View Single Post
  #59  
Vechi 09.01.2009, 08:19:20
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (59)

[SIZE=3]52[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica I-a a Postului Mare[/SIZE]
[SIZE=3](Ioan 1, 43-51)[/SIZE]

43. A doua zi vrut-a Iisus să meargă în Galileea, și a aflat pe Filip și i-a zis lui: vino după mine. 44. Și era Filip din Betsaida, din orașul lui Andrei și a lui Petru. 45. Aflat-a Filip pe Natanail, și zise lui: de care a scris Moise în Lege, și proorocii, am aflat pe Iisus fiul lui Iosif, care este din Nazaret. 46. Și a zis Natanail lui: din Nazaret poate fi ceva bue; zise Filip lui: vino și vezi. 47. Și a văzut Iisus pe Natanail venind către dânsul, și a zis de dânsul: iată cu adevărat israielitean, întru care vicleșug nu este. 48. Zis-a Natanail lui: de unde mă cunoști; răspunse Iisus, și a zis lui: mai înainte până nu te-a chemat pe tine Fiul, fiind sub smochin te-am văzut. 49. Răspuns-a Natanail, și i-a zis lui: Ravvi, tu ești fiul lui Dumnezeu, tu ești Împăratul lui Israil. 50. Răspuns-a Iisus, și i-a zis lui: pentru că am zis ție, că te-am văzut sub smochin, crezi; mai mari decât acestea vei vedea. 51. Și i-a zis lui: adevăr, adevăr grăiesc vouă, de acum veți vedea cerul deschis, și Îngerii lui Dumnezeu suindu-se, și pogorându-se peste Fiul omului.

Iisus – Mesia Cel așteptat

1. Mântuitorul se află lângă Iordan, în partea locului, unde boteza Ioan. Acolo I se asociază Andrei, Ioan, Simon, Petru și Filip. Acesta, după o petrecere oarecare în societatea lui Iisus, întâlnește pe Natanail și-i spune că a aflat pe Mesia cel proorocit: Este Iisus din Nazaret, cunoscut ca fiu al lui Iosif.
Un cap deschis, sincer, fără rezerve și fără falsitate era Natanail. El, când aude vorbindu-se de Nazaret, despre care Testamentul vechi nu face nici o pomenire, nu admite că Mesia ar putea fi din acea localitate, neînsemnată. El știa că Mesia trebuie să fie din familia davidică, din Betleem. De aceea îi și răspunde lui Filip, că Scripturile sunt împotriva acestuia și a clientului lui: unul înșeală, celălalt se înșeală.
„Din Nazaret poate fi ceva bun?“.
Ce putea alta să-i răspundă Filip, decât să-l invite ca să meargă, să-L vadă și să se încredințeze din propria intuiție: „Vino și vezi“.
Mântuitorul vede în interiorul lui Natanail, vede trecutul lui (vs. 47) și, când se apropie de Dânsul, îi zice: „Iată, cu adevărat israielitean, întru care vicleșug nu este“.
În câteva cuvinte Iisus îi descrie întreaga ființă, întreagă starea lui sufletească.
Natanail, omul cel „fără falsitate“, așa cum trebuia să fie israieliteanul, Natanail se simte atins, se simte cunoscut de Iisus. El recunoaște că Mântuitorul are dreptate; dar, își zice el: de unde știe omul acesta, pe care eu îl văd, și care, pe mine mă vede acum pentru prima dată în viață – de unde știe El, cine sunt eu și cum sunt eu? Pentru aceea Îl și întreabă pe Iisus, scurt și rece: „De unde mă cunoști?“.
Explicarea răspunsului lui Iisus Hristos: „Mai înainte, până nu te-a chemat pe tine Filip, fiind sub smochin, te-am văzut“ (vs. 38) ne-o dă vs. 49 („Ravvi...”).
Până a nu pleca de acasă, Natanail se ocupase cu ideea, care preocupa pe întreg poporul israieltean, despre venirea lui Mesia. În grădina casei sale, înconjurată de jur împrejur cu zid, Natanail, el singur, neobservat de nimeni, se așezase la umbra unui smochin, și, cele auzite despre Ioan la Iordan combinându-le cu Scripturile, pe care le consultase cu ardoare, îl adusese la convingerea că a sosit timpul venirii lui Mesia. Ba din cele auzite despre predica lui Ioan, în combinare cu proorociile și cu situația politică, în care se află poporul israielitean, el plănuise că Mesia trebuie să fie Fiul lui Dumnezeu și Împăratul lui Israil – un om supranatural, înarmat cu puteri dumnezeiești, fără de care nu poate să scoată pe evrei de sub jugul romanilor și să întemeieze o mare împărăție iudaică. Petrecerea lui sub smochin și combinațiile lui nu le știa nimeni; erau un scump și dulce secret al său.
De la Cana Galileii până în ținutul Betabarei este o distanță bunicică. Și, cum, când acest om serios și cumpătat la vorbă și la faptă, își vede secretul descoperit; când constată el însuși că Iisus din Pereea l-a văzut pe el în Galileea, în Cana, că din așa îndepărtare a pătruns în taina sufletului lui – nu e nici o mișcare dacă, din rece și neîncrezător ce era cu un minut mai înainte, deodată se schimbă într-un cald entuziast. El își recunoaște idealul în persoana lui Iisus: așa își închipuie el că trebuie să fie Mesia cel proorocit și așteptat așa, precum vede el acum că este Acela, care i-a pătruns secretul inimii. Ce declară el, vs. 49, este că și-a văzut visul cu ochii: că Iisus este întocmai idealul, pe care el și l-a format sub smochin: Mesia cel așteptat, cu atâta dor de poporul israilitean: „Ravvi, Tu ești Fiul lui Dumnezeu, Tu ești Împăratul lui Israil“, așa, precum mi-am închipuit eu că trebuie să fie Mesia.
Fiindcă ți-am pătruns taina inimii, de aceea crezi? (vs. 51) – îi răspunde Mântuitorul. Aceasta, oricât de extraordinară este, ea e un bagatel pe lângă cele ce vei vedea de acum. Apoi, adresându-se către cei de față, zice: „Amin, amin, grăiesc...“. Cu alte cuvinte: mă veți vedea în plină activitate, stându-mi la dispoziție puterile dumnezeiești, la care se gândise Natanail.
2. Schimbarea grabnică și declarația lui Natanail ne readuce în minte schimbarea și declarația analogă a lui Toma (cap. 8). Natanail, la începutul activității, Toma la sfârșitul activității lui Iisus. În ambele cazurile avem câte un neîncrezător, câte un sceptic, pe care realitatea îl convertește grabnic. Pentru Natanail, Iisus, la începutul activității Sale, întrunește garanția împlinirii speranțelor lui Israil: Fiul lui Dumnezeu, ca Împărat al lui Israil – pentru Toma, la sfârșitul activității Sale, El este Domn și Dumnezeu: Domn-Iehova al evreilor și Dumnezeu al Universului. Gradațiunea este firească. În deplină armonie cu situațiile este și răspunsul lui Iisus: celui dintâi, lui Natanail, îi zice: „fiindcă ți-am zis că te-am văzut, crezi... vei vedea” celui din urmă, lui Toma: „fericit cel ce n-a văzut și a crezut“.
3. Mântuitorul se numește Fiul Omului, pare că anume, ca răspuns la declarația lui Natanail, că El este Fiul lui Dumnezeu. Nu se arată însă ca răspuns, ci ca completare istorică. Iisus Hristos se numește pe Sine Fiul omului, omul, în înțeles mai înalt, cum se numește și Fiul lui Dumnezeu și Fiul lui David.
Fiul lui Dumnezeu, în înțeles absolut, se numește El, ca Dumnezeu; dar în înțeles relativ încă are această numire, întrucât El este om, și ca om, al doilea om, care, fiind fără de păcat, este al doilea Adam, creat și, prin urmare, născut de Dumnezeu. Adam în starea lui de nepăcătuire se putea, cu drept cuvânt, numi Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu mic.
Mântuitorul se numește Fiul lui David, al doilea David, indicând că în El se împlinesc așteptările poporului israilitean, promisiunile avraamitice, care culminează în gloria davidică reînviată. El este așteptarea împlinită a întregului Israil. Aceasta ne-o indică și genealogia de la Matei (Duminica dinaintea Nașterii, cap. 57). Dar Mântuitorul se numește, și cu predilecție la sinoptici, Fiul Omului, indicând că el este al doilea Adam: om cum a fost Adam înainte de păcătuire. Din acest punct de vedere El este deoparte așteptarea și mântuirea întregii omeniri, după indicația Evangheliei de la Luca; de alta întemeietorul unei noi omeniri, ca un al doilea Adam. Precum este El ținta istoriei și speranța poporului israilitean, așa este El și ținta și speranța întregii omeniri.
Cuvintele: „De acum veți vedea cerurile deschise și pe îngerii lui Dumnezeu suindu-se și pogorându-se peste Fiul Omului“ ne sunt adresate și nouă, anume pentru ziua de astăzi. Și, Sfânta Biserică a dispus ca ele astăzi, în Duminica I-a din Sfântul Post, să ni se citească, spre a ne pune la inimă înțelesul lor. Cum Sfinții Apostoli, de la ziua alipirii lor de Domnul, până la Înviere, fiind nedespărțiți de Învățătorul lor, au văzut pe îngerii lui Dumnezeu suindu-se și pogorându-se peste Dânsul, I-au văzut mărirea Lui: așa și nouă ne este dat ca, dacă vom fi nedezlipiți de învățătura Lui și, urmându-o, în timpul acestui post, vom face pocăință serioasă și ne vom ameliora viața morală, Îl vom însoți în aceste zile fiind cu gândul și cu inima în dumnezeiasca Sa operă a mântuirii: ne vom putea bucura de Învierea și de Înălțarea Lui, și vom putea și noi zice cu mulțumire: Am văzut mărirea Lui!
Cea mai frumoasă parte din bucuria, ce se vestește în această Evanghelie, este rezervată Preotului neclintit credincios, care, ca și Natanail privește în Iisus pe Fiul lui Dumnezeu și pe Împăratul noului Israil! Ferice, de trei ori ferice de el!

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote