Talcuirea evangheliilor de peste an (66)
[SIZE=3]58[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica după Nașterea Domnului[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 2, 13-23)[/SIZE]
13. Iar dacă s-au dus ei, iată Îngerul Domnului s-a arătat în vis lui Iosif, zicând: sculându-te, ia pruncul și pe mama lui, și fugi în Egipt, și fii acolo, până când voi zice ție: că vrea Irod să caute pruncul, să-l piardă pe el. 14. Iar el sculându-se, a luat pruncul, și pe mama lui, noaptea, și s-a dus în Egipt. 15. Și a fost acolo până la moartea lui Irod, ca să se plinească ce s-a zis de la Domnul prin Proorocul ce zice: din Egipt am chemat pe fiul meu. 16. Atunci Irod văzând că l-au batjocorit magii, s-a mâniat foarte, și trimițând a ucis pe toți pruncii care erau în Betleem, și în toate hotarele lui, de doi ani și mai mici, după vremea care a întrebat de la magi. 17. Atunci s-a plinit, ce s-a zis prin Ieremia proorocul, ce zice: 18. Glas în Rama s-a auzit, plângere și țipăt mult, Rahila plângând pe fiii săi, și nu vrea să se mângâie pentru că nu sunt. 19. Iar dacă a murit Irod, iată Îngerul Domnului în vis s-a arătat lui Iosif în Egipt, zicând: 20. Sculându-te ia pruncul și pe mama lui și mergi în pământul lui Israil, că a murit, cel ce căuta sufletul pruncului. 21. Și el sculându-se a luat pruncul și pe mama lui și au venit în pământul lui Israil. 22. Iară auzind că Arhelau împărățește în Iudeea, în locul lui Irod tatăl-său, s-a temut a merge acolo, și luând știre în vis s-a dus în părțile Galileii. 23. Și venind a locuit în cetatea ce se cheamă Nazaret, ca să se plinească ce s-a zis prin Prooroci, că Nazarinean se va chema.
I. Primejdia înlăturată
[SIZE=3](13-15)[/SIZE]
1. Magii, de bună credință fiind, nu se puteau gândi că Irod ar avea planuri infernale. Ei, după ce-și împliniră misiunea către nou născutul Împărat, erau gata ca, în ziua următoare să se întoarcă în Ierusalim, să dea lui Irod detalii asupra casei, familiei și a împrejurărilor în care ei au găsit pe Iisus. Aceasta o aștepta Irod cu sete de fiară, ca să curme zilele noului născut. Primejdia deci, asupra lui Iisus era mare.
Cum intervenise să înlăture primejdia deasupra Fecioarei Maria, punând-o sub scutul lui Iosif, așa intervine Providența acum, dând ordin Magilor, ca, înconjurând pe Irod, imediat, noaptea, fără să fie observați de nimeni, să plece repede de-a dreptul spre Persia. Ei pleacă și lasă pe Irod să aștepte.
Cu aceasta însă primejdia încă nu era înlăturată. Irod avea să scalde Betleemul și împrejurimile lui în sânge de copii. Între aceștia, după calculul omenesc, trebuia să cadă și Iisus pruncul. Și, ca să fie scăpat și din această parte, în noaptea în care pleacă Magii, este invitat și Iosif să plece și el imediat în Egipt, să-și piardă urma și să scape viața Pruncului.
Cu plecarea neobservată de nimeni a lui Iosif cu Maria și cu Iisus, primejdia este înlăturată. Irod rămâne în completă necunoștință despre persoana Principelui, a Cărui viață îl neliniștește. El este pus în imposibilitate de a afla pe Acela, pe care dorea să-L repună, căci, după datele ce avea de la Magi, în Betleem în zadar L-ar fi căutat pe Iisus. Iisus, fără să fi putut afla cineva dintre Betleemieni, era dus în Egipt; fusese dus noaptea, neobservat de nimeni.
2. Călătoria lui Iisus în Egipt, petrecerea Lui acolo, întoarcerea din Egipt, sunt tot atâtea proorocii împlinite, proorocii din care iudeii trebuiau să vadă că Iisus este proorocitul Mesia. Întreagă istoria lui Israil este o proorocie, care se împlinește în istoria lui Iisus (a se vedea cap. 57 și Conducătorul la Explicarea Evangheliilor). Evenimentele mari, epocale, din viața poporului Israil, sunt proorocii care, ca evenimente, se repetă și, deci, se împlinesc în viața lui Iisus. Așa, între altele, cum Israil, ca popor în fașă, călătorește în Egipt, spre a scăpa de pierire, de foametea din Canaan, tot așa și Iisus, în fașă, călătorește și El în Egipt, spre a scăpa de pierirea care-L amenința prin sabia lui Irod, tot în Canaan. Cum Israil petrece în Egipt până când îl cheamă Dumnezeu să se înapoieze din Canaan, tot așa și Iisus rămâne și El în Egipt, până când îl cheamă și pe El Dumnezeu, ca să se întoarcă în același Canaan. Proorocul Osia, 11, 1 vorbind de cele întâmplate cu Israil, vorbește în mod proorocesc de cele ce au să se întâmple cu Mesia.
Pe lângă aceasta, o lungă serie de alte proorocii, din care pe unele le-am tratat, pe altele le vom trata, aveau menirea să convingă și pe cei mai nepricepuți dintre evrei, că Iisus este Hristosul, cel vestit de prooroci și așteptat cu mare dor de întregul Israil. Și, dacă cu toate acestea evreii n-au voit să vadă și să recunoască realitatea adevărată; dacă n-au voit să primească pe Iisus și învățătura lui, cu atât mai rău pentru dânșii: ei n-au avut și nu au nici o scuză pentru îndărătnicia lor. De aceea este explicabilă teribila lor pedeapsă, veșnica lor rătăcire prin lume, fără patrie, fără limbă, urgisiți de toate neamurile cu care vin în atingere – un înfricoșat avertisment pentru aceia care s-ar ispiti cumva să facă cum evreii au făcut.
Proorociile mesianice împlinite nu sunt doar pentru iudeii și pentru păgânii contemporani ai lui Iisus, ci sunt pentru toată lumea din toate timpurile, prin urmare mai ales pentru noi.
Proorociile mesianice împlinite în persoana lui Iisus, alături cu faptele Lui, săvârșite peste legile naturii, și alături cu învățăturile Lui, menite a ne înlesni și îndulci viața pământească, a ne face fericiți pe pământ – sunt pentru noi cea mai incontestabilă dovadă despre dumnezeirea Sa și despre adevărurile învățăturilor Sale, relativ la dulcea și mângâioasa nădejde în fericirea cea veșnică; aceasta, ca urmare firească a fericirii noastre pământești, ca răsplată a vieții noastre virtuoase.
Vai nouă, dacă, în fața atâtor dovezi, vom închide și noi ochii inimii și a minții noastre, imitând pe evrei: răsplata iudeilor ne așteaptă și din punct de vedere național, temporal, ca români, și din cel veșnic, ca creștini.
Vai nouă, dacă atât din școala teoretică cât și din cea practică, nu vom primi învățătura și nu vom crede în mântuitoarele ei consecințe. Pierirea fizică și intelectuală ne așteaptă.
Și, dacă urmările necredinței sunt atât de grele pentru toți, fără deosebire, cum vor fi ele pentru preot, care menit este să fie însuși o dovadă vie de credință pentru parohienii săi. Întreaga lui conduită, în și afară de oficiu, în și afară de cele sacramentale, trebuie să se manifeste ca un eflux al convingerii lui religioase. Unde aceasta lipsește, preotul s-a coborât la treapta de speculant care-și privește darul preoțesc, nu ca o misiune dumnezeiască, ci ca un mijloc de trai. Un astfel de preot, chiar și când având dorința să fie, și-ar da toată silința să se arate cum nu este, adică deplin credincios, totuși, fără voie se dă de gol, își pierde autoritatea și povețele lui bune sunt nebăgate în seamă: turma lui este o turmă cel puțin de jumătate rătăcită. Ce se întâmplă însă cu acel preot care n-are nici măcar ambiția să treacă înaintea parohienilor săi și a publicului în general, ca convins, deplin și drept credincios, ci, stăpânit de închipuirea liberalismului și a independenței în gândire, își dă pe față necredința în cele ce profesează?! Un astfel de preot este pierdut pentru cariera sa, el nu este păstor, ci năimit, care duce însuși oile în gura lupului!
|