostolilor, ba pe unii îi ucid, cum au ucis și pe capul tuturor proorocilor, pe Iisus Hristos. Din ținuta mai mult decât vrăjmășească a evreilor rezultă: ei se exclud de la ospățul Evangheliei, la care vor fi invitați păgânii (vs. 9, 10), care vor primi fără înconjur.
Când mergem la vreun om mai distins, nu mergem în haine de toate zilele, ci în haine mai alese, de sărbătoare. În casele regilor vom merge în cele mai sărbătorești haine ale noastre. Ar fi o desconsiderare a maiestății regești, prin urmare o vătămare a regelui, dacă în casa lui am merge rău îmbrăcați. Dar apoi când mergem în casa și înaintea Împăratului împăraților?!
Cel fără „haină de nuntă“ reprezintă pe omul care intră în creștinism, în Biserică, fără pregătirea necesară, fără dispoziția sufletească, proprie adevăraților creștini, lipsit de respectul ce-l datorește Maiestății dumnezeiești, deci lipsit de haina curățeniei morale, a sfințeniei, care este haină de sărbătoare sufletească, haină de nuntă – ci îmbrăcat în haina speculei, condus de interese josnice.
Un astfel de om e considerat ca nevrednic de creștinism, ca unul care vatămă sfințenia societății creștine, morale.
Deși sunt toți chemați să intre în creștinism, totuși numai puțini sunt aduși: unii se exclud ca evreii, prin vrăjmășia lor fățișă, alții sunt opriți de-a intra, nefiind pregătiți, nefiind vrednici. De aceea zice Mântuitorul: „Mulți sunt chemați, dar puțini aleși“.
2. În asemănările Sale, în care biciuiește răutatea Evreilor, Iisus Hristos are oarecare gradație. În asemănarea din cap. 21, cercetată în Evanghelia precedentă, Evreii sunt niște lucrători, cărora Stăpânul le încredințează o vie, ca să o cultive, în asemănarea din cap. 22 (1-14), cu care ne ocupăm în această Evanghelie, Evreii sunt oameni aleși, cărora Împăratul le face marea onoare să-i cheme la masă. Onoare era ea, în oarecare măsură, ca chestiune de încredere, și pentru lucrători; dar neasemănat mai mare este onoarea, ce o face Împăratul acelora pe care îi află vrednici să stea la masa Sa împărătească, și încă la cea mai aleasă sărbătoare familială: la nunta Fiului Său. În aceasta consistă gradația. Dar în proporție cu onoarea este și gravitatea crimei, provenite din perversitatea lor, și mărimea pedepsei.
În asemănarea întâi, cei răi sunt dați afară și via este încredințată altor lucrători – ca proorocie pentru evrei. Evreii vor fi lepădați din grația, de care au abuzat, ca popor al lui Dumnezeu; ei vor rămâne excluși de la binefacerile creștinismului. În asemănarea a doua, ei, evreii, nu numai că resping onoarea ce le-o face Împăratul, dar în perversitatea lor, ca vătămarea Împăratului, crima lesei maiestatice, să fie la culmea gravității ei, ei ucid pe trimișii Împăratului.
Cea mai grea crimă, ce se poate închipui, uciderea solului împărătesc, identică cu uciderea însuși Împăratului, nu poate avea o pedeapsă mai mică decât moartea. Moartea se anunță și evreilor: Împăratul trimite oști ca să ardă cetatea lor și pe ei să-i piardă. Însemnătatea proorociei pentru evrei: Dumnezeu va trimite oștile romane să risipească Ierusalimul și să piardă pe evrei, ca popor: să-i împrăștie pe toată fața pământului, – ceea ce cu atâta durere o spune Mântuitorul la Matei 23, 37, 38 și 24, 2: „Ierusalime, Ierusalime, care omori pe prooroci și ucizi cu pietre pe cei trimiși la tine: iată se va lăsa vouă casa voastră pustie, că nu se va lăsa nici piatră pe piatră, care nu se va desface“.
Preoția nu este altceva decât o masă strălucită, la care se servesc cele mai alese bucate și cele mai alese băuturi sufletești. Cine vine la această masă, dacă vrea serios să stea la ea, să se veselească hrănindu-se spiritual întâi și întâi să vină cu vrednicie: dezbrăcat de toate grijile si preocupările lumești și îmbrăcat în haina cea sfântă, sărbătorească a curățeniei sufletești: îndemnat numai de dorul de a se ospăta spiritual și a ospăta și pe alții „din ospățul cel fără de moarte“. Fiecare, înainte de a intra în tagma preoțească, să se examineze bine și să constate dacă se simte chemat, dacă are vocație, înclinare firească spre preoție ori nu. Dacă după o examinare de ani de zile, a aflat că este pentru preoție, să o primească, dacă nu, nu!
Examinarea sufletească se face în școală, în seminar. Dar și înainte de această examinare, trebuia să premeargă o altă examinare, care să deschidă elevului ușa seminarului. Căci elevul, care intră în seminar, fără să se simtă atras de misiunea preoțească, de dorul de a-și servi Biserica și neamul, ci numai condus de nevoia de a-și forma o carieră, un chip de subzistență mai mult ori mai puțin comodă: acela nu vine la masa cea sfântă, îmbrăcat în haine de sărbătoare, ci în haina comună de toate zilele, în hainele interesului egoistic. Unul ca acela în seminar nu simte atracție și sete pentru învățătură, nu se devotează misiunii sale, și nici spor nu face. Urmarea este că, dacă nu este dat afară din seminar, ca omul fără haină de nuntă, este dat afară, ori la examenul final de capacitate, ori în primii ani ai funcției sale. Un astfel de tânăr ușor de minte, jucându-se cu viitorul său își este însuși cel mai primejdios dușman; el își face lui-și cel mai mare rău, se nenorocește; și apoi, „cel ce nu-și e lui-și bun, cui va fi bun?“.
(A se vedea și Evanghelia din Duminica a XXVIII-a după Rusalii).
|