Talcuirea evangheliilor de peste an (48)
[SIZE=3]41[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XXV-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 10, 25-37)[/SIZE]
25. Și iată un legiuitor, s-a sculat ispitind pe el și zicând: Învățătorule, ce voi face, ca să moștenesc viața de veci. 26. Iar el răspunzând a zis: în lege ce este scris; cum citești. 27. Iar el răspunzând a zis: să iubești pe Domnul Dumnezeul tău, din toată inima ta, și din tot sufletul tău, și din toată virtutea ta, și cu tot cugetul tău, și pe aproapele tău, ca însuți pe tine. 28. Și i-a zis lui: drept ai răspuns, fă aceasta, și vei fi viu. 29. Iar el vrând să se îndrepte pe sine însuși a zis către Iisus; și cine este vecinul meu. 30. Iar Iisus răspunzând a zis: un om oarecare s-a pogorât din Ierusalim în Ierihon, și a căzut în tâlhari, care dezbrăcându-l pe el, și rănindu-l s-au dus lăsându-l abia viu. 31. Și s-a întâmplat de a trecut un preot pe acea cale, și văzându-l l-a trecut 32. Așijderea, și un levit, fiind la acel loc; venind, și văzându-l l-a trecut. 33. Iar un Samarinean mergând a venit la el și văzându-l i s-a făcut milă de el. 34. Și apropiindu-se a legat rănile lui, și turnând untdelemn și vin și punându-l pe dobitocul său l-a dus la o casă de oaspeți, și a purtat grijă de el. Și a doua zi când a purces scoțând doi arginți, i-a dat gazdei și a zis: poartă-i de grijă, și orice vei mai cheltui, întorcându-mă eu îți voi plăti. 36. Care dintre acei trei ți se pare a fi mai aproape celui ce a căzut în tâlhari. 37. Iar el a zis: care a făcut milă cu dânsul, deci a zis Iisus lui: mergi de fă și tu așijderea.
Aproapele nostru
1. Un fățarnic de felul celui cu care ne-am ocupat în Evanghelia din Duminica a XII-a (cap. 28) este cărturarul, legiuitorul din această Evanghelie – un fariseu care, ca și cel de la cap. 28, voiește să se însinue ca un om absolut bun, fără păcate, și care se încearcă și el a stoarce în favorul său o laudă de la Iisus Hristos, pe care apoi să o exploateze spre a-și mări popularitatea. Și acesta, ca și cel din Matei (19, 16 ș.u.) adresează Mântuitorului întrebarea: ce să facă spre a moșteni viața veșnică.
Mântuitorul îi răspunde prin o întrebare pe care i-o adresează tocmai fiindcă Fariseul era specialist în lege, „legiuitor“ zicându-i: „Ce este scris în Lege, cum citești?“. Fariseul, se vede, luase act de răspunsul lui Iisus Hristos, la întrebarea ce-I adresase un alt legiuitor (Matei 22, 37-38), că Îi răspunde cu cuvintele proprii ale lui Iisus, acolo citate și luate de altfel din Lege (Deuteronomul 6, 5 combinat cu Leviticul 8, 5; 19, 19 și Numerii 9, 29). Dar, ca și fariseul bogat de la Matei și cel de la Luca, nu se mulțumește cu răspunsul primit, ci, crezând că va izbuti să stoarcă de la Mântuitorul o mărturisire, cu ajutorul căreia apoi să se arate grozav înaintea gloatelor, el întreabă pe Iisus: „Și cine este aproapele meu?“.
După Leviticul (19, 16-19) aproapele israiliteanului este numai israiliteanul, deci, prin consecință, al evreului numai evreul, și prin urmare evreul numai pe evreu este obligat să-l iubească, pe când pe ceilalți trebuie să-i urască.
Aceasta o scoate în relief și Mântuitorul la Matei 5, 43. 44; Luca 6, 34 ș.u. (a se vedea Evanghelia din Duminica a XIX după Rusalii, cap. 35). Și legiuitorul se și aștepta la un răspuns conform cu suscitatul text din Moise, ca apoi pe acest răspuns să clădească fraze bombastice de naționalism, de jertfire pentru interesele, pentru binele și pentru fericirea poporului evreiesc.
Mântuitorul, care-i știa gândurile, și care și de altfel nu se putea contrazice, își dezvoltă și își exemplifică învățătura anunțată la Matei (5, 44-48 și cele paralele), spunându-i întâmplarea cu samariteanul milostiv.
2. Preoții și leviții, cărturarii poporului învață pe necărturari să facă milostenie cu cei nenorociți, după cum Legea prescrie. Dar, ca învățătura lor să fie pusă în practică de către popor, ei sunt ținuți, în locul întâi, să și facă aceea ce îndeamnă pe alții să facă; ei sunt datori să fie nu numai învățători teoretici ai Legii, ci și împlinitorii ei, învățătorii ei prin exemple.
Un astfel de preot, dator să împlinească el întâi aceea ce cere de la alții, trecând pe cale, vede pe cel nenorocit, și, fiindcă nu este nimeni de față să-l vadă, și, deci, prin ajutorul, ce ar da celui nenorocit, nu poate face reclamă, trece nepăsător pe lângă fiul poporului său. Un levit, care și el se hrănea ca și preotul din credința poporului, din aderarea poporului la Legea, pe care o propovăduiesc preoții și leviții, trece și el pe aceeași cale, vede pe cel rănit, și, nepăsător și rece, trece înainte ca și cum nu l-ar fi văzut, îl lasă să moară fără a-i da ajutor. Aceștia, după Legea lui Moise, erau cei mai aproape de cel căzut între tâlhari, aceștia, mai mult ca oricine, datori erau să-i întindă o mână de ajutor. Dar ei îl tratează ca pe un lucru de nimic, ca și cum n-ar fi om și n-ar merita compătimirea semenilor săi.
Preotul și levitul erau din tagma fariseului – legiuitor, care-L întrebase pe Iisus. Ei făceau binele numai când știau că sunt văzuți de gloate, ca să fie lăudați, admirați. Când însă, știau că nu sunt văzuți, că din fapta, ce ar fi săvârșit, nu era să tragă nici un folos conduita lor era cum se exemplifică în această Evanghelie.
Ca o antiteză a acestor doi oameni, considerați de popor ca sfinți, ca învățători și împlinitori ai Legii: trece pe acea cale un om cu totul străin, de alt neam, un necurat, cu care evreii nu voiesc să aibă nimic, nici în clin, nici în mânecă, un samaritean. Văzând pe evreu rănit, acestui om „rău“ i se face milă, se coboară de pe asin, spală și leagă pe cel rănit, apoi îl pune călare, iar el merge pedestru până ajunge cu dânsul la o casă de oaspeți, unde îl așează și poartă grijă de însănătoșirea lui.
Așa lucrează cel „rău“, cel „necurat“, Samariteanul, așa se poartă străinul cu evreul, pe care nu-l bagă în seamă preotul lui și levitul.
Și, la întrebarea Mântuitorului, în cazul de față, care a fost aproapele evreului nenorocit, răspunsul firesc nici nu putea fi altfel, decât așa cum l-a formulat cărturarul, răspuns, care era totodată în contra nu numai a fariseilor, ci și a preocupării întregului popor evreiesc. Fariseul e nevoit să recunoască, în contra învățăturii sale, că aproapele nu este numai conaționalul, care adeseori poate să fie fără de inimă, ci oricare om, fie el oricât de nefavorabil descris de preocuparea omenească. El recunoaște că orice om îți poate face bine, te poate scăpa chiar și de la moarte, că, prin urmare, și tu, oricărui om, fără deosebire de naționalitate, când ți se dă ocazia, să-i faci bine, să-i dai ajutorul, de care el are trebuință.
În fața exclusivismului național al lui Moise se ridică altruismul creștin, dezvoltat cu altă ocazie până la ideal, altruism spre care trebuie să tindă întreaga omenire (vezi și cap. 35).
Exclusivismul național, în parabola de față, se vede că degenerase în cel mai josnic egoism, așa că în Iudeea, nici la cei mai buni, la preoți și la leviți, nu se găsea altruismul nici chiar în cadrul cel îngust al exclusivismului național evreiesc.
Din ținuta preotului și a levitului rezultă maxima de conduită pentru toți, dar mai vârtos pentru preoți și pentru seminariști, că datori sunt să-și pună în concordanță faptele cu vorbele; să se poarte cum le e vorba. Și, dacă împrejurările politice îi silesc să fie exclusiviști, naționaliști: să nu facă paradă și speculă cu naționalismul lor, ci naționaliști să fie cu trup, cu suflet, gata a-și jertfi și viața în orice moment pentru națiunea lor. În același timp ca de foc să se ferească de a-și restrânge naționalismul, altruismul în cadre profesionale, ori provinciale, mai mult încă de a-l reduce la familia ori chiar, în ultima analiză, la persoana lor. Aceasta ar fi decadența la un josnic egoism.
|