View Single Post
  #64  
Vechi 09.01.2009, 08:24:50
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (64)

[SIZE=3]57[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica înainte de Nașterea Domnului[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 1, 1-24)[/SIZE]

1. Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiului lui David, fiului lui Avraam, 2. Avraam a născut pe Isaac, iar Isaac a născut pe Iacov. Iar Iacov a născut pe Iuda, și pe frații lui. 3. Iar Iuda a născut pe Fares, și pe Sara din Tamar. Iar Fares a născut pe Esrom, iar Esrom a născut pe Aram.4. Iar Aram a născut pe Aminadav. Iar Aminadav a născut pe Naasson. Iar Naasson a născut pe Salmon. 5. Iar Salmon a născut pe Vooz din Rahav. Iar Vooz a născut pe Ovid din Rut. Iar Ovid a născut pe Iesse. 6. Iar Iesse a născut pe David împăratul. Iar David împăratul a născut pe Solomon din femeia care a fost a lui Urie. 7. Iar Solomon, a născut pe Roboam. Iar Roboam a născut pe Abia. Iar Abia a născut pe Asa. 8. Iar Asa a născut pe Josafat. Iar Josafat a născut pe Joram. Iar Joram a născut pe Ozia. 9. Iar Ozia a născut pe Joatam. Iar Joatam a născut pe Ahaz. Iar Ahaz a născut pe Ezechia. 10. Iar Ezechia a născut pe Manassi. Iar Manassi a născut pe Amon. Iar Amon a născut pe Josia. 11. Iar Josia a născut pe Iehonia, și, pe frații lui, la mutarea Babilonului. 12. Iar după mutarea Babilonului, Iehonia a născut pe Salatiil. Iar Salatiil a născut pe Zorobabel. 13. Iar Zorobabel a născut pe Abiud. Iar Abiud a născut pe Eliachim. Iar Eliachim a născut pe Azor. 14. Iar Azor a născut pe Sadoc. Iar Sadoc a născut pe Ahim. Iar Ahim a născut pe Eliud. 15. Iar Eliud a născut pe Eleazar. Iar Eleazar a născut pe Matthan. Iar Matthan a născut pe Iacov. 16. Iar Iacov a născut pe Iosif, bărbatul Mariei, din care s-a născut Iisus, care se zice Hristos. 17. Deci toate neamurile de la Avraam până la David, neamuri patrusprezece, și de la David, până la robia Babilonului neamuri patrusprezece, și de la mutarea Babilonului, până la Hristos neamuri patrusprezece. 18. Iar nașterea lui Iisus Hristos, așa a fost, că fiind logodită mama lui, Maria cu Iosif, mai înainte de a se aduna ei, s-a aflat având în pântece de la Duhul Sfânt. 19. Iar Iosif bărbatul ei fiind drept și nevrând să o vădească pe ea a vrut pe ascuns să o lase. 20. Și cugetând la acestea, iată îngerul Domnului prin vis, s-a arătat lui, zicând: Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria logodnica ta, că ce s-a zămislit într-însa, din Duhul Sfânt este. 21. Și va naște fiu, și vei chema numele lui Iisus, că acesta va mântui pe poporul său de păcatele lor. 22. Iar acestea toate s-au făcut, ca să se plinească, ce s-a zis de la Domnul prin proorocul ce zice: 23. Iată fecioara în pântece va lua, și va naște fiu, și vor chema numele lui Emmanuel, ce s-a tâlcuit cu noi Dumnezeu. 24. Și sculându-se Iosif din somn, a făcut, precum i-a poruncit Îngerul Domnului, și a luat pe logodnica sa.


Plinirea vremii: Nașterea lui Iisus

1. Evanghelistul Matei, scriind Evanghelia anume pentru evrei spre a-i convinge despre mesianitatea lui Iisus și, deci, spre a-i atrage la creștinism, se acomodează așteptărilor lor. Așteptările evreilor erau ca să vină Mesia, ca urmaș al lui David, și în care să se împlinească promisiunile lui Dumnezeu, date, mai ales, protopărintelui lor, lui Avraam. De aceste așteptări ținând seamă, Matei, la început, în cele dintâi cuvinte ale cărții sale anunță că scrie carte despre faptele lui Iisus1) care, precum vor vedea în cuprinsul ei, este așteptarea poporului Israil. Căci Iisus întrunește în persoana sa împlinite promisiunile date lui Avraam și culminarea gloriei israilitene: El este Fiul lui Avraam și Fiul lui David. El este al treilea membru, membrul complectator al semnului Dumnezeirii2) în istoria lui Israil, prin urmare ținta istoriei lui Israil.
Genealogia, pe care o înșiruie Evanghelistul (vs. 2-17) este o dovadă cronologică. Atât timp este de la Avraam până la David, cât este de la David până la Iisus. În anul, în care s-a împlinit atâta timp de la David încoace, cât este de la David până la Avraam, trebuia să se nască cel proorocit și așteptat. Nașterea Lui era o necesitate a timpului fixat de Dumnezeu. Și aceasta se dovedește și din faptul istoric că între David și anul nașterii lui Mesia este o prăpastie: robia babilonică. Această robie cronologicește este la mijloc între David și Iisus. De la David Istoria lui Israil și-a făcut cursul în cădere până la robie și de aici în ridicare până ce, ajungând la nivelul lui David și al lui Avraam, trebuia să-și găsească împlinirea.
Aceasta ne-o dovedește atât de frumos numărul neamurilor (14) de la Avraam la David și (2 x 14) de la David la Iisus.
Aici Evanghelistul presupune cunoscut că între Avraam și David viața omenească, în termen mediu, e de 80 ani, pe când de la David la Iisus e numai de 40 de ani; că deci 80 x 14 = 40 x 2 x 14 = 1120.
Evident deci, pentru Israilteni, nașterea lui Mesia trebuia să se întâmple în anul, în care Iisus s-a născut, fiindcă în acel an sosise plinirea vremii (Galateni 4, 4).
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote