Talcuirea evangheliilor de peste an (43)
[SIZE=3]37[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XXI-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 8, 5-15)[/SIZE]
5. Ieșit-a semănătorul să semene sămânța sa, și când a semănat: una a căzut lângă cale, și a fost călcată, și păsările Cerului au mâncat-o. 6. Iar alta a căzut pe piatră, și dacă a răsărit s-a uscat, pentru că nu avea umezeală. 7. Și alta a căzut în spini, și crescând spinii au înăbușit-o. 8. Iar alta a căzut pe pământ bun, și crescând a făcut rod cu sutele, acestea zicând a strigat: cel ce are urechi de auzit, să audă. 9. Și l-au întrebat Învățăceii lui pe dânsul, ce este pilda aceasta. 10. Iar el a zis: vouă este dat a ști tainele împărăției lui Dumnezeu, iar celorlalți în pilde, ca văzând să nu vadă, și auzind, să nu înțeleagă. 11. Iar pilda este aceasta: sămânța este cuvântul lui Dumnezeu. 12. Iar cea de lângă cale, sunt cei ce aud, iar după aceea vine diavolul, și ia cuvântul de la inima lor, ca nu cumva crezând să se mântuiască. 13. Iară cea de pe piatră, sunt, care când aud, cu bucurie primesc cuvântul și aceștia rădăcină nu au, care cred până la o vreme, și în vreme de ispită se leapădă. 14. Iar ceea ce a căzut în spini, aceștia sunt cei care aud, dar cu bogățiile și cu dulcețurile lumii, aceștia umblând, se îneacă și nu rodesc desăvârșit. 15. Iar cea de pe pământ bun, aceștia sunt, care cu inima bună și curată auzind cuvântul îl țin și fac rod întru răbdare.
Progresul în cultură
Parabola acestei Evanghelii este veșnic de actualitate. Într-însa semănătorul este preotul ca liturghisitor și ca învățător, țarina sunt credincioșii și elevii, cărora le este preot și învățător.
1. Preotul liturghisitor. Când zicem liturghisitor înțelegem pe preot în funcțiunile sale preoțești, la diferitele soiuri de rugăciune. Toate rugăciunile, pe care liturghisitorul le săvârșește, fie ele în biserică, fie afară de biserică, la cazualii, sunt cuvântul lui Dumnezeu, menite a instrui, a educa, a mângâia, a îndrepta și a îmbărbăta pe credincioșii asistenți. Aceste lecții de cuvântul lui Dumnezeu au destinația să fie asistate de credincioși. Și, dacă credincioșii evită de a asista la serviciul dumnezeiesc, ori dacă, asistând, mare parte asistă numai de mărturie, fără să dea atenție celor ce se citesc și se cântă din sfintele cărți: în cele mai multe cazuri, dacă nu chiar în toate cazurile, preotul este de vină. Căci:
a) Dacă credincioșii nu asistă la rugăciunile săvârșite de preot, este semn că rugăciunile se fac fără efect, fără demnitate: cuvântul lui Dumnezeu nu se rostește la înțeles, cântările n-au nici o atracție, așa că asistenții nu găsesc nici o hrană spirituală în serviciul preotului, se plictisesc, și deci, este firesc, să nu vină la sfânta rugăciune. Dacă, peste tot, bisericile sunt goale pe timpul serviciului dumnezeiesc, în primul rând preoții sunt de vină. Acolo însă, unde preotul oficiază cu toată demnitatea: citește sonor, răspicat, armonic, cu intonație, care e dovada convingerii, acolo unde cântările se execută în toată frumusețea lor fermecătoare și atrăgătoare: acolo poporul aleargă cu nesaț și asistă cu evlavie, participând însuși în mod activ la sfânta rugăciune. Acolo cuvântul lui Dumnezeu, rostit de preot, asistat de cântăreț, și, în unele cazuri, și de popor, acolo rodește ca sămânța aruncată în pământul cel bun; acolo preotul este un adevărat locțiitor al lui Hristos.
b) Dacă credincioșii asistenți nu dau atenție celor ce se citesc și se cântă la serviciul dumnezeiesc, este dovadă că acei credincioși sunt, ce e drept, obișnuiți să asiste la sf. rugăciune, dar, fiindcă citirea și cântarea la care asistă, se face fără ca ei să înțeleagă, – ei se plictisesc, gândul lor zboară în alte părți, își caută distracție chiar sub decursul acelei rugăciuni și, în cele din urmă, se aleg cu mulțumirea, dacă mulțumire poate fi, de-a fi asistat numai trupește la sfânta slujbă. Pentru astfel de credincioși preotul nu este semănătorul cuvântului lui Dumnezeu, nu este locțiitorul lui Iisus Hristos, ci un năimit, un mercenar; el nu produce nici un rod în țarina cea vie a Domnului.
2. Preotul învățător. Misiunea preotului nu este numai să liturghisească: să citească, să cânte și să îndeplinească actele ceremoniale și sacramentale, ci, mai ales, să învețe pe alții. Cuvântul lui Dumnezeu luminător, mângâietor, îmbărbătător, îndreptător, moralizator trebuie să izvorască din rostul lui, ca un curent de apă vie, așa cum ni-l descrie Proorocul Maleahi, când zice: „Buzele preotului vor păzi știința și Legea vor încerca din rostul lui, că Îngerul Domnului, Atotțiitorului este“ (2, 7). Poziția preotului, ca învățător, este mult mai favorabilă de cum era a mântuitorului, a Apostolilor și a urmașilor acestora. Căci, pe când aceia își dezvoltau învățăturile înaintea unor oameni preocupați, interesați și dușmănoși – acesta, preotul, are de-a face cu oameni setoși de învățătura lui, prin urmare dispuși să-l asculte cu plăcere și să se conformeze povețelor lui. De aceea mult mai puțină muncă, mai puțină încordare trebuie să depună preotul, ca învățător, spre a obține roduri mulțumitoare, de cum trebuia să depună aceia. Și, dacă, cu tot avantajul de care preotul se bucură, el nu obține rezultate, nimeni nu poate fi de vină decât singur el, preotul. El, ori nu este învățător, nu învață pe credincioși, ori apoi, și dacă este, este mai mult numai de formă, un simulacru, nevrednic de înalta sa misiune. „Din roadele lor îi veți cunoaște pe dânșii” (Matei 7, 20), este teribila sentință, adusă de Mântuitorul contra celor ce cu nevrednicie ocupă misiunea de preoți-învățători*).
Ca cineva să poată fi bun liturghisitor și învățător trebuie să fi trecut printr-o serioasă școală teoretică și practică. Această școală e seminarul, în care elevul, conștient de greutatea sarcinii ce-l așteaptă, poate depune destulă silință spre a se exercita în citire răspicată, sonoră, armonioasă, cu sentiment și încântare armonioasă și bine înțeleasă; de asemenea în compunerea și rostirea diferitelor soiuri de predici, fie duminicale, fie ocazionale.
|