View Single Post
  #47  
Vechi 09.01.2009, 08:04:44
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (47)

Rămânea acum, ca din această pildă vie de credință, de încredere și de nădejde în Dumnezeu, asistenții să nu rămână numai cu simpla admirare a recompensei, ci să ia învățătură, să se facă următori femeii acum vindecate, mântuită. Dar în același timp rămâne și pentru noi, ca, văzând cum a fost mântuită femeia prin credința și prin nădejdea în Dumnezeu, să credem și noi într-Însul; să avem încredere în bunătatea, în mila și în atotputernicia Lui, și să nădăjduim că, în neajunsurile noastre, ne va mântui, știind că „nădejdea nu rușinează“ (Romani 5, 5).
2. Din compararea acestei pericope, cu pericopele paralele de la Matei (9, 18-26) și Marcu (5, 21-43), vedem că Iisus se întorsese din Pereea în Capernaum și se afla lângă mare, primit de mulțimea care-L aștepta atunci, când îl întâmpină Iair; că pe lângă funcțiunea ce ocupa domnul sau mai-marele sinagogii din bogatul oraș Capernaum, de bună seamă ca subordonat sinedriului, Iair era unul din boierii, din fruntașii evreilor, deci om cu multă trecere între evrei și în strânse legături cu conducătorii din Ierusalim. Tocmai în această dublă calitate, ca subaltern al sinedriului și coleg al sinedriștilor, el era, trebuia să fie ostil lui Iisus – întrucât toți funcționarii subalterni trebuie să urmeze direcțiunea dată de autoritatea supremă, și întrucât el, ca membru al unei caste, ca boier, trebuia să meargă alături cu colegii săi, să țină la interesul comun de castă.
Când însă acest boier, înalt funcționar al Sinedriului vede că fiică-sa e în extremă primejdie de moarte, dragostea ce o are pentru fiică-sa îl face să uite toate preocupările și interesele boierești, toate considerațiile ce le avea față cu oficiul său și să recurgă la Iisus, marele și modestul doctor, despre care știa că pe alții i-a vindecat, și de care era sigur că-i poate vindeca fiica. El, auzind că Iisus s-a întors de peste mare, aleargă în întâmpinarea Lui la țărm, și, lepădând mândria sa de boier și de mare demnitar, se prosternează cu umilință la picioarele lui Iisus și-L roagă să-i vină într-ajutor.
Văzând Iisus umilirea acestui mândru boier, umilire provenită din nemărginita lui iubire paternă, și, în credința lui văzând îndreptarea, pocăința, I se face milă de dânsul. Mila aceasta, Iisus o folosește spre a stabili un exemplu, o învățătură pentru cei mândri, pentru dușmanii Săi, pentru cei mai mari judecători. El voiește să arate boierilor și peste tot sinedriștilor cât de lesne iertător este El și cum vine El de grabnic într-ajutor și dușmanilor Săi celor mai aprigi, dacă aceștia se îndreaptă, dacă încetează de a fi răi și Îi cer ajutorul. De aceea, fără să stea un moment pe gânduri, Iisus pleacă spre casa boierului, deși în același timp I se aduce știrea că fata bolnavă a murit.
„Nu te teme, crede numai și fiica ta se va mântui“, îi zice Iisus, încurajându-l și arătându-i că credința lui are să fie răsplătită, că credința lui este, care-L înduplecă pe Iisus să-i mântuiască fiica. Și credința lui Iair este răsplătită peste toate așteptările.
Iisus nu voiește să facă reclamă pentru Sine; de aceea nu permite ca în odaia cu patul mortuar să intre decât cei mai apropiați din învățăceii Săi cu părinții moartei. Înaintea a cinci martori, prin cuvânt, Iisus dă viață moartei, pe care o face, în același timp, deplin sănătoasă. La urmă și acestor martori le impune să nu spună nimănui ce au văzut, anume ca să evite senzația în gloatele nepricepute.
Spre a constata deplina sănătate a fetei, Iisus poruncește să i se dea de mâncare, căci, organismul ei fiind acum sănătos, iar stomacul gol, ei îi e foame, și deci, ea și mănâncă înaintea celor de față.
Din ajutorul dat lui Iair, care era unul din dușmanii lui Iisus, unul din aceia, care, în fața lui Dumnezeu erau mai păcătoși, dar care, la un moment dat, își vine în sine: încetează cu răutatea, crede în Dumnezeu și se roagă Lui, – din ajutorul dat acestui boier păcătos, vedem învățătura pentru noi că, oricât de mult și oricât de greu ar fi păcătuit cineva, să nu dispere, ci să se întoarcă cu umilință și cu încredere în milostivirea și în bunătatea lui Dumnezeu, să înceteze de a mai face rele și să-I ceară iertare, să-I implore ajutor, și Dumnezeu îl iartă, Dumnezeu îi ajută.
Dar, pe de altă parte, pentru noi este o învățătură, un îndemn, ca să facem și noi, cum face Dumnezeu: oricât de mult și de greu ne-ar greși cineva, oricâte rele ne-ar fi făcut, dacă vine înaintea noastră, și arătând părere de rău pentru cele ce ne-a făcut, și, dându-ne garanții că nu ne va mai face rău, ne roagă să-l iertăm, noi să nu ne împietrim inima, să-l iertăm ca, prin aceasta, și noi să merităm iertarea, pe care o cerem în rugăciunea domnească.
Cum, păcat neiertat este disperarea în mila, în bunătatea și, deci, în iertarea lui Dumnezeu, și cum aceasta aduce după sine osânda veșnică, – tot așa păcat neiertat este, dacă noi nu voim cu nici un preț să iertăm pe cel ce ne-a făcut rău și se roagă de iertare.
Cel mai ales sentiment și cea mai nobilă mulțumire pentru om este mulțumirea ce o poate avea iertând pe acela care i-a greșit. De această mulțumire preotul nu se poate lipsi. Și în practicarea acestei virtuți el trebuie să fie o făclie luminătoare pentru parohienii săi, un exemplu atrăgător spre plăcută și satisfăcătoare imitare.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote