View Single Post
  #60  
Vechi 09.01.2009, 08:20:17
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (60)

[SIZE=3]53[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a V-a a Postului Mare 1)[/SIZE]
[SIZE=3](Marcu 10, 33-45)[/SIZE]

33. Că iată ne suim în Ierusalim, și Fiul Omului se va da Arhiereilor, și cărturarilor, și-L vor judeca pe El spre moarte, și-L vor da păgânilor. 34. Și-L vor batjocori pe El, și-l vor bate pe El, și-L vor scuipa, și-L vor omorî, și a treia zi va învia. 35. Și au venit la El Iacov și Ioan, feciorii lui Zevedeu, zicând, Învățătorule, voim ca ce vom cere, să ne faci nouă. 36. Iar el a zis lor: ce voiți să vă fac vouă? 37. Iar ei au zis lui: dă-ne nouă, ca să ședem unul de-a dreapta ta, și altul de-a stânga ta întru mărirea ta. 38. Iar Iisus a zis lor: nu știți ce cereți, putea-veți bea paharul, care-l voi bea eu, și cu botezul cu care eu mă voi boteza, a vă boteza? 39. Iar ei au zis Lui: putea-vom, iar Iisus a zis lor: paharul, cu adevărat, care eu voi bea, îl veți bea, și cu botezul cu care eu mă voi boteza, vă veți boteza. 40. Iar a ședea de-a dreapta mea și de-a stânga mea, nu este al meu a da, ci celor ce s-au gătit. 41. Și auzind cei zece au început a le părea greu de Iacov și de Ioan. 42. Iar Iisus chemându-i pe ei le-a zis lor: știți că celor ce li se pare, că împărățesc neamurile, le stăpânesc pe ele, și mai marii lor le domnesc pe ele. 43. Iar întru voi nu va fi așa; ci care va vrea să fiu mai mare întru voi, să fie vouă slugă. 44. Și, cel ce va vrea să fie întru voi mai întâi, să fie tuturor slugă. 45. Că și fiul omenesc nu a venit, ca să-i slujească lui, ci ca să slujească el, și să-și dea sufletul său răscumpărare pentru mulți.


Ranguri între Apostoli

1. Mântuitorul plecase cu ucenicii Săi spre Ierusalim (10, 32). Seriozitatea, de care era cuprins înspăimânt pe ucenicii care îl urmau în tăcere. Era firesc ca această călătorie să-I înfățișeze lui Iisus tot mai vie catastrofa de care se apropia, și, deci, era natural ca El, în aceste momente, să devină excepțional de serios.
Ucenicii nu era permis să fie surprinși de catastrofa, care-i aștepta; ei trebuiau să fie prevestiți, pregătiți Iisus încercase în două rânduri (Marcu 8, 31, 9, 31) să-i familiarizeze cu ideea jertfirii Sale, dar fără succes: Ucenicii săi erau atât de mărginiți, încât nu-L înțelegeau, și să-L întrebe nu cutezau (9, 32). De aceea simte El trebuință să-i prepare mai de-aproape acum, în ajunul desfășurării marilor evenimente. El le și spune fără înconjur, pe față și lămurit (vs. 33, 34) că, ajungând în Ierusalim, Arhiereii și Cărturarii au să-L prindă, să-L dea în judecată, să-L chinuiască și să-l omoare; dar că a treia zi El va învia.
Nici de astă dată nu-L înțeleg ucenicii: ei cred că și acum le vorbește în vreo alegorie, al cărei înțeles ar avea să li-l spună Învățătorul.
2. Că deloc nu L-au înțeles ucenicii ne este dovadă faptul că, Mântuitorul încă nu terminase bine vorba despre tortura și moartea Sa, și doi dintre Apostoli – după Matei (20, 20), însoțiți și conduși de mama lor, – care înțeleseseră numai atât că Iisus are să se facă Împărat, Îi cer, ca o particulară grație, să-i pună pe ei, pe amândoi, în cele mai înalte ranguri, când va fi Împărat – întru mărirea Sa (vs. 37).
În loc să se supere pentru aceasta, mai mult decât naivitate: cu îngereasca și dumnezeiasca Sa blândețe și îngăduință, le răspunde: „Nu știți ce cereți“; apoi întrebuințând obișnuitul său limbaj figurat atât de des întrebuințat de Prooroci, îi întreabă: „putea-veți bea paharul, care voi bea Eu și cu botezul, cu care Eu mă voi boteza, a vă boteza?“ – adică putea-veți voi suporta amarul și sarcina pe care Eu am să le suport?
Ei nu-L înțeleg nici acum, ci luând zisa Mântuitorului în înțeles verbal, fără să se mai gândească, răspund „putea-vom“. Dar ei, inconștient, spun un adevăr istoric, răspunzând în mod proorocesc. Aceasta o știe Mântuitorul și le zice serios și apăsat.
Da, da „paharul, cu adevărat pe care Eu voi bea, îl veți bea, și cu botezul cu care Eu mă voi boteza, vă veți boteza“ – cu înțelesul dar nu în sensul, în care gândiți voi, ci în care Eu înțeleg: amarul Meu îl veți bea și greutatea Mea o veți purta la timpul său (vs. 40), dar onorurile, pe care voi le cereți, nu se pot promite înainte; ele sunt rezervate și vor fi acordate celor ce le vor merita În Împărăția lui Dumnezeu favoritismul și hatârul n-au loc.
3. În nepilduita lor naivitate, ceilalți zece, când au văzut că Ioan și Iacov se insinuară în grația Învățătorului lor, s-au și cuprins de necaz și de ură în contra colegilor lor, despre care își închipuiau că ar fi și primit întâietatea, iar ei, cei zece, ar rămâne de scădere, inferiori în ranguri.
Aici vedem îndelunga răbdare a Mântuitorului pusă la cea mai aspră probă. Pe când îi era limba mai amară în gură, pe când El privea cu groază la înfiorătorul Său martir, ucenicii Săi erau gata să se încaiere pentru închipuite ranguri, menite a satisface deșertăciuni josnice – întocmai cum, ceva mai târziu, soldații brutali și nesimțitori, își vor disputa hainele Lui lângă crucea pe care El, înaintea lor, va suferi chinurile morții. Mântuitorul însă îi privește ca un părinte pe copiii săi mici și nepricepuți, și animozitățile și susceptibilitățile lor copilărești, le împacă cu bunătate, întocmai cum un părinte indulgent își împacă copiii arțăgoși. El le zice: „Care va vrea să fie mai mare întru voi, să fie vouă slugă“ (vs. 44) – cum și Eu, mai marele vostru, slugă vouă tuturor m-am făcut, și-Mi dau viața pentru cei mai mici decât mine. Această învățătură o găsim așa de admirabil exemplificată și lămurită la Ioan (13, 4-17).
Cu cât cineva este mai cult, firesc e să aibă mai puține veleități de ranguri și onoruri, care satisfac deșertăciunea omenească. Și iarăși cu cât este mai cult, mai sus pus în societate, cu atât are, ba simte însuși îndatorirea a servi mai mult și pe mai mulți, a servi și a lumina pe toți, câți îi sunt inferiori, câți sunt mai puțin instruiți decât dânsul.
În acest înțeles: cu cât cineva ocupă în stat ori în Biserică un post mai înalt, cu atât are mai mare răspundere, căci cu atât atârnă mai mult binele și fericirea mai multora de la dânsul, care pe toți trebuie să-i servească. În acest înțeles înaltele posturi în stat nu sunt înalte ranguri de domni ai statului, ci de harnici servitori ai poporului. În acest înțeles acela, care face și care trebuie să facă cele mai mari servicii poporului întreg care nu cruță și căruia nu-i este permis să cruțe nici o jertfă pentru binele țării este capul statului; el este mai marele tuturor, dar el îi și servește și trebuie să-i servească pe toți și „își pune și viața pentru mulți“ (vs. 46).
Ce este capul statului pentru supușii săi este Arhiereul (Mitropolit, Episcop) pentru credincioșii din Eparhia sa. Și, ce este în Biserică peste tot Arhiereul, aceea este în parohia sa parohul. El este în cele spirituale, cel mai mare, ca un părinte în familia sa, dar, în același timp servitorul tuturor, gata în orice moment a face serviciu oricărui parohian.
Pe când purtarea copilărească a Apostolilor ne învață să ne ferim de acte copilărești și de josnica ambiție deșartă, care este proprie oamenilor mici de suflet, pe atunci tratarea cea îngăduitoare și plină de răbdare a Mântuitorului, ne stimulează să fim și noi cu îngăduință față de scăderile semenilor noștri. Când îi vedem că greșesc, fie din naivitate, fie împinși de porniri rele, să nu-i bruscăm, să nu-i mustrăm cu asprime numaidecât, ci, mai ales când vedem că au greșit din naivitate, să-i luăm cu binișorul, cu blândețe și să-i facem să-și recunoască greșeala, ca să și-o îndrepte, fără a-i înjosi și a-i face să roșească.
În procedura noastră de-a moraliza pe alții, cu deosebire pe cei mai mult ori mai puțin integri, necorupți, trebuie să-i tratăm ca educatori: să fim cruțători, nu să-i înjosim, ci să-i ridicăm; să nu le atingem demnitatea, ci, arătându-le cu cruțare defectele, să le facem posibilă îndreptarea.
Această procedură se recomandă, se impune preotului cu toată insistența în feluritele lui atingeri cu parohienii săi. El să nu uite niciodată că el este părinte, și, ca părinte, are să-și trateze fiii minori și nepricepuți, cu dragoste și cu îndelungă răbdare.
Tratarea aceasta este o artă, care se poate câștiga numai prin o îndelungată exercitare făcută din toată inima. Și pentru această exercitare timpul și locul cel mai propriu este seminarul. Seminaristul să nu piardă din vedere adevărul că: cel ce nu adună, risipește; cu alte cuvinte cel ce nu utilizează timpul petrecut în seminar pentru pregătirea sa, acela îl risipește și risipește cu anticipație, și timpul viitor, pe care nu-l va putea utiliza cum se va cere de la dânsul.

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote