View Single Post
  #54  
Vechi 09.01.2009, 08:14:13
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (54)

[SIZE=3]47[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XXXII-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 19, 1-10)[/SIZE]

1. Și intrând trecea prin Ierihon. 2. Și iată un om anume Zaheu și acesta era mai mare vameșilor, și era bogat. 3. Și căuta să vadă pe Iisus, cine este, și nu putea de popor, că era mic de stat. 4. Și alergând înainte s-a suit într-un dud, ca să-l vadă pe el, că pe acolo era să treacă. 5. Și dacă a venit în locul acela căutând Iisus, l-a văzut pe el, și a zis către el: Zahee grăbește de te pogoară, că astăzi în casa ta mi se cade să rămân. 6. Și grăbindu-se s-a pogorât și l-a primit pe dânsul bucurându-se. 7. Și văzând toți cârteau, zicând că la un om păcătos a intrat să sălășluiască. 8. Iară Zaheu stând către Domnul: Iată jumătate din avuția mea o dau săracilor, și de am năpăstuit pe cineva cu ceva, întorc împătrit. 9. Zis-a către el Iisus: că astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, pentru că și acesta fiul lui Avraam este. 10. Că a venit fiul omenesc să caute și să mântuiască pe cel ce era pierdut.


Mântuirea prin pocăință

1. Vameș. Pe lângă birul care se plătea după venit și după avuție, pe vremea lui Hristos, trebuia să se răspundă la casa statului și dări pentru intrarea mărfurilor în țară și dări pentru ieșirea lor din țară. Aceste dări, introduse mai întâi la egipteni, și de la ei adoptate de toată lumea, se numeau vămi, iar încasatorii lor vameși.
În imperiul roman vămile se luau după provincii, la intrare în provincie și la ieșire dintr-însa. Taxele variau de la 2% la 25% din valoarea mărfii. În Palestina vămile se exarendau la mari antreprenori (publicani), care apoi, prin funcționarii lor, încasau volnicește, apăsând greu asupra poporului, cu vămi deosebite pentru fiecare district. Funcționarii subalterni, prin lipsa lor de scrupule la încasare, ajunseră să fie cei mai urgisiți, considerați ca oamenii cei mai răi, cei mai fără inimă și fără frica lui Dumnezeu, încât, a zice vameș era identic cu a zice scelerat, criminalul criminalilor.
2. Zaheu, se vede că era antreprenorul vămilor. Era, deci, firesc să fie bogat. El auzise despre Iisus Hristos, despre învățăturile și despre faptele Lui. Acum îi vine vestea că Iisus sosește în Ierihon. Ce n-ar fi dat el să poată fi în societatea marelui Învățător!? Dar conștiința că el este vameș, mai mult, că este antreprenorul, stăpânul vameșilor, și prin urmare că el e considerat de compatrioții și conaționalii săi ca cel mai păcătos între toți păcătoșii, îi impune rezerve.
Apăsat, oarecum de greutatea opiniei publice și conștient de păcătoșenia sa, se crede atât de nevrednic, încât i se pare că ar profana sfințenia „Proorocului din Galileea“, dacă ar îndrăzni să se apropie de Dânsul.
În smerenia sa, el se simte mulțumit, fericit chiar, numai să poată vedea pe Proorocul cel minunat, cu care nu se crede vrednic să vorbească. Fiind însă mic de stat, ca să poată vedea peste mulțimea în care nu îndrăznea să intre, și, ca să-și poată sătura dorința, privind la Iisus, se suie într-un dud, în calea pe unde avea să treacă Mântuitorul.
Iisus Hristos, care cunoștea gândurile și sentimentele oamenilor, știa pentru ce Zaheu s-a suit în dud, știa că antreprenorul vămilor simte în sufletul său remușcare pentru faptele sale, că este hotărât să se îndrepte, gata să facă orice spre a-și expia păcatele – știindu-o aceasta, îi vine grabnic în ajutor, răsplătindu-i, peste toate așteptările, hotărârea luată în tăcere. Căci ce răsplată poate fi asemenea cu onoarea de-a primi în casă pe Fiul lui Dumnezeu? Și, cu această onoare, cu această distincție răsplătește Mântuitorul hotărârea de îndreptare a lui Zaheu.
Dar lumea, preocupată, critică conduita lui Iisus Hristos: se face una cu vameșii, se compromite, primește să fie oaspetele unui om așa decăzut, așa de păcătos!
Pe când cei de față cârteau contra Mântuitorului, Zaheu dovedește că Iisus nu s-a înșelat în aprecierea dispozițiilor lui sufletești. În mulțumirea sa de-a se vedea atât de onorat, spre a se arăta vrednic de această distincție, el pune la dispoziția săracilor, jumătate din avuția sa, referindu-se la Ieșirea (22, 1): că, dacă va fi năpăstuit pe cineva, întoarce cel puțin maximul prescris de lege.
Acum găsește Mântuitorul momentul potrivit să-Și motiveze instructiv, în fața mulțimii, intrarea Sa în casa lui Zaheu. El declară că, prin canonul ce-și impune, Zaheu, completându-și pocăința, s-a spălat de necurăția păcatelor, s-a mântuit. Mântuitorul i-a dat numai prilejul mântuirii. El pentru aceasta a venit – a venit să caute și să mântuiască pe cel pierdut, care se lasă a fi aflat, care, prin pocăință, contribuie din parte-și ca să poată fi mântuit.
3. Zaheu este pentru noi un clasic tip caracteristic. În el vedem concentrate: conștiința păcătoșeniei, sfiala de opinia publică, conștiința nevredniciei sale de-a sta față cu Iisus, dorul fierbinte de a cunoaște, cel puțin din vedere, pe Fiul lui Dumnezeu, adâncul regret pentru faptele sale rele, pentru care nu invocă nici un motiv de dezvinovățire. Apoi, nemărginita mulțumire și fericire de a se afla în societatea lui Iisus Hristos și completarea pocăinței, prin aceea că, el însuși își impune și execută conștiincios cel mai greu canon, dând săracilor jumătate din întreagă avuția sa, și rezervând pentru sine, pentru pruncii și casnicii săi cealaltă jumătate.
Fiecare din noi ajunge în poziția în care afla Zaheu, înainte de venirea lui Iisus în Ierihon; fiecare din noi este un Zaheu, un vameș păcătos. Dar fiecare din noi trebuie să tindă a fi și un Zaheu pocăit, mântuit, concentrând în sufletul său calitățile, virtuțile lui Zaheu. Fiecare din noi trebuie să aibă conștiința neajunsurilor și de aici a păcătoșiei sale, conștiință care este baza întregii noastre vieți morale, este izvorul pocăinței și al îndreptării noastre. Îndreptarea, ameliorarea vieții noastre morale, e posibilă însă numai, dacă noi, rușinându-ne de faptele noastre rele, ne sfiim de societate, ca să nu-și facă opinie rea despre noi, iar la întâmplare, când, prin conduita noastră, i-am dat motive să ne judece nefavorabil, – ne smerim, ne rușinăm în fața publicului, și, prin conduita noastră corectă, îl înduplecăm să-și schimbe opinia despre noi.
Fiecare dintre noi, examinându-se pe sine, trebuie să se vadă ca într-o oglindă, în trecutul său, în faptele sale și să-și recunoască nemernicia în fața lui Dumnezeu și nevrednicia de a sta înaintea lui Hristos.
Dar, cu toată nemernicia și nevrednicia sa, ba tocmai pentru aceasta, fiecare din noi trebuie să năzuiască din toate puterile ca să cunoască pe Mântuitorul, să-I cunoască de-aproape învățăturile și faptele și să se conformeze voinței Lui: regretând faptele sale rele, fără încercare de scuze și dându-și silința a se îndrepta. Și pentru noi vine Mântuitorul, prin urmare și noi Îl putem vedea, nu numai în Ierihon, și nu o singură dată, ca Zaheu, ci în biserică, de câte ori vom avea dorința fierbinte să-L vedem făptuind, să-L auzim vorbind. Și, dacă vom alerga și noi cu dispozițiile sufletești ale lui Zaheu, și în casa noastră se va sălășlui Hristos, atât în casa zidită de mână, cât mai vârtos în casa sufletului nostru. Și cum Zaheu, în culmea fericirii sale, își completează pocăința, impunându-și și executând la moment canonul sever și, prin aceasta dobândește mântuirea sa și a casei sale: tot asemenea și noi, pătrunși de învățăturile Lui și completându-ne pocăința, primind sfânta Euharistie, ne vom mântui de păcat.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote