View Single Post
  #55  
Vechi 09.01.2009, 08:15:20
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (55)

[SIZE=3]48[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica Vameșului și a Fariseului[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 18, 10-14)[/SIZE]

10. Doi oameni au intrat în biserică să se roage, unul Fariseu și altul Vameș. 11. Fariseul stând așa se ruga întru sine: Doamne mulțumescu-Ți că nu sunt ca ceilalți oameni, jefuitori, nedrepți, preacurvari sau ca și acest vameș. 12. Postesc de două ori în săptămână, dau zeciuială din toate, câte dobândesc. 13. Iar vameșul de departe stând, nu vrea nici ochii săi la cer să-i ridice, ci își bătea pieptul său, zicând: Dumnezeule fii mie milostiv păcătosului. 14. Zic vouă: că s-a pogorât acesta mai îndreptat la casa sa, decât acela. Că tot cel ce se înalță se va smeri, iar cel ce se smerește se va înălța.


Adevărata și falsa pocăință

1. Avem înaintea noastră două tipuri cunoscute: unul, Fariseul, tipul omului fățarnic, celălalt, vameșul, modelul omului păcătos.
Fariseul, voind să facă reclamă demagogică și în biserică, merge mândru printre lumea adunată, ca să atragă asupră-și atenția celor de față. El știe că lumea naivă privește spre dânsul cu admirație și cu sfială, considerându-l ca om sfânt, și folosește ocazia ca să o întărească în această credință a ei. Lui nu-i este de rugăciune, ci de deșertăciune. Căci, în loc să-și recunoască greșelile făcute și să se roage de iertare, în loc să ceară cu umilință ca Dumnezeu să-i ajute a face bine – fariseul, stăpânit de mania sa după popularitate, în fața oamenilor numai simulează că se roagă. În fapt însă el nu se roagă, ci, adresându-se către sine însuși, vorbind așa, în vânt, dar ca să-l audă oamenii, zice: „Dumnezeule, mulțumescu-Ți că nu sunt ca ceilalți oameni, răpitor, nedrept, preacurvar...“. Nu că el, în adevăr, n-ar fi fost ca ceilalți oameni, ci el voia să întărească lumea în părerea greșită, ce o avea despre el, că el ar fi, cu adevărat, fără de păcat.
Aceea însă ce trădează, ba și mărește perversitatea fariseului, este asmuțirea gloatelor contra unui smerit rugător. El știa cât sunt de porniți oamenii simpli contra vameșilor, și, de alta, cât de ieftin se poate dobândi simpatia celor naivi, dând dreptate părerilor lor, și simulând că le iei partea. În pretinsa rugăciune deci, tot spre a mări reclama, fariseul arată cu dispreț spre vameșul, care stă departe prosternat: „...mulțumescu-Ți... că nu sunt ca și acest vameș“. El o zice aceasta cu calcul, ca lumea auzindu-l, să zică: vezi, omul acesta sfânt compătimește cu noi, îl doare inima de nedreptățile ce ne face mișelul de vameș. Deci, fariseul e omul nostru; el ne va scăpa de cei răi, mai ales de vameși.
Dar fariseul, spre a-și completa aureola ce însuși își face înaintea mulțimii adaugă: „postesc de două ori...“. Nici vorbă, el știa că mulțimii naive, care-l asculta cu admirație, nici prin gând nu-i trecea că laudele lui nu sunt adresate lui Dumnezeu, ci acelora, pe care el voia să-i momească. Nimeni nu știa mai bine decât el însuși că, tot ce a zis el în chip de rugăciune, a fost neadevăr, minciună.
2. Celălalt, vameșul, conștient de păcătoșenia sa și conștient și de opinia rea pe care o au oamenii despre dânsul, se simte foarte nenorocit. El nu îndrăznește să se apropie, căci se simte nevrednic a înainta în biserică, și prin urmare se oprește aproape de ușă – „departe stând“ prosternat cu fața la pământ. În conștiința greutății și a mulțimii păcatelor sale, care îl strivesc – cum nu îndrăznește să înainteze în biserică, așa nu îndrăznește nici ochii să și-i ridice spre cer, temându-se ca nu cumva, prin privirile sale înveninate de păcate, să profaneze sfințenia bisericii și a cerului. Pe lângă aceasta, el simte cu ce ură și cu ce dispreț îl privește mulțimea preocupată și asmuțită de fariseu; lui i se pare că-l ard privirile publicului. Aceasta îi mărește consternarea și el nu găsește nici un cuvânt de scuză pentru faptele sale, ci își bate pieptul, părându-i rău de cele făcute și zicând numai: „Dumnezeule, milostiv fii mie păcătosului“.
În convingerea sa că el este cel mai păcătos om din lume, deci nevrednic a intra în sanctuarul lui Dumnezeu, stă departe, și cu inima înfrântă și zdrobită, abia îndrăznește să ceară mila lui Dumnezeu.
De aceea pocăința lui este adevărată pocăință și este urmată de iertare, pe când a fariseului este, în cazul cel mai bun, o falsă pocăință, care în loc să-i aducă iertare, i-a adus însărcinarea cu noi păcate.
Fariseul, prin ținuta sa falsă în biserică, a voit să se înalțe și s-a și înălțat în ochii publicului, dar a căzut nemărginit din grația lui Dumnezeu; s-a întors osândit, fiindcă își închipuia că, precum poate amăgi pe oameni, poate desconsidera și pe Dumnezeu.
Vameșul, din contră, recunoscându-și greșelile, s-a arătat mic, nevrednic a sta înaintea lui Dumnezeu, și, cu inima zdrobită, a implorat mila dumnezeiască, și Dumnezeu l-a iertat, l-a înălțat. Așa că, față cu acești doi, s-a confirmat adevărul: „cel ce se înalță se va smeri, și cel ce se smerește se va înălța“.
3. Parabola aceasta este de mare însemnătate pentru noi, pentru învățătura noastră. În ea vedem exemplificat ce ținută trebuie să avem noi când mergem la biserică, cum să ne rugăm, cum să facem pocăință, cum să ne judecăm pe noi înșine și cum să judecăm pe alții. În ea ne vedem, ca într-o oglindă: vedem că fiecare din noi e păcătos, ca vameșul, și suntem îndemnați ca în biserică să-i urmăm lui: să avem deplină convingere și conștiință că ne găsim înaintea lui Dumnezeu, în locașul Lui și să ne revocăm în memorie toate faptele noastre rele, să le regretăm și, luând hotărâre de îndreptare, smeriți și cu frică să-L rugăm ca să ne ierte. De altă parte vedem cât de fatală este mândria pentru om. Vedem că omul, preocupat de poftele lui deșarte, chiar și în biserică, tot la cele lumești se gândește; el uită că se află în sfânta casă a lui Dumnezeu și se preocupă de deșertăciunile lumii.
Osânda fariseului ne îndeamnă să ne ferim, ca de fața șarpelui, de însușirile lui; iertarea vameșului este un stimulent pentru noi ca să-l imităm în biserică. În viață să ne dăm silința ca să fim așa cum pretinde fariseul că este; în biserică să fim ca vameșul și să evităm conduita fariseului.
4. Dar parabola mai are pentru noi o învățătură. Admițând că Fariseul ar fi fost în adevăr așa, precum el pretindea; nu el era chemat să-și dea atestat de laudă înaintea lui Dumnezeu, Care-i știa toate tainele. Atestatul ce el însuși își dă, este dovada mândriei, a îngâmfării. Prin urmare, chiar dacă până la această dată, el nu ar fi păcătuit, acum a căzut în cel mai greu păcat, în păcatul mândriei, din care izvorăsc o mulțime de alte păcate. Fariseul însă, pe când față cu sine este așa de indulgent, judecă atât de aspru pe vameș. El, cu insolență, se adresează lui Dumnezeu și constată vinovăția aproapelui său; în loc să se roage pentru iertarea lui, indirect, îi cere pedeapsa. Un dublu păcat provenit din mândrie.
Așadar, chiar și la caz când fariseul ar fi fost fără de păcate, când a venit în biserică – el a ieșit încărcat de păcate, osândit. Motivul? Mândria!
Vameșul se concentrează în sine, nu se gândește la nimeni decât numai la nevrednicia sa. El se crede mult mai rău chiar decât este, și prin pocăință obține iertare. Motivul? Modestia, smerenia!
Concluzia: să ne ferim de mândrie și să îmbrățișăm modestia; să nu judecăm pe alții, și mai vârtos să nu ne închipuim că suntem buni, mai buni decât alții.
Smerenia este cea mai frumoasă podoabă, care înfrumusețează pe un preot, întocmai cum mândria și ireligiozitatea sunt cele mai urâte pete ale lui. Aceste calități, cele bune, ca și cele rele, îl arată de departe în adevărata lui lumină. El nu le poate ascunde, căci ele sunt pentru el „cetatea cea zidită deasupra muntelui“. Pe când preotul evlavios și smerit de departe și în cercuri îndepărtate este stimat, ascultat și respectat, pe atunci cel mândru și ireligios este disprețuit, hulit în toate părțile, de-aproape și în depărtare.
Haina smereniei și a evlaviei să o îmbrace seminaristul și să o păstreze în strălucitoarea ei curățenie, ferind-o ca de foc, de murdăria mândriei și a lipsei de cucernicie.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote