View Single Post
  #44  
Vechi 09.01.2009, 08:01:18
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (44)

[SIZE=3]38[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XXII-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 16, 19-31)[/SIZE]

19. Era un om oarecare bogat, ce se îmbrăca în porfiră și în vison, veselindu-se în toate zilele luminate. 20. Și era un om sărac oarecare, anume Lazăr, care zăcea înaintea ușii lui plin de bube. 21. Și poftea să se sature din fărâmiturile care cădeau de la masa bogatului, încât și câinii venind lingeau bubele lui. 22. Și a murit săracul, și l-au dus îngerii în sânul lui Avraam, și a murit și bogatul și l-au îngropat. 23. Și în iad ridicându-și ochii săi fiind în munci, văzut-a pe Avraam de departe și pe Lazăr în sânul lui. 24. Și el strigând a zis: Părinte Avraame miluiește-mă, și trimite pe Lazăr, să-și întindă vârful degetului în apă, și să-mi răcorească limba mea, că mă chinuiesc în văpaia aceasta. 25. Iar Avraam a zis: fiule, adu-ți aminte, că ai luat cele bune ale tale în viața ta, și Lazăr așijderea cele rele, deci acum acesta aici să mângâie, iar tu te chinuiești. 26. Și peste toate acestea între noi, și între voi prăpastie mare s-a întărit, ca cei ce ar vrea să treacă de aici la voi să nu poată, nici de acolo la noi să treacă. 27. Și a zis: rogu-te dar Părinte, ca să-l trimiți în casa tatălui meu. 28. Că am cinci frați, să le mărturisească lor, ca să nu vie și ei la acest loc de muncă. 29. Și a zis Avraam lui: au pe Moise și pe Prooroci, să-i asculte pe ei. 30. Iar el a zis: ba, Părinte Avraame, ci, de va merge cineva din morți la dânșii, se vor pocăi. 31. Și i-a zis lui: dacă pe Moise și pe Prooroci nu-i ascultă, chiar de s-ar și scula cineva din morți, nu vor crede.

Milostenia. Compătimirea

1. Porfira, purpura, un fel de melc marin, din al cărui sânge în vechime se pregătea splendida culoare numită porfiră sau purpură. Și fiindcă sângele de porfiră se dobândea cu mari greutăți și în cantități mici – abia câțiva picuri de la un melc – culoarea era foarte rară și foarte scumpă. Era deci firesc ca veștmintele, colorate cu porfiră să poarte numai principii și oamenii cu deosebire bogați. Veștmintele, de la sine înțeles, foarte fine și moi, colorate în porfiră, purtau numele culorii „porfiră“, după grecește, ori „purpură“, după cuvântul latin.
a) Visson, byssus – o specie de in indian, aproape ca mătasea de moale. Unii considerau vissonul drept bumbac. Veșmintele de visson erau cele mai prețioase, atât pentru finețea și delicatețea lor, cât și pentru culoarea lor strălucitoare de albă.
b) Sânul lui Avraam. Protopărintele evreilor, Avraam, era considerat că petrece în perfectă fericire, în împărăția cerească. Împrejurimea lui Avraam era deci socotită ca sinonimă cu locul fericirii veșnice. În imediata apropiere de el, ca centru al fericirii, petreceau aceia, care erau mai aproape de el cu vrednicia; ei erau ca și în sânul lui. De aici, în mod figurat, zice Mântuitorul despre Lazăr că se află „în sânul lui Avraam“, și despre cei fericiți se zice că se odihnesc „în sânurile lui Avraam“.
2. În parabola bogatului Mântuitorul ne dă o întreită învățătură: despre milostenie, despre starea sufletelor după moarte și despre autoritatea Sfintei Scripturi.
a) Învățătura despre milostenie ne-o arată în partea ei negativă: lipsa sentimentului de compătimire, care, este și tema principală a parabolei, celelalte, fiind chestiuni secundare. Ea este un fel de paralelă exemplificatoare a învățăturii despre judecata de pe urmă (Matei 25, 31-46). Exemplificarea o face Mântuitorul punându-ne în vedere pe un om putred de bogat, extrem de luxos (se îmbracă în porfiră și vison) și de voluptuos (se veselea în toate zilele luminat – strălucit, petrecând tot în chefuri), dar în același timp extrem de fără inimă: un om, care nu caută decât plăcerile sale și nici nu voia să audă de suferințele celor lipsiți – un bogat mai nemilos decât câinii. Căci alături cu bogatul luxos și îmbuibat, este un sărman, Lazăr, care stă afară flămând și așteaptă zadarnic ca bogatul să-l miluiască măcar cu fărâmiturile ce-i cădeau de pe masă. El, sărmanul, așteaptă zadarnic, căci bogatul nu-i învoiește nici atât. Câinii însă, care în orient, aproape sălbatici, vagabondând în cete, sunt o plagă pentru oameni – câinii, cu toată răutatea lor, sunt totuși mai miloși decât bogatul: ei, neputând să-i ajute lui Lazăr în alt chip, îi ling bubele de puroi ca să-i ușureze durerile.
După moarte însă fiecare își primește răsplata meritată. Lazăr, om bun, virtuos, este dus în rai „în sânul lui Avraam“; iar bogatul, rob al plăcerilor senzuale, vicios și inuman, se chinuiește în iad.
b) În iad aflându-se bogatul și, prea târziu, recunoscându-și greșeala, încearcă zadarnic să obțină alinarea cumplitelor sale suferințe. Ca între bine și rău, așa între rai și iad, între urmările binelui și ale răului, este o mare prăpastie. Tot așa după moarte cel bun nu mai poate fi rău și cel rău nu mai poate fi bun. În iad omul nu se mai poate îndrepta, nu mai poate face pocăință, și, cum cel din rai nu poate trece în iad, așa cel din iad nu mai poate trece în rai – afară, bineînțeles, de intervenirea milei dumnezeiești*). Și, deci, cine, în viața pământească fiind, n-a găsit un moment de pocăință și de îndreptare, după ce odată și-a primit osânda sancționată de Judecătorul cel drept și imparțial, rămâne pentru veci sub greutatea ei. Deci un strașnic avertisment pentru noi: să ne pocăim, să ne ameliorăm viața morală până mai este timp, că, după moarte osânda ne așteaptă.
c) De asemenea bogatul osândit încearcă zadarnic să mijlocească trimiterea lui Lazăr la frații săi (ai bogatului), ca să-i provoace la pocăință. „Au pe Moise și pe prooroci“– adică scrierile lor: să asculte de dânșii. Prin aceste cuvinte Mântuitorul ne arată că „tot ce s-a scris spre învățătura noastră s-a scris“ (Romani 15, 4), și că aceea ce e cuprins în sfintele Scripturi trebuie să fie pentru noi suprema autoritate, și, deci, să ne conformăm lor. În zadar am așteptat și alte dovezi, că dovezi mai puternice decât însuși cuvântul lui Dumnezeu nu există, nu se pot da. Cine nu se conformează cuvântului lui Dumnezeu este pierdut, nimic nu-l mai poate scăpa – afară, bineînțeles, de mila dumnezeiască.
De la bogat se aștepta ca, dacă pe nenorocitul Lazăr nu-l pune la masă, să-i dea măcar aceea de ce el, bogatul, și așa se lipsea; fărâmiturile, care îi cădeau de pe masă.
În aceasta Mântuitorul ne arată că nu se așteaptă de la noi să dăm celor lipsiți tot ce avem, ci numai din prisosul nostru, numai aceea de ce noi ne putem lipsi, fără ca mai pe urmă să suferim noi înșine și să sufere ai noștri. Căci dacă „nu este bine a lua pâinea din gura fiilor și a o arunca câinilor“, tot așa este cel puțin un exces de zel a ne lăsa în lipsă pe noi și pe ai noștri, dând săracilor tot ce avem; sau, cu alte cuvinte: vrând să facem bine altora, străinilor, să facem rău fiilor, părinților și fraților noștri, sau să ne facem pe noi și pe ai noștri cerșetori, ajutând pe alții. Dând tot ce avem, ne punem în poziția de a nu mai avea posibilitatea de a face bine, de a mai ajuta pe alții, ba ajungem noi înșine și ai noștri în starea rușinoasă de a întinde mâna după milostenie. Nici în milostenie cumpăna chibzuinței să nu lipsească.
Sfatul evanghelic al sărăciei de bună voie are aplicare la aceia care se hotărăsc a se retrage din societate și a duce viață singuratică de anahoreți, eventual călugări.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote