Talcuirea evangheliilor de peste an (45)
[SIZE=3]39[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XXIII-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 8, 26-39)[/SIZE]
26. Și a venit cu corabia în ținutul Gadarenilor, care este de cealaltă parte de Galileea. 27 Și ieșind El pe pământ, l-a întâmpinat pe El un bărbat oarecare din cetate, care avea draci de multă vreme, și în haină nu se îmbrăca și în casă nu rămânea, ci în mormânt. 28. Iar văzând pe Iisus, și strigând a căzut înaintea lui, și cu glas mare a zis: ce este mie, și ție Iisuse, Fiul lui Dumnezeu celui de sus, rogu-te nu mă munci pe mine. 29. Că poruncea Duhului celui necurat să iasă din omul acela, că de ori vremi îl apuca pe dânsul, și-l lega pe el cu lanțuri de fier, și cu obezi, păzind pe el, și fărâmând legăturile, era gonit de dracul prin pustie. 30. Și l-a întrebat pe el Iisus, grăind: care îți este numele; iar el a zis: Legheon, că draci mulți intrase într-însul. 31. Și ruga pe El, ca să nu poruncească lor să meargă întru adânc. 32. Și era acolo o turmă mare de porci ce păștea în munți, și rugă pe El, ca să poruncească lor să intre într-înșii, și le-a poruncit lor. 33. Și ieșind dracii din om au intrat în porci, și s-a pornit turma de pe țărmuri în iezer și s-a înecat. 34. Iară păstorii văzând ceea ce se făcuse au fugit, și mergând au spus în cetate și prin sate. 35. Și au ieșit să vadă ce a fost, și au venit la Iisus, și au aflat omul din care ieșiseră dracii îmbrăcat, și întreg la minte, șezând lângă picioarele lui Iisus, și s-au temut. 36. Și le-a spus lor cei ce văzuseră, cum s-a mântuit îndrăcitul. 37. Și L-a rugat pe dânsul tot poporul din ținutul Gadarenilor, să se ducă de la dânșii, că erau cuprinși cu mare frică. 38. Iar El intrând în corabie, s-a întors. Iar bărbatul din care ieșiseră dracii, ruga pe El ca să fie cu dânsul, iar Iisus l-a slobozit pe El grăind: 39. Întoarce-te la casa ta, și spune câte ți-a făcut ție Dumnezeu, și s-a dus mărturisind prin toată cetatea, câte i-a făcut Iisus lui.
Alungarea duhurilor rele
1. Legheon este latinescul legio – legiune, întrebuințat în Imperiul roman universal spre a determina cea mai mare concentrare de puteri de ale statului. În înțeles figurat legheon (legiune) este identic cu complexul unei mari sume de puteri ascunse, nevăzute.
2. Cuprinsul Evangheliei pare a fi același ca la Matei (8, 28-34; 9, 1) tratat de noi la cap. 21. Deosebirea este pe lângă numirea cetății – Gadara în loc de Gherghese – în redactare.
Pe când Matei, conform scopului său special de a influența asupra evreilor, ne vorbește de doi îndrăciți, punându-ne în vedere pe evreii degenerați, renegați, care, ca și o parte din păgâni nici binele nu vor să-l primească de la Mântuitorul Hristos: Luca, iarăși conform scopului său special, de a predica universalismul creștinismului prin convertirea păgânilor din întreaga împărăție universală a Romei, ne vorbește numai despre un singur îndrăcit, ca reprezentant al păgânismului, stăpânit de duhurile cele rele. Deosebirea de redactare poate să fie din deosebirea întâmplărilor, care numai se aseamănă.
În vederea Evanghelistului Luca este întocmai ca și în a Evanghelistului Marcu, că păgânismul ajunsese în stadiul ultim de demoralizare, astfel cum ni-l descrie Seneca*), plin de toate viciile, ce numai se pot închipui; că aceste nenumărate vicii erau efectul spiritelor rele, care dominau nenorocita omenire. Că, prin urmare, era sosită, „plinirea vremii“, când să se arate Dumnezeu întrupat, care să alunge dintre oameni spiritele rele, oamenilor să le dea viață nouă, speranțe noi. Ideea stăpânirii spiritelor rele ne-o redă Evanghelistul și în numele alegoric al reprezentantului păgânismului „legheon“.
Omul „era îndrăcit de multă vreme“, – cu referire la păgânism: de mult păgânismul era demoralizat, stăpânit de draci; acum îi sosise vremea mântuirii.
Spre deosebire de renegații de la Matei, omul vindecat își arată recunoștința către Iisus, rugându-L să-i permită ca „să fie cu Dânsul“ (vs. 38), să se facă ucenic al Lui.
Semnificativ pentru Evanghelist este răspunsul lui Iisus: „Întoarce-te în casa ta, și spune câte ți-a făcut ție Dumnezeu“ (vs. 39). Iisus avea să treacă di nou lacul Ghenizaretului, spre a propovădui evreilor, căci gadarenii Îl respinseseră. Locul Lui la gadareni îl ia cel vindecat, ca Apostol, care „s-a dus, mărturisind în cetatea aceea câte i-a făcut Iisus lui“. Pe el îl ascultă gadarenii, nu-l resping. Așa se întâmplă și cu păgânismul din Imperiul universal roman, care, deși la început, prin goanele cele înfricoșate, respinge creștinismul, totuși, vindecat de duhurile cele rele, devine Apostolul, propagatorul învățăturilor lui Hristos în toată lumea.
Duhurile rele, durere, și astăzi se arată printre oameni. Căci în parohia fiecărui Preot, din nenorocire, se găsesc și îndrăciți, care „în haina“ pocăinței, a curățeniei „nu se îmbracă“; „în casa“ Domnului „nu rămân“ , ca să se mântuiască și să fie vii, ci, fiind morți sufletește, petrec „în mormânturi“, – îndrăciți, care rup orice legături morale, și „se gonesc de dracul prin pustie“, adică pe unde lipsesc faptele bune. Ei își manifestă demonizarea ca și păgânii de pe vremea lui Hristos, prin faptele lor rele, prin tot soiul de păcate și de vicii, ca produse ale demonilor, care îi stăpânesc și îi îndeamnă la rele.
Și Hristos, care a scos dracii din omul asupra căruia ei luaseră stăpânire, putere a dat celor ce-I urmează să scoată și ei dracii din oamenii, în care vor fi intrat. Căci El a zis: „Iar semne celor ce vor crede acestea vor urma: cu numele Meu dracii vor scoate“.
Cei ce urmează lui Hristos sunt preoții: lor le-a dat deci această putere. Și prin urmare cum, prin cuvânt, Cuvântul întrupat a alungat duhurile cele rele, tot prin cuvânt și Preotul are menirea să scoată dracii din sfera lui de putere sacramentală, din staulul cel viu al turmei sale cuvântătoare. Dracii îi scoate prin învățătura Cuvântului, propovăduind, învățând și arătând cu dragostea și căldura părintească urmările triste ale păcatelor, și, cu toată răbdarea îndemnând, mustrând, și, la nevoie, certând pe cei greșiți, ca să se îndrepte și să-și părăsească viața păcătoasă. Înlăturând efectele, faptele rele, preotul alungă pe cei ce seduc pe oameni să facă rele, pe diavoli. În acest înțeles fiecare preot poate și dator este să scoată dracii din fiii săi sufletești.
Ca însă cuvântul preotului să aibă destulă putere de a alunga dracii din credincioșii săi, trebuie să dovedească prin conduita sa, prin faptele sale vădite, că el nu e stăpânit de dânșii, ci că el este stăpân peste ei, peste draci. Drept ce:
Cel ce are de gând să se facă preot, din bună vreme și timp îndelungat trebuie să se exercite în înfrânarea poftelor, în evitarea răului în gând, vorbă și faptă, și în practicarea binelui, ca în acest chip să iasă de sub influența spiritului rău, peste care la vreme să poată ajunge stăpân și așa să-și poată împlini cu sfințenie înalta misiune.
Dar Mântuitorul Hristos nu numai preoților a dat putere să scoată duhurile cele rele, ci fiecărui creștin, care are credință tare în Dumnezeu, și care stăruie în rugăciune și în post. Fiecare creștin, înarmat cu puterea rugăciunii, și, având ca pavăză sfântul post, poate el însuși să alunge de la sine spiritele rele, rezistând ispitelor și biruindu-și poftele, aplecările și pornirile spre faptele rele. Cel ce s-a îndreptat însuși prin pocăință, s-a făcut însuși stăpân peste duhurile cele rele, pe care le-a alungat și, prin exemplul său, dă ajutor și altora să biruiască pe cel viclean.
|