View Single Post
  #58  
Vechi 09.01.2009, 08:18:22
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (58)

[SIZE=3]51[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica lăsatului de brânză[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 6, 14-21)[/SIZE]

14. Că de veți ierta oamenilor greșelile lor, ierta-va și vouă Tatăl vostru cel ceresc. 15. Iar de nu veți ierta oamenilor greșelile lor, nici tatăl vostru nu va ierta greșelile voastre. 16. Și când ajunați nu vă faceți ca cei fățarnici; triști, că-și smolesc fețele sale, ca să se arate oamenilor, că postesc. Adevăr zic vouă, că-și iau plata sa. 17. Iar tu când postești, unge capul tău, și fața ta o spală. 18. Ca să nu te arăți oamenilor că postești, ci tatălui tău, celui ce este întru ascuns, și tatăl tău cel ce vede întru ascuns va da ție la arătare. 19. Nu vă adunați vouă comori pe pământ, unde rugina și moliile le strică, și unde furii le sapă și le fură. 20. Ci vă adunați vouă comori în cer, unde nici rugina, nici moliile nu o strică, și unde furii nu le sapă, nici le fură. 21. Că unde este comoara voastră, acolo va fi și inima voastră.

Iertare, Ajunare, Materialism

Începutul acestei Evanghelii (vs. 14-15) este un reflex explicativ al cererii a cincea din rugăciunea domnească, cuprinsă cu câteva versuri mai înainte (vs. 11). Motivarea: a se vedea Evanghelia Duminicii a XI-a, tratată la cap. 27.
2. În marea Sa predică de pe munte (Matei, cap. 5-7), Mântuitorul, între altele demască fățărnicia fariseilor, care tot ce făceau cu colorit moral ori legal, făceau numai ca să fie văzuți de oameni și apoi lăudați și admirați.
După ce a arătat în toată urâciunea ei ridicolă procedura fariseilor la facerea milosteniei (Matei 6, 1-4) și a rugăciunii (6, 5-8), tot cu aceeași severitate necruțătoare îi biciuiește pentru înșelătoria lor cu ajunarea sau cu postul. Mântuitorul arată că fariseii, în demagogia lor exploatau și postul, anume, spre a provoca admirația maselor, spre a-și câștiga popularitate. Ei, posteau nu posteau, dar țineau să se arate gloatelor că ajună riguros. Spre scopul acesta în zile de post ei își smoleau fețele, umblau nespălați, triști, ca și cum ar fi gata, gata, să cadă de foame și de oboseala privegherii și a petrecerii în rugăciune. Masele inculte îi admirau, credeau că ei, în adevăr, de preocupați ce sunt cu cele dumnezeiești, nu-și iau răgaz nici măcar să se spele și să se pieptene, ci petrec nemâncați, muncindu-și corpul cu postul, cu foamea, în priveghere și în rugăciune. Această mișelească exploatare a naivității poporului cu simularea postului și a rugăciunii, o biciuiește Mântuitorul în vs. 16, arătând, în vs. 17-18, adevăratul înțeles al postului. Fățarnicii popularitate căutau, popularitate aflau; dar numai atât: numai în aceasta constă „plata sa“. Încolo, cât pentru partea morală, fondul și motivul postului: răi erau, răi rămâneau. În loc să se îndrepte, să-și amelioreze viața morală cu ajutorul postului, după cum li se poruncește prin Isaia (58, 5-7) și Ioil (2, 12-13); ei deveneau mai răi, mai corupți.
Adevăratul rost al postului sau al ajunării este, analog cu rugăciunea, tocmai contrarul de la practica cărturarilor și a fariseilor: să nu arătăm prin nici un semn exterior că postim; să știm numai noi singuri că postim. Este întocmai același înțeles, aceleași motive, ca și la facerea rugăciunii: ferirea de vanitate, apoi mulțumirea sufletească, împăcarea cu conștiința proprie. La aceasta se mai adaugă că omul, prin adevăratul post, își înfrânează mai ușor poftele, care-l duc la păcate, și, prin urmare, își ameliorează viața morală, se îndreaptă. Îndreptarea, însoțită de mulțumirea sufletească, este răsplata „la arătare“ a Tatălui ceresc. Această răsplată și-o poate dobândi fiecare om prin rugăciune smerită și din inimă și prin post nefățărit, urmat de înfrânarea poftelor.
Dacă peste tot exemplele atrag: exemplele de postire și de rugăciune cu osârdie ale preotului trebuie să atragă în mod irezistibil pe credincioșii parohieni. Postul și rugăciunea în vremuri de grele încercări, au fost anghira cea tare a corăbiei noastre bisericești și naționale, au fost paladiul, sub care neamul românesc s-a ocrotit în cursul veacurilor: postul și rugăciunea vor fi și în viitor aceea ce au fost în trecut. De aceea se impune cu îndoită putere datoria ca preotul să premeargă cu exemplul bun în post și în rugăciune, spre a le păstra veșnic vii, în deplină vigoare la poporul român. Preotul, care, îmbătat de fantasmagoriile dușmanilor noștri naționali bisericești, desconsideră postul și, scandalizând pe evlavioșii parohieni, le slăbește credința și prin aceasta, puterea de rezistență, deci forța vitală a neamului, nu este cu nimic mai bun decât cel ce ucide pe mama sa. Deci, preotule, ia aminte!
Și, este de la sine înțeles că, spre a putea practica nealterat aceste virtuți vivificatoare, viitorul preot trebuie să se exercite îndelungat, mai ales în seminar: să petreacă mult în rugăciune și să se obișnuiască cu postul, cu abstinența, cu înfrânarea, cu renunțarea la plăceri.
3. De la ideea înfrânării poftelor trupești, Mântuitorul trece la înfrânarea de la poftele bunurilor lumești, la biciuirea materialismului. El zice: „Nu vă adunați vouă comori pe pământ, unde rugina și moliile le strică, și unde furii le sapă și le fură”, adică: să nu fiți preocupați de strângerea averilor materiale, lumești, să nu le considerați ca scop al vieții.
Mântuitorul nu condamnă în mod absolut strângerea averilor materiale, ci numai prea multa îngrijire de astfel de comori, cu neglijarea comorilor spirituale. El combate materialismul, îndumnezeirea materiei, a bogăției pământești, a cărei deșertăciune, nestatornicie și nesiguranță o învederează atât de luminos, mai ales în admirabila parabolă de la Matei (19, 16-26) tratată la cap. 28, Evanghelia a XII-a după Rusalii, și în cea de la Luca (12, 16-21), tratată la cap. 42, Duminica a XXVI-a după Rusalii. Față cu comorile pământești, temporale, Mântuitorul pune pe cele veșnic stabile, comorile spirituale; El zice: „vă adunați comori în ceruri...“ (vs. 20) virtuți creștinești, însoțite de cultura cea adevărată.
Virtuțile și cultura nu se pot lua de la noi; ele sunt veșnice: sunt ale noastre în mod absolut, dacă ni le-am câștigat. În același timp comorile materiale, tocmai fiindcă se pot lua de la noi, ori se pot deteriora (rugina, moliile), nu se pot numi ale noastre în înțeles propriu.
Scopul vieții noastre să fie comorile spirituale, cerești, veșnice; fericirea cerească; comorile materiale să le avem numai ca mijloace, prin care să ajungem la scop.
Dacă vom considera ca scop al vieții noastre comorile spirituale: inima noastră, preocuparea noastră va fi virtutea, cultura; dacă însă vom fi materialiști, dacă vom fi cu gândul la bogățiile lumii materiale: ne vom face robi ai comorilor pământești (vs. 21). Că unde este comoara voastră, acolo este și inima voastră.
Comoara preotului este dublă: cea auxiliară și cea propriu-zisă sau sufletească. Cea auxiliară este cultura sa intelectuală și morală, menită să-i fie ajutor la îngrijirea și paza comorii sufletești. Comoara sufletească, cea mai scumpă a lui comoară, este turma cuvântătoarea, încredințată păstoririi lui. La pășunarea acestei turme cu pășunea adevărului și a vieții, la apărarea ei de lupii răpitori și la ferirea ei de pășune stricăcioasă trebuie să-i fie inima ziua și noaptea, dacă voiește să fie adevărat păstor de suflete.
Nicăieri nu are mai puternică aplicare maxima: „Că unde este comoara voastră, acolo este și inima voastră“, ca în școală, în seminar. Preocuparea întreagă, inima seminaristului trebuie să-i fie cartea și exercițiul în practica virtuților. Aceasta să-i fie comoara, singura lui comoară. Spre dobândirea comorii, cuprinse în studii și în practicarea virtuților, să-i fie îndreptată toată energia, ca să poată, la vreme, să răspundă cu succes marilor așteptări, pe care Biserica, națiunea și patria le leagă de viitoarea lui misiune. Ferice de cel ce știe să întrebuințeze bine timpul, ca un bun econom de bunuri spirituale.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote