View Single Post
  #67  
Vechi 09.01.2009, 08:26:53
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (67)

[SIZE=3]59[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica după Nașterea Domnului[/SIZE]

II. Uciderea pruncilor.
Întoarcerea în Galileea
[SIZE=3](2, 16-23)[/SIZE]

1. Irod așteaptă zadarnic să vină Magii și să-i descopere taina cea mare care-l neliniștea. Întârzierea și mai pe urmă nevenirea Magilor, trebuia să-l deștepte, să-l facă să-și vină în fire, să vadă că în fața profețiilor și a celor întâmplate de curând, tăcerea Magilor nu este întâmplătoare, ci își are o cauză mai înaltă, cauza profețiilor, cauza călătoriei acelor Magi: o putere dumnezeiască contra căreia el nu se poate opune.
Irod era bătrân, de 70 de ani. Viața lui era scăldată în sânge și acoperită de cadavre omenești. El ucisese chiar membri de-ai familiei sale, numai să-și asigure tronul contra unei fantome ce-l urmărea, că un pretendent are să-i ia domnia. Acum, la pragul mormântului său, era timpul să se îndrepte, să se pocăiască. Ocazia cea mai fericită i se oferea: în statul său, aproape de reședința sa se naște Mântuitorul „Cel lesne iertător“, și el, păcătosul, n-avea decât să-și recunoască păcatele, să și le spele cu lacrimi înaintea Celui de curând născut. Dar nu; el rămâne surd la glasul conștiinței, orb la lumina rațiunii, și îndârjit cum era, nu voiește să știe de nimic alta, decât numai de nesăturata-i poftă de sânge omenesc. El, când vede că Magii nu mai vin, și când, după ancheta făcută, constată că-i așteaptă în zadar, că ei l-au desconsiderat, turbează de mânie, și, în paroxismul furiei sale, dă ordin să se ucidă toți pruncii mai mici de doi ani din Betleem și din împrejurimile lui. Această măsură, care nu-și are pereche în lume, o ia acest tigru cu fața de om, crezând că, între cei 14.000 pe care i-a ucis, va fi și Hristos, necunoscutul lui pretins rival. În patima lui oarbă el nu vede că, bătrân și bolnav fiind, nu poate trăi atâta timp, până când un copil, acum născut, ar crește așa de mare ca să-i fie periculos; el nu se gândește la boala sa urâtă, de care a și murit în acel an.
2. Dispoziția demonică, luată de Irod, a îmbrăcat în doliu și în jale un cap de țară.
În Betleem și în împrejurimile lui nu este o casă care să nu plângă cu inima cernită. În toate părțile omul întâlnește soldați brutali ucigând prunci, ale căror cadavre sunt aruncate pe străzi, pe câmp: în toate părțile se aud țipetele de durere ale mamelor deznădăjduite.
Această barbarie, cu toate acestea, este ca și o dublă proorocire împlinită. Marele Prooroc Ieremia (31, 15) descrie în câteva cuvinte trei mari evenimente asemănătoare, care toate sunt o profeții menite să se împlinească în Iisus.
Proorocul își imaginează pe strămoașa poporului Israil, pe Rahela, înmormântată aproape de orașul Rama, că, ieșind din mormânt noaptea:
a) își caută fiii, pe care nu-i află. Ei se duseseră cu tatăl lor în Egipt, unde, după toate probabilitățile, aveau să dispară în nenumărata populație egipteană. La aceasta gândindu-se ea, plânge, se tânguiește și nu voiește să se mângâie, fiindcă înaintea ei este siguranța pieririi;
b) își caută fiii din Împărăția lui Israil duși în robia asiriană, și pe cei din Împărăția lui Iuda, duși în robia babilonică, și, negăsindu-i, nu voiește să se mângâie, ci plânge, se tânguiește, țipă în durerea ei de mamă, presupunând că, prin această dublă robie, s-a pus capăt urmașilor ei și s-a zădărnicit promisiunea dată de Dumnezeu lui Avraam și lui Iacov.
Aceste evenimente sunt pentru Ieremia o proorocie, care trebuia să se împlinească. Cum a îngrijit Dumnezeu ca, peste toată închipuirea omenească, cei unsprezece fii ai ei, care intră în Egipt, nu numai să nu se prăpădească, ci să se dezvolte într-un puternic popor; cum, peste toată închipuirea omenească, Dumnezeu a îngrijit ca plângerea Rahelei să nu se arate întemeiată nici în robirea poporului: astfel va îngriji Dumnezeu, ca să nu se împlinească temerea ei nici cu ocazia Nașterii Mântuitorului. El, Proorocul, își închipuiește că și la Nașterea lui Iisus, la omorârea pruncilor;
c) Rahela iese din mormânt și, văzând atâta ucidere de fii ai săi, plânge, se tânguiește și nu voiește să se mângâie, căci, în atâta mulțime de fii ai ei morți, care-i provoacă durerea de mamă, ea este încredințată că va fi și proorocitul Mesia, și că, prin urmare, urmașii săi, fiii săi, și cei rămași în viață nu sunt: sunt morți pentru mântuire, dacă mort este Acela, Care era menit să-i mântuiască.
3. Probabil în anul în care a săvârșit uciderea pruncilor, Irod moare de o boală cumplită. Lui îi urmează pe tron fiul său Arhelau. Despre aceasta îngerul (vs. 20) vestește pe Iosif invitându-l să ia pe Prunc și pe mama lui și să se înapoieze în Canaan, spre a se împlini și în această înapoiere proorocia din istoria poporului: înapoierea din robie.
Pericolul nu era însă cu desăvârșire înlăturat. Se putea prea ușor întâmpla să se afle că copilașul Iisus este Acela, pentru Care Irod făcuse atâta ucidere, și fiul său, Arhelau, actualul împărat, să se creadă și el amenințat de Iisus, și să-L răpună. De aceea Iosif, înștiințat de înger, înconjură Iudeea și trece în Galileea, anume în orașul său natal, în Nazaret, unde își exercitase meseria de tâmplar.
Și aceasta s-a întâmplat ca să împlinească alte profeții. Iisus, după profeții trebuia să se cheme Nazarinean. El se și numește Nazarinean atât după orașul Nazaret, cât și după înfățișarea Sa modestă, nepretențioasă, cum este o mlădiță în arbore, căci cuvântul evreesc nezer, din care e format, mlădiță înseamnă. El în proorocia lui (Isaia 11, 1-2) mlădiță (toiag) se numește: „Și va ieși toiag (mlădiță-nezer) din rădăcina lui Iesse, și floare din rădăcina lui se va înălța...“.
La aceste, atât de semnificative împliniri de proorocii, se referă Evanghelistul anume, ca să deștepte pe evrei și să ne deștepte și pe noi, să atragă atenția tuturor asupra acestor evenimente, spre a ne convinge despre marea economie dumnezeiască pentru binele nostru, pentru fericirea noastră, pe care să o primim cu credință într-Însul și cu nețărmurită recunoștință.

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote