Talcuirea evangheliilor de peste an (39)
[SIZE=3]33[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XVII-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 15, 21-28)[/SIZE]
21. Și ieșind de acolo Iisus, s-a dus în părțile Tirului și ale Sidonului. 22. Și iată o femeie cananeiancă, ieșind din hotarele acelea, striga către dânsul, zicând: miluiește-mă Doamne, Fiul lui David, fiica mea rău se îndrăcește. 23. Iar El nu a răspuns ei cuvânt, și apropiindu-se Învățăceii lui, rugau pe dânsul, zicând: slobozește-o pe dânsa, că strigă după noi. 24. Iară el răspunzând, a zis: nu sunt trimis decât către oile cele pierdute ale casei lui Israil. 25. Iar ea venind, s-a închinat Lui, zicând: Doamne ajută-mi. 26. Iar El răspunzând, a zis: nu este bine a lua pâinea fiilor și a o arunca câinilor. 27. Iar ea a zis: așa este Doamne, că și câinii mănâncă din fărâmăturile care cad din masa domnilor săi. 28. Atunci răspunzând Iisus a zis ei: o, femeie, mare este credința ta, fie ție cum voiești, și s-a tămăduit fiica ei dintr-acel ceas.
Stăruința în rugăciune
1. Urmașii lui Canaan, nepotul lui Noe (Facerea 9, 22, 25) s-au numit Cananieni, și au ocupat partea vestică a Iordanului (Facerea 10, 19). După ocuparea Palestinei prin israieliți, cananienii au continuat a-și păstra caracterul lor deosebit național și religios. Ei erau idolatri. Mai ales ținutul apropiat de Fenicia, coastele mării, era și pe timpul lui Hristos locuit de hananieni. Între ei și israieliți erau veșnice neînțelegeri. Israieliții îi considerau pe cananieni ca spurcați, și, întocmai cum Turcii, în fanatismul lor, spre a-și arăta disprețul și urgia către cei de altă lege, îi numesc „câini, ghiauri spurcați“, tot asemenea și israieliții numeau „câini“ pe cananieni. Acest epitet insultător îl întrebuințează și Iisus în Evanghelia de față.
2. Pentru a doua oară se pune în evidență credința plină de însemnătate a păgânilor, față de necredința Evreilor.
Femeia cananeiancă auzise și ea de faptele lui Iisus și de misiunea lui Mesia. Ea era convinsă că acest Iisus, după faptele Lui, trebuie să fie Mesia, fiul lui David, și că, cum a ajutat atâta lume, o va ajuta și pe ea. Ea strigă deci, în urma lui Iisus, implorându-I ajutorul.
Iisus se preface că nu o bagă în seamă. El voiește să o prezinte Evreilor ca un model de statornicie în credință – cum prezentase înainte pe Centurion, și cum fusese în timpurile de mult trecute Iov și Avraam.
Ucenicii, lucru de la sine înțeles, nu bănuiesc intenția lui Iisus. Ei văzând că femeia nu încetează a se ruga, atrag atenția lui Iisus asupra ei, ca să-i scape de ea, să nu mai strige în urma lor.
Iisus refuză, dar așa, ca ea să audă: „Nu sunt trimis decât către oile cele pierdute ale casei lui Israil“.
Ea nu se descurajează, ci, alergând înaintea Lui și închinându-I-se, Îl roagă din nou: „Doamne ajută-mi“.
Atunci Iisus, ca să-i pună la cea mai grea probă încrederea în Dumnezeu, îi răspunde cu insulta cea mai simțitoare, ce se putea adresa cananienilor: „Nu este bine a lua pâinea fiilor“ (lui Israil) „și a o arunca câinilor“ (cananienilor).
Iar ea, în loc să se simtă atinsă și supărată, și să se retragă, în modestia ei recunoaște că da, ei cananeenii sunt niște rătăciți, niște nevrednici, cu drept cuvânt asemănați câinilor. În același timp, având neclintită încredere în bunătatea atotputernică a lui Iisus, ea stăruie cu adâncă smerenie în rugăciunea ei, cerând să-i dea numai ceea ce leapădă fii casei lui Israil, zicând: „Așa este, Doamne“, câini nevrednici suntem noi cananeenii, dar „și câinii“ sunt creatura Ta, și lor le-ai rânduit hrana: după porunca Ta, ei „mănâncă din sfărâmăturile care cad din masa domnilor săi“.
La această declarație voia Iisus să vină, spre a ne-o da ca învățătură. Credința neclintită în bunătatea, puterea și dragostea lui Dumnezeu, însoțită de smerenie și inimă înfrântă, trebuie să însoțească rugăciunea, dacă e, ca ea, să fie adevărată rugăciune și să aibă efectul dorit – în consonanță cu Isus Sirah: „Rugăciunea celui smerit norii va pătrunde, și nu se va mângâia până nu se va apropia, și nu se va depărta până ce va socoti Cel Preaînalt și va judeca cu dreptate și va face judecată“ (35, 18-19).
Declarația aceasta, a femeii, o și pune Iisus în evidență, atrăgând asupra ei atenția celor de față și a celor din veacurile viitoare, și zicând: „O, femeie, mare este credința ta, fie ție precum voiești“. În alte cazuri zice Iisus: „după credința ta, după credința voastră să vă fie“. Aici: „după cum voiești“. Acolo scoate la iveală credința din rezultatul ei, aici credința este dovedită cu prisosință, și voința ei e răsplătită prin vindecarea bolnavei ei fiice.
Evanghelia de față are însă și un înțeles mai înalt simbolico-profeție. Cananeanca, reprezentanta păgânismului fiind, cuvintele și ținuta ei se raportează la întregul păgânism. Păgânismul are să se hrănească din sfărâmăturile de hrană spirituală care vor cădea de pe masa domnilor, a fiilor casei lui Israil. Căci domnii din casă, fiii, la care se referă Iisus și despre care zice, că special pentru ei e trimis, nu și pentru păgâni: acești fii ai casei vor refuza întreaga hrană spirituală a lui Iisus: toată această hrană va deveni sfărâmături, aruncate jos de pe masa casei lui Israil, ca să le culeagă câinii și să se sature ei. Evreii, în cele din urmă, resping, leapădă învățătura lui Iisus: creștinismul trece de la fiii casei Domnului la păgâni.
Și nouă ni se întâmplă adeseori, aceea ce s-a întâmplat femeii cananeence: rugăciunile noastre par a fi refuzate, pare că Dumnezeu nu voiește să ne asculte. Dumnezeu, însă, numai ne pune la încercare răbdarea, încrederea și credința – nu că doar El n-ar ști în ce măsură avem aceste virtuți, ci ca să ne întipărim și mai mult în virtute și ca să ne arate și altora ca pilde vii, în scop de educație pentru alții. Și dacă noi ne pierdem răbdarea, disperăm și, deci renunțăm la aceea pentru ce ne-am rugat, e semn că rugăciunea noastră n-a fost serioasă, a fost lipsită de încredere nestrămutată în Dumnezeu, și, prin urmare, firesc a fost și este, ca noi, să nu fim ascultați. Dacă, însă, stăruim cu încredere că Dumnezeu are de unde, poate și voiește să ne dea și să ne dea, atunci, când El va găsi că e bine să ne dea – mai curând ori mai târziu, El ne face pe voie.
Stăruința cu încredere trebuie să fie arma de căpetenie a preotului în misiunea sa pastorală. Să aibă înaintea sa ca model pe cananeanca: orice dificultăți i s-ar opune, chiar supărări personale, el să le desconsidere, având în vedere numai ținta la care voiește să ajungă: fericirea temporală și veșnică a fiilor săi sufletești. Pe lângă aceia trebuie să stăruie mai mult, pe care îi va vedea că sunt mai rătăciți, mai îndărătnici, mai demoralizați, căci, cu cât greutățile învinse vor fi fost mai mari, cu atât meritul învingătorului va fi și el mai mare. În școală, în seminar este asemenea: Numai prin stăruință, însoțită de nădejde în Dumnezeu, elevul poate învinge greutatea studiilor și poate ajunge să fie cu vremea un bun cetățean, un membru folositor neamului, un bun și vrednic preot.
[SIZE=3]34[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XVIII-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 5, 1-11)[/SIZE]
1. Și a fost când năvălea mulțimea la el, ca să audă cuvântul lui Dumnezeu, și era lângă lacul Ghenizaretului. 2. Și a văzut două corăbii stând lângă lac, iar pescarii ieșind dintr-însele spălau mrejele. 3. Și suindu-se într-o corabie, care era a lui Simon, l-a rugat pe dânsul, să o depărteze puțintel de la mal, și, șezând învăța pe popoare din corabie. 4. Iar după ce a încetat a grăi, zis-a către Simon: depărtează-o la adânc, și aruncați mrejele voastre de pescuit. 5. Și, răspunzând Simon, a zis Lui: Învățătorule, toată noaptea ne-am trudit, și nimica nu am prins, iară după cuvântul tău, voi arunca mreaja. 6. Și făcând așa, prins-a mulțime multă de pești, și se rupea mreaja lor. 7. Și a făcut semn soțiilor sale, care erau într-altă corabie, ca să vie să le ajute lor, și au venit și au umplut amândouă corăbiile, încât se afundau ele. 8. Iară Simon Petru văzând, a căzut la genunchii lui Iisus, zicând: ieși de la mine, că păcătos sunt eu, Doamne. 9. Că-l cuprinsese pe el spaima, și pe toți cei ce erau cu dânsul, de vânarea peștilor, care prinsese. 10. Așijderea, și pe Iacob, și pe Ioan, feciorii lui Zevedei, care erau însoțitorii lui Simon, și a zis Iisus către Simon: nu te teme, de acum vei pescui oameni; 11. Și scoțând amândouă corăbiile la pământ, lăsând toate, a mers după el.
|