Talcuirea evangheliilor de peste an (52)
[SIZE=3]45[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XXIX-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 17, 12-19)[/SIZE]
12. Și intrând El într-un sat, L-au întâmpinat pe El zece bărbați buboși, care stătea departe. 13. Și aceia au ridicat glas zicând: Iisuse învățătorule, miluiește-ne pe noi. 14. Și văzându-i le-a zis lor, mergeți, de vă arătați preoților, în timp ce mergeau ei s-au curățit. 15. Iar unul dintre dânșii văzând că s-a vindecat, s-a întors cu glas mare mărind pe Dumnezeu. 16. Și a căzut cu fața sa la picioarele Lui, mulțumindu-I, și acela era samarinean. Iar Iisus răspunzând a zis: au nu zece s-au curățit; dar cei nouă unde sunt. 18. Nu s-a aflat să se întoarcă să dea mărire lui Dumnezeu, fără numai acest străin. 19. Și i-a zis lui; scoală și te du, credința ta te-a mântuit.
Gratitudinea și ingratitudinea
1. Lepros – bubos – lepră. Din cea mai adâncă vechime este cunoscută lepra, ca o boală egipteană, pe cât de urâtă și de respingătoare, pe atât și de primejdioasă și de îndărătnică. Sunt mai mult specii de lepră, unele mai ușoare, altele mai grele. Cele mai grele abia se vindecă după 9, 18 și chiar după 30 de ani. Proveniența acestei boli este încă necunoscută. Atât la evrei, cât și la celelalte popoare din vechime, ca și la Arabii moderni, lepra era și este considerată ca o pedeapsă dumnezeiască pentru cel bolnav. Bolnavul se încarcă de bube pe întreg corpul, care se deformează îngrozitor. Bubele puroiază infectând aerul cu mirosul lor de nesuferit. Boala fiind molipsitoare, la evrei, cei cuprinși de lepră erau excluși din societate, în care nu aveau voie să reintre până nu dovedeau cu certificat de la preoți, că sunt vindecați.
2. Minunea cuprinde un dureros model de ingratitudine evreiască. Față cu ingratitudinea evreiască iese însă la iveală gratitudinea păgânismului.
Cei nouă leproși israieliteni sunt reprezentanții iudaismului, iar samarineanul ține locul păgânismului. Proporția în care se găsesc evreii leproși, nemulțumitori în raport cu samarineanul, tovarășul lor de nenorocire, ne oglindește proporția în care Dumnezeu, Iisus Hristos și-a dezvoltat activitatea Sa pentru evrei și pentru păgâni. Ea este un fel de confirmare a declarației Mântuitorului (Matei 15, 24), că nu e „trimis fără numai către oile cele rătăcite ale casei lui Israil“, de o parte, și a declarației cananencei (Matei 15, 27) „că și câinii mănâncă din sfărâmăturile care cad de pe masa domnilor săi“, de altă parte. Și, pe cât de preocupat se părea a fi fost Iisus Hristos pentru mântuirea evreilor, desconsiderând pe păgâni, pe atât de ingrați, de nemulțumitori, se arată evreii față de Dânsul; iar păgânii cei desconsiderați, tratați numai cu sfărâmăturile care pică de pe masa cea bogată a evreilor, cad cu fața la pământ și mulțumesc lui Dumnezeu pentru darul primit.
Cel care singur se întoarce și mulțumește lui Dumnezeu pentru mântuirea de care s-a făcut părtaș, e un samarinean – după părerea evreilor, un spurcat, un câine, tocmai pentru aceea considerat ca disprețuit, osândit de oameni și de Dumnezeu. Evreii însă, în fața Samarineanului, se considerau ca oameni aleși sfinți, ca poporul lui Dumnezeu.
Fapta evreilor de aici ca și a reprezentantului lor din cap. 10 (slăbănogul), demască pretinsa lor sfințenie, arătându-i în toată perversitatea lor; de asemenea fapta samarineanului, ca și a orbului din naștere (cap. 14 și 15), dovedește că el, deși desconsiderat, este superior evreilor, cum superior s-a arătat păgânismul peste tot, primind cu recunoștință învățătura Mântuitorului, deși această învățătură i s-a dat numai în fărâmituri, numai după ce au refuzat-o evreii.
3. Câinii, emblema și tipul samarinenilor, oricât ar fi ei de disprețuiți, dacă le întindem câte o fărâmitură de pâine, se gudură, își arată mulțumirea; ba această mulțumire a lor și-o dovedesc mai târziu prin alipirea lor cu credință de cei care le-au făcut bine. Și omul care primind vreo binefacere, desconsideră pe binefăcătorul său, se arată mai josnic, mai puțin și mai nevrednic chiar decât un câine. De această înjosire și nevrednicie s-au făcut părtași cei nouă evrei vindecați de lepră și se fac părtași toți aceia care, primind câte o binefacere de la cineva, uită de binefăcătorul lor, nu-și arată recunoștința pentru facerea de bine.
De aceea ingratitudinea este considerată ca una din petele cele mai urâte, care arată nevrednicia omului, în sânul căruia se încuibează. Pe cât de neagră este pata păcatului nemulțumirii, pe atât de firească, de conformă cu demnitatea omului, se arată virtutea numită gratitudine, recunoștință, mulțumită pentru facerea de bine.
Această gratitudine se manifestă în sufletul nostru întâi către Dumnezeu pentru nemăsuratele Sale binefaceri, apoi către părinții noștri trupești și sufletești – preoți și învățători, – către autoritățile bisericești și civile, în general, și către toți particularii noștri binefăcători, îndeosebi.
Mulțumirea aceasta, arătată mai întâi în sufletul nostru, se manifestă în afară prin acțiunile noastre, prin conduita noastră vădită, față cu aceia cărora le păstrăm gratitudinea în inima noastră.
Cum „credința fără de fapte moartă este“ (Iacov 2, 20), așa și gratitudinea nemanifestată prin fapte. Gratitudinea ne-o manifestăm către acela, căruia i-o păstrăm, prin faptele noastre, săvârșite spre plăcerea și deplina aprobare a binefăcătorului nostru.
Vechii Romani, strămoșii noștri, se lăudau că țin minte binele și răul (Salust. Iughurta, cap. 104).
Despre poporul român se zice că „ține minte“ – pe unele locuri, mai mult răul decât binele. Misiunea preotului este ca, la poporul încredințat educării lui, aducerea aminte de rău să o schimbe în generoasă iertare și uitare; iar aducerea aminte de bine să o dezvolte și cultive în recunoștință. La aceasta va putea ajunge numai învățând și făptuind: aceea ce învață el și îndeamnă în predici și la scaunul mărturisirii, să practice el însuși, ca, prin exemplul său, să se îndemne credincioșii a i se asemăna lui: a fi mulțumitori celor ce le-au făcut bine, a se feri de păcatul ingratitudinii și de a ține în minte răul. Nu va premerge preotul cu exemplu, ci una va învăța și alta va făptui: „aramă răsunătoare“ se va face.
Câte ocazii nu are seminaristul ca să se exercite în a trece cu vederea răul făcut, a-și arăta prin fapte gratitudinea sa către cei ce îi fac bine și a se feri de ingratitudine!?
|