View Single Post
  #42  
Vechi 09.01.2009, 07:59:21
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (42)

[SIZE=3]36[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XX-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 7, 11-16)[/SIZE]

11. Și după aceea s-au dus într-o cetate, care se cheamă Nain, și cu dânsul mergeau și ucenicii lui mulți, și popor mult. 12. Și dacă s-au apropiat de porțile cetății, iată scoteau pe un mort fiu unul născut al maicii lui, și aceea era văduvă și popor mult din cetate cu dânsa. 13. Și văzând-o pe dânsa Domnul i s-a făcut milă de ea, și i-a zis ei: nu plânge. 14. Și mergând s-a atins de pat, iară cei ce-l duceau au stat, și au zis: tinere eu zic ție, scoală. 15. Și a șezut mortul, și a început a grăi, și l-a dat pe dânsul mamei lui. 16. Și a luat frica pe toți și măreau pe Dumnezeu zicând: că Prooroc mare s-a sculat întru noi și cum a cercetat Dumnezeu pe oamenii săi.


Mila

Nain era un oraș în Galileea, nu departe de Capernaum și de muntele Tabor. Astăzi este un sat mititel.
Minunile Mântuitorului se raportează la întreaga natură organică și anorganică – o dovadă că El este Domn al întregii naturi, al celei vii, ca și al celei moarte, de care dispune după cum binevoiește.
Până acum am examinat minuni, în care Mântuitorul se arată Domn peste natura moartă, anorganică, am examinat minuni săvârșite asupra naturii vii, organice, îndreptând defectele ei, vindecând-o. Acum ni se înfățișează o minune, în care vedem cum Iisus, prin cuvântul Său, influențează asupra naturii devenite moarte, spre a o face să redevină vie, spre a vivifica organismul ei mort. Aici vedem cum Mântuitorul săvârșește, prin cuvânt, o minune mai mare decât toate cele de până acum: învie un mort.
„Tinere, ție-ți zic: scoală“, este cuvântul lui Iisus, și în acest cuvânt este cuprinsă viața, prin acest cuvânt se dă viață trupului, pe care-l duceau să-l înmormânteze.
Cum la crearea lumii, Cuvântul este, care dă ființă pământului; „să fie“ este care dă naștere lucrurilor, „vivifică“ ființele; Cuvântul este, „prin Care toate s-au făcut” (Ioan 1, 2): astfel, prin cuvântul Cuvântului întrupat, se sălășluiește viața în trupul devenit anorganic.
Atât prin această minune, cât și prin celelalte de categoria ei, Iisus Hristos arată ucenicilor Săi în exemplu adevărul și realitatea învățăturii Sale, că El este Domn peste viață și peste moarte; că El este viața întrupată, din care când voiește și cum voiește poate da viață atât temporală cât și veșnică.
Minunea însă, ca și celelalte de felul ei, este menită și să servească drept garanție pentru o altă învățătură a Mântuitorului, pentru învierea morților la Judecata de pe urmă. Învierile parțiale sunt precursorii învierii tuturor morților. Cum, acum, la glasul Lui învie aceia, care El voiește să învie, așa la a doua Sa venire, când vor auzi glasul Lui, toți cei din morminte vor învia (Ioan 5, 21-28 ș.u.).
2. Dar pe lângă învățătura pe care o găsim în firea specială a minunii, în istorisirea, în descrierea acestei minuni, ni se dă o altă învățătură, pusă în motivul special, din care Mântuitorul a săvârșit minunea. Motivul este mila: „Și văzând-o pe dânsa Domnul, I s-a făcut milă de ea.“ Învățătura: să avem și noi milă de cei nenorociți și să le venim în ajutor.
Minunea este o exemplificare a principiului enunțat în Evanghelia precedentă (cap. 35). „Fiți voi milostivi, cum și tatăl vostru milostiv este“. Acolo (cap. 35) a enunțat învățătura, aici (cap. 36) o aplică Însuși, dând probă de consonanța desăvârșită între învățătura și practica Sa, anume spre a fi imitat. El nu se mulțumește numai să dea povețe oamenilor cum să făptuiască binele, ci povețele le exemplifică, făptuind Însuși – exemplele atrag, dacă cuvintele mișcă.
Văduva din Nain avusese toată nădejdea concentrată în singurul ei fiu, că-i va fi reazimul și scutul bătrâneților. Acest fiu îi murise; cu el speranțele ei: ea era în adevăr nenorocită, vrednică de compătimire. De aceea o și însoțește pe ea popor mult din cetate, spre a-i alina durerea, spre a o mângâia.
Cum, Mântuitorul, prin exemplul dat Își îndreaptă atenția spre cei ce merită să fie ajutați, așa, prin însuși exemplul dat, ne învață și pe noi, ca acelora, care în adevăr sunt nenorociți și nu-și pot ajuta, cum văduva din Nain nu-și putea ajuta, să le venim întru ajutor. Mântuitorul nu așteaptă ca ea să-l roage, ci, din propriul Său îndemn, „făcându-I-se milă“, îi dă neașteptatul ajutor și i-l dă la moment, nu stă pe gânduri, nu lasă să mai treacă timp la mijloc. Asemenea și noi, când aflăm despre vreun nenorocit și putem să-l ajutăm, să nu așteptăm ca el să ne roage, ci să-l ajutăm grabnic, căci o tărăgănare poate provoca nouă nenorociri și să facă mai pe urmă iluzoric ajutorul ce i-am dat. Maxima: „bis dat qui cito dat“ nu trebuie uitată de câte ori suntem în fața vreunei nenorociri.
Ca și Mântuitorul, preotul este adeseori în poziție să învețe pe credincioși să fie miloși, să vină grabnic în ajutor celor care au trebuință de ajutor. Dar învățătura preotului ar rămâne o simplă „aramă răsunătoare“, dacă ea n-ar fi confirmată prin fapte. Și nimeni n-are ocazii binevenite atât de dese și atât de ușor de împlinit ca preotul, numai el să fie la locul său. Câte dureri, câte răni sufletești nu sunt și nu se dezvoltă zilnic între credincioși!? Nimeni altul nu este chemat să le vindece decât numai doctorul sufletesc, preotul. El, ca un părinte iubitor, veșnic deștept, veșnic priveghind, dator este să afle însuși acele răni și să alerge în grabă spre a vărsa peste dânsele balsamul mângâierii și al vindecării, nelăsând ca rana să se cangreneze și să devină, dacă nu incurabilă, cu anevoie de vindecat.
Chiar și materialicește, preotul harnic găsește chip cum să vină în ajutor celor nevoiași. Dacă nu dispune el, calea îi este deschisă la inimile generoase ale credincioșilor mai cu dare de mână: el n-are decât să intervină.
Seminaristul, cu dor de-a ajunge un adevărat binefăcător al parohienilor săi viitori, nu va cruța nici o ocazie spre a se exercita în practicarea altruismului, în a se pregăti în practică pentru nobila misiune de doctor sufletesc și ajutor miraculos al celor lipsiți.



__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote