View Single Post
  #50  
Vechi 09.01.2009, 08:07:25
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (50)

[SIZE=3]43[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XXVII-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 13, 10-17)[/SIZE]

10. Și era învățând într-o Sinagogă sâmbăta. 11. Și iată o femeie era, care avea duhul neputinței de optsprezece ani, și era gârbovă, și nu putea să se îndrepteze nicidecum. 12. Și Iisus văzându-o pe ea, a chemat, și i-a zis ei: femeie, slobozitu-te-ai de boala ta. 13. Și și-a pus pe ea mâinile, și îndată s-a îndreptat, și mărea pe Dumnezeu. 14. Iar Mai-merele Sinagogii mâniindu-se, căci o vindecase Iisus sâmbăta, răspunzând, zicea poporului: șase zile sunt, în care se cade a lucra, deci în acelea venind vă veți vindeca, iar nu în ziua Sâmbetei. 15. Iar Domnul răspunzând a zis lui: fățarnice, fiecare din voi sâmbătă nu-și dezlega boul său, sau asinul de la iesle, și-l duce de-l adapă. 16. Dar aceasta fiica lui Avraam fiind, pe care o legase satana iată de optsprezece ani, nu se cădea a se dezlega din legătura aceasta în ziua sâmbetei. 17. Și acestea zicând el, toți cei ce stau împotriva lui, se rușinează, și toată mulțimea se bucură de toate lucrurile cele mărite, care se făceau de la El.

Sfințirea sâmbetei

1. Porunca a patra din Decalog „Să sfințești ziua sâmbetei“ era ținut la evrei cu o extremă rigoare. Chiar Legea mozaică impunea această rigoare: orice lucrare trebuie sistată în această zi sfântă. Neobservarea acestei interdicțiuni e pedepsită cu moarte (Ieșirea 35, 2). Interdicțiunea merge până în minuțiozități: nici foc să nu-ți faci în casă (Ieșirea 35, 3), fiindcă și aceasta este lucrare. De aceea, când „fiii lui Israil“ aflară pe un om adunând lemne de foc în pustie într-o zi de sâmbătă și-l duseră înaintea lui Moise, acesta îl osândi la moarte, și israieliții îl omorâră cu pietre (Numerii 15, 31-36).
Strășnicia aceasta a Legii în cursul timpului s-a dezvoltat până la ridicol, și pentru evrei a avut dezastruoase urmări. După cum vedem din I Macabei cap. 2, evreii, zeloși observatori a Legii, consideră și apărarea vieții lor proprie ca o lucrare, oprită de Lege, și preferă mai bine să se lase ca să-i măcelărească sirienii pe toți, decât să facă cea mai nevinovată încercare de apărare. Ei se mulțumesc numai să strige că, lor Legea nu le permite să lucreze în zi de sâmbătă, și că, martor le este cerul și pământul, ei sunt nevinovați și mor observând Legea. Chiar căderea Ierusalimului în mâinile Romanilor a fost facilitată prin ridicola observantă a Legii, după cum ne spune istoriograful evreu Iosif Flavius.
Ceea ce ajunge însă culmea ridicolului este practica unei secte samarinene, numite a dositeianilor. Aceștia considerau ca lucrare, prin urmare ca abatere de la Lege, orice mișcare a corpului. Deci, ca să nu calce Legea: în ce poziție îi apucă începutul sâmbetei (vineri seara la apusul soarelui), fie culcați, fie stând în picioare, desculți, îmbrăcați, ori dezbrăcați, în aceea rămâneau, ca înlemniți, până ce apusul soarelui de sâmbătă spre Duminică ridică vraja deasupra acestor fanatici nenorociți.
Adevărat că, până chiar și evreii își băteau joc de observanța ridicolă a dositeianilor. Dar în același timp nici ei nu ieșeau din ridicol. Lăsând la o parte cazuistica lor ridicolă, e destul să atingem învinuirea, ce ei fac lui Iisus, că, scuipând în pulberea pământului și cu degetul făcând tină – a lucrat, a călcat Legea. Culmea însă este practica lor, pe care Iisus o combate cu ocazia minunii ce săvârșește, vindecând pe femeia cea gârbovă de îndelungată ei boală. Anume: cei mai zeloși dintre evrei nu-și permiteau în zi de sâmbătă nici bine să facă unul altuia. Și, mai-marele sinagogii nu este decât expresia fidelă a credinței și practicii acelora, care erau mai cu râvnă în aplicarea exterioară a Legii, în așa numita observanță a formalismului nomistic.
2. Spre a deștepta pe evrei, a-i face să recunoască ei înșiși absurditatea dogmelor și a practicelor lor, Iisus, în zi de sâmbătă, în sinagogă, în fața oamenilor religioși, adunați la rugăciune, vindecă prin cuvânt pe femeia cea bolnavă, gârbovită de boală.
Și, la observarea răutăcioasă a mai-marelui Sinagogii, că Sâmbăta nu e permis a vindeca pe oameni, Iisus demască atât absurditatea rigorismului Legii, cât și diabolicul interpretatorilor ei, de către farisei, din care făceau parte și conducătorii sinagogilor, ca oameni cu renume de oameni religioși, drepți, buni, sfinți. Ei, în învățăturile lor, opreau în zi de sâmbătă orice lucrare, care s-ar raporta la om, dar nu și la animale. A da vitelor de mâncare și apă nu era lucrare, după doctrina fariseilor, nu era păcat; a scăpa o vită de la pieire era permis, sau mai bine nu era interzis. Și, ce nu e interzis în Lege, e permis în practică. Fariseii așa și practicau: ei în zi de sâmbătă omului nu-i făceau bine, zicând că e păcat: dobitocului însă îi făceau, susținând că aceasta este permis.
„Cum? – le zice Mântuitorul –, după vederile voastre o vacă, o oaie, ori un asin e mai mult decât un om? Unei vaci îți este permis să-i faci bine, unui om nu? Pe un asin să-l scapi de la moarte, că nu e păcat, pe om să-l lași să moară, că e păcat să-l ajuți? Cum, Legea oprește a face bine omului în zi de sâmbătă și permite să faci dobitocului?”.
Și a fost firesc să se rușineze toți fariseii, care erau de față și-i făceau opoziție, și să se bucure poporul, care acum înțelegea perversitatea pretinșilor săi oameni sfinți.
A face bine sâmbăta, nu numai că nu e în contra Legii, dar e chiar în consonanță cu ea; prin binefacere se sfințește ziua sâmbetei.
Aceea, ce zice Mântuitorul despre ziua sâmbetei, are îndoită valoare pentru Duminica creștinilor. Cum Domnul nostru Iisus Hristos mai ales sâmbăta făcea bine celor nenorociți, așa și noi, câtă vreme numele lui (creștini) îl purtăm, datori suntem a căuta prilej ca să facem bine mai ales Duminica. Cum Mântuitorul sfințea Sâmbăta prin binefacerile Sale, și noi într-un grad mai mic, după puterile noastre, putem și datori suntem să sfințim Duminica prin binefaceri către cei nenorociți, care au trebuință de ajutorul nostru. Aceasta ne-o poruncește adevăratul înțeles al poruncii a patra: „Să sfințești ziua sâmbetei (Duminica)“. Noi o putem sfinți, nu petrecând în trândăvie, ca evreii, ci imitând pe Mântuitorul, adică făcând bine altora – de la sine înțeles, pe lângă observarea și a poruncii întâi bisericești.
În nici o altă zi n-are preotul atâta ocazie de-a face bine, ca Duminica. În această zi sfântă, el nu este reținut de ocupațiuni economice și parohienii sunt de obicei pe acasă. În această zi are, deci, timp să cerceteze pe cei întristați, și să-i mângâie, pe cei certați să-i împace, spre a-i opri de la procese păgubitoare. În această zi poate cerceta pe cei vicioși, și, stând cu dânșii de vorbă, să-i aducă la calea cea bună; pe bolnavi și pe cei grabnic nenorociți, îi poate cerceta în toate zilele. În această zi preotul poate ține cuvântări și prelegeri, prin care să arate obștii urmările nenorocoase ale viciilor, de care poate suferă unii și alții, și să provoace îndreptarea. În această zi preotul vrednic poate întruni pe fruntașii parohiei la consfătuiri pentru binele obștii bisericești. Iată, așa poate sfinți preotul în parohia sa ziua Domnului.
Și, de la sine înțeles, seminaristul, mai ales în timpul vacanțelor, are destul prilej de a se exercita în sfințirea Duminicii – firește, sub conducerea și supravegherea preotului. Dar și în seminar are prilej, între colegii săi, a face bine și, prin aceasta, a sfinți ziua Duminicii.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote