Talcuirea evangheliilor de peste an (49)
[SIZE=3]42[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XXVI-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 12, 16-21)[/SIZE]
16. Și a zis pildă către ei zicând: unui om bogat foarte-i rodise țarina. 17. Și cugetă întru sine zicând: ce voi face, că nu am unde aduna roadele mele. 18. Și a zis: aceasta voi face, sparge-voi jitnițele mele, și mai mari le voi zidi și voi strânge acolo toate roadele mele, și bunătățile mele. 19. Și voi zice sufletului meu: suflete, ai multe bunătăți strânse pe mulți ani, odihnește-te, mănâncă, bea, veselește-te. 20. Iar Dumnezeu i-a zis lui: nebune, întru această noapte vor să ceară sufletul tău de la tine, dar cele ce ai gătit, cui vor fi. 21. Așa este cel ce strânge lui și comoară, iar în Dumnezeu nu se îmbogățește.
Lăcomia
1. Ca să putem înțelege deplin parabola din această Evanghelie, este necesar să-i cunoaștem motivul: ce a îndemnat pe Mântuitorul să o rostească. Motivul îl găsim parte în metoda Sa de a-și exemplifica și, prin aceasta, a-și desluși teoriile susținute, parte arătat în textul, ce imediat precede parabolei.
a) În marea predică de pe munte, (Matei, cap. 5-7) Mântuitorul învățase în teză generală: „Nu vă adunați vouă comori pe pământ..., ci vă adunați vouă comori în cer..., că unde este comoara voastră, acolo va fi și inima voastră” (Matei 6, 19-21) – fără să fi deslușit prin exemple această înaltă teorie. Ea trebuia, deci, exemplificată, deslușită, lămurită. Între alte exemple, Mântuitorului Îi este binevenită și parabola din chestiune.
b) În textul, ce precede parabolei vedem că un anumit om de rând, care, așa se vede, își luase partea, ce i se cuvenea din avuția părintească, încă fiind părinții în viață, acum, după moartea lor, ar mai fi luat și din partea rămasă fratelui său. La judecată nu îndrăznea să meargă, deoarece se temea că nu va câștiga. Știind însă, că Mântuitorul este așa de bun, face bine tuturor, crede că Îl va putea îndupleca să intervină El cu înalta-i autoritate ca să înduplece pe fratele său la împărțirea moștenirii.
Mântuitorul, care „nu avea trebuință să-I mărturisească cineva pentru om, că El știa ce era în om“ (Ioan 2, 25), știe că numai lăcomia este, care împinge pe acest om naiv să vină la Dânsul și să-I ceară ajutorul; apoi, pe lângă aceasta, chiar dreptate de ar fi avut omul, Mântuitorul nu avea misiunea a se amesteca în neînțelegerile, dependente de dreptul civil, și nu putea să dea armă în mâna dușmanilor Săi, că se face însuși judecător. De aceea El refuză a se pronunța, răspunzând omului: „cine M-a pus pe Mine Judecător peste voi?“ – cu alte cuvinte: caută-ți de treabă, și Mă lasă în pace! nu încerca a Mă face pe Mine instrument scopurilor tale egoiste.
Apoi, ca să arate celor de față că lăcomia este, care l-a împins pe acel om să recurgă la Dânsul, adaugă: „Vedeți de vă feriți de lăcomie, că nu în a prisosi cuiva din avuțiile sale, este viața lui” (vs. 15), adică: nu în avuții stă fericirea acestei vieți, că avuțiile, oricât de multe ar fi, ele nu pot să lungească viața celui ce le are. Și, ca să o dovedească aceasta, în legătură cu teoriile arătate la Matei (6, 19-21).
2. Mântuitorul spune celor de față, parabola bogatului, care adunase atât, încât nu mai avea unde să-și strângă agoniseala. El, bogatul, adunase în cursul unei vieți întregi, lipsindu-se pe sine, nedreptățind pe alții, făcând tot ce poate să facă un om, al cărui scop este îngrămădirea de bogății, peste care apoi să dispună după plac. Dar, când privea mulțumit de rezultatul îndelungatei sale vânători după avuții, și, când își făcea planul să înceteze de a mai alerga după câștig, ci să se retragă în odihnă, în care să ducă o viață dezmierdată, lipsită de griji, de zbucium și de nevoi; pe când el își plănuia o îndelungată viață tihnită și plăcută, îi zice Dumnezeu; nebune, în noaptea aceasta vei muri; dar cele ce ai câștigat cu atâta zbucium, privațiune și nedreptate, ale cui vor fi? Ai trăit o întreagă viață ca un sărac, nepermițându-ți din câștigul tău să faci vreun bine cuiva, nici chiar ție; ai trăit sărac, ca să mori bogat, și ca, la moarte, să-ți primești o parte din aspra pedeapsă: remușcarea că n-ai beneficiat de avuțiile tale și durerea de-a știi că alții le vor utiliza, alții care n-au ostenit la câștigarea lor.
Concluzia firească este: așa se întâmplă tuturor avarilor, tuturor lacomilor după bogății lumești. Asupra acestei concluzii Evanghelia ne atrage deosebita băgare de seamă când adaugă admoțiunea Mântuitorului: „Cel ce are urechi de auzit să audă“, să cumpănească bine cele ce am zis și să se ferească de viciul lăcomiei.
Fără îndoială unul din cele mai grave vicii este lăcomia, ca mamă a o mulțime de păcate. Cel stăpânit de lăcomie, în goana sa după avuții, unde numai i se dă ocazia, înșeală, fură, răpește, ucide, lăsând în mizerie și pieritori de foame pe aceia, pe care i-a jefuit. Ca să înșele, el nu se ferește de minciună, de clevetire, de falsuri, de jurământ fals; ca să poată fura, răpi și ucide, el amăgește pe alții, ca să-i facă părtași, să-l ajute la fărădelegea sa. El duce, deci, și pe alții la pierzare. Și, în schimb pentru atâtea crime, ce săvârșește, cu ce se alege? Aici el, pentru care banul e Dumnezeu, nu se îndură să cheltuiască din câștigul său necinstit nimic pentru satisfacerea plăcerilor sale nobile, anume: să-și lumineze mintea și să-și înnobileze inima prin citire de cărți, ziare și reviste, care toate costă bani; ba e în stare de multe ori să se lipsească și de o hrană mai cumsecade, și preferă să îndure frig, și să umble zdrențos, decât să cheltuiască ceva pentru lemne și pentru haine. Unde punem că se lipsește și de nobila mulțumire de-a fi ajutat pe vreun sărman, ori de-a fi contribuit cu ceva la vreo întreprindere culturală, națională și filantropică? În societate el e considerat ca acei israieliți lacomi, care, în călătoria lor prin pustie, strângeau mană și potârnichi, în cantitate mai mare decât aveau trebuința pentru câte o zi, și ceea ce le prisosea se umplea de viermi și se împuțea, așa că toți fugeau de cei lacomi și de agonisita lor. La moarte remușcare, iar după moarte osândă pentru faptele lui cele rele.
Antiteza lăcomiei, ca viciu, este risipa. Cel ce risipește, ce agonisește orice moștenește, ajunge în rușinoasă sărăcie: să fie nevoit a recurge la mila altora. Mijlocul între aceste două vicii este virtutea cruțării, mama bunei stări, care aduce îndestulare, mulțumire și fericire.
Ferindu-se de cele două vicii, preotul, ca o pildă vie între parohienii săi, trebuie să fie cruțător: în toate cheltuielile să fie cumpătat, îngrijind ca din agonisita sa cinstită, să păstreze câte o părticică spre a adăuga la avuția sa, din care să aibă, la vreme de nevoie, de unde suporta cheltuieli extraordinare și neprevăzute, necesitate de susținerea familiei și de creșterea cuviincioasă a copiilor săi; apoi să aibă cu ce veni la timp în ajutor celor nenorociți și de unde să facă jertfe materiale pentru scopuri filantropice și instituții naționale-bisericești.
Și în cruțare seminaristul trebuie să facă exerciții. Din micile sume, ce primește pentru acoperirea cheltuielilor sale, el poate economisi câte puțin și, punând la casa de economie, se exercită în păstrare. Acest exercițiu îi prinde bine în întreaga viață: îi este ca un stimulent pentru continuare și îndemnarea altora spre imitare.
|