View Single Post
  #53  
Vechi 09.01.2009, 08:13:16
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (53)

[SIZE=3]46[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XXXI-a după Rusalii*[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 18, 35-43)[/SIZE]

35. Și a fost când s-a apropiat el de Ierihon, un orb ședea lângă cale cerșind. 36. Și auzind poporul trecând, a întrebat ce este aceasta. 37. Și i-au spus lui, că Iisus Nazarineanul trece. 38. Și a strigat, zicând: Iisuse, Fiul lui David, miluiește-mă. 39. Iară cei ce mergeau înainte îl certau pe el să tacă, iar el cu mult mai vârtos striga: Fiul lui David miluiește-mă. 40. Și stând Iisus, a poruncit să-l aducă pe el la sine, iar apropiindu-se el de dânsul, l-a întrebat. 41. Zicând: ce vrei să-ți fac? Iară el a zis: Doamne, să văd. 42. Și Iisus i-a zis lui: vezi, credința ta te-a mântuit. 43. Și îndată a văzut, și a mers după el, mărind pe Dumnezeu și tot poporul văzând a dat laudă lui Dumnezeu.

Răsplata credinței

1. Minunea descrisă în această Evanghelie este, dacă nu identică, cel puțin analoagă cu cea descrisă la Matei (9, 27-31), tratată la cap. 23, Evanghelia a VII-a după Rusalii.
Variantele sunt: La Matei se vorbește despre doi orbi, la Luca despre unul; la Matei minunea se săvârșește în casă, la Luca afară.
În ambele cazuri credința este care provoacă minunea, credința tare și neclintită că Iisus, Fiul lui David, are putere să le dea vedere ochilor.
În ambele cazuri, orbii, ca și cananeanca (cap. 33) stăruie, nu se intimidează de mustrările ce li se fac; ba oprirea, piedica ce li se pune, îi face să stăruie mai mult, să fie mai încredințați că Mântuitorul și poate și voiește să le ajute.
Credința lor, pusă la încercare, biruiește. Iisus Hristos o cunoaște până a nu și-o manifesta dânșii. El o scoate la iveală, spre a servi ca îndemn de imitare pentru alții: „Credința ta te-a mântuit“ (Luca) – „după credința voastră fie vouă“ (Matei).
Aceasta o face Mântuitorul, ca educator, spre a arăta încă o dată mai mult că cine își pune încrederea în Dumnezeu, nu rămâne nemângâiat.
Credința de care este vorba aici, nu este credință în înțeles propriu, ci încredere, care și ea este tot un fel de credință, nu atât o nuanță, cât mai mult o rezultantă a credinței. Orbii, crezând că Iisus, Fiul lui David, are putere dumnezeiască, s-au încrezut în atotputernicia Lui, în bunătatea și în milostivirea Lui și au stăruit în rugăciune: să le ajute.
Această încredere neclintită în bunătatea, atotputernicia și milostivirea lui Dumnezeu, ca rod al credinței, în Dumnezeirea lui Iisus, este care face minuni cu cei orbi, care răsplătește așa de strălucit. Acest soi de credință ni se cere și nouă, spre deosebire de simpla credință, despre care Apostolul Iacov (3, 19) zice că și dracii o au, și totuși nu se mântuiesc.
Puterea acestei credințe n-a săvârșit minuni numai la glasul și în prezența trupească a Mântuitorului Hristos: ea s-a manifestat mai rodnică pe timpul sfinților Părinți, care nesfârșite și negrăite minuni au făcut numai printr-însa. E destul să cercetăm mai de aproape, dacă nu viețile și faptele Sfinților, măcar viața și activitatea Sfântului Vasile cel Mare, ca să ne umplem și noi de râvnă după asemenea credință, care și în timpul nostru poate face minuni, numai să-și aibă sălașul în vase alese.
Vase alese pentru credința făcătoare de minuni, meniți sunt să fie îndeosebi preoții. Acei preoți, care nu se lasă să fie amăgiți de învățăturile rătăcite ale veacului acestuia, ci, crezând cu toată tăria în cuvântul lui Dumnezeu, se conformează lui și au deplină încredere în mila, bunătatea și puterea Lui, și care nu se îndoiesc în puterea darului dumnezeiesc, ce li s-a dat prin punerea mâinilor arhierești – acei preoți, vase alese, prin credința lor săvârșesc minuni, după cuvântul Domnului: „De veți avea credință și nu vă veți îndoi... toate câte veți cere în rugăciune veți primi” (Matei 21, 21-22, compară cu Marcu 16, 17-18 și cele paralele).
În Evanghelia de față găsim însă și o altă învățătură. Orbi suntem și noi în nenumărate chestiuni, mai ales de credință. Și noi dorim să ni se deschidă ochii, să vedem, să înțelegem. Și, cum orbilor din Evanghelie li s-au deschis ochii „după credința lor“, care i-a mântuit – așa și ochii noștri ni se vor deschide și vom înțelege tainele științei dumnezeiești, dacă vom crede și numai dacă vom crede, și nu ne vom îndoi. Căci nouă ne strigă, cu glas pătrunzător, Proorocul Isaia: „De nu veți crede, nici nu veți înțelege“ (7, 9). Iar credința, în înțelesul ei propriu, este arătată, definită de Apostolul Pavel ca „adeverirea celor nădăjduite și dovedirea lucrurilor celor nevăzute“ (Evrei 11, 1).
Înarmați, dar, cu acest soi de credință, deci, primind cu toată inima ca adevărate cele ce, după cuvântul Domnului, le nădăjduim și ca dovedite lucrurile, pe care nu le putem vedea, avem cheia cu care putem descuia înțelesul și al celor mai grele învățături.
Dacă vrem să fim preoți desăvârșiți, spre a putea revărsa lumină asupra celor care în cele teologice sunt orbi, nu văd, trebuie întâi să ne deschidem ochii noștri proprii, prin puterea credinței și apoi, înțelegând despre ce este vorba, să putem lumina pe alții, să facem și noi minuni – în felul lor.
Cu arma cea puternică a credinței, viitorul preot se poate înarma în seminar, numai dacă, dând deosebită atenție învățăturilor referitoare la credință, va evita cu desăvârșire citirea de cărți, care ar putea să-i zdruncine credința.
Mai ales pentru cei încă neîntăriți din destul în credință, pentru aceia a căror credință e încă în formație, cum e a seminariștilor, are deplină valoare înțeleapta și părinteasca poruncă bisericească: „Să nu citești cărți eretice“.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote