Talcuirea evangheliilor de peste an (70)
[SIZE=3]62[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia la[/SIZE]
[SIZE=5]Nașterea Maicii Domnului1[/SIZE]
[SIZE=3](8 Septembrie)[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 10, 38-42; 11, 27-28)[/SIZE]
38. Și când mergeau ei, au intrat într-un sat, iar o femeie anume Marta, l-a primit pe el în casa sa. 39. Și aceea avea o soră, care se numea Maria, care șezând lângă picioarele lui Iisus asculta cuvintele lui. 40. Iar Marta se silea spre multă slujbă, și stând a zis: Doamne, au nu socotești că sora mea singură m-a lăsat să slujesc; spune-i deci să-mi ajute. 41. Și răspunzând Iisus a zis ei: Marto, Marto, te grijești și spre multe te silești. 42. Dar un lucru trebuie. Iar Maria partea cea bună și-a ales, care nu se va lua de la dânsa. 27. Și, când grăia El acestea, ridicând o femeie glasul din popor a zis Lui: fericit este pântecele care te-a purtat și sânii pe care i-ai supt. 28. Iar El a zis: adevărat fericiți cei ce aud cuvântul lui Dumnezeu și-l păzesc pe el.
Gospodăria și învățătura
1. În Betania era o familie cu care Mântuitorul s-a împrietenit: Lazăr cu surorile sale Marta și Maria. De câte ori trecea pe la Ierusalim ori se înapoia, era firesc ca El să se abată pe la prietenii Săi.
În una din excursiile Sale, ne spune Evanghelia de astăzi, Iisus, însoțit, firește, de Învățăceii Săi și de mulțime de popor, trecând prin Betania, găsește numai pe cele două surori, Marta și Maria, și găzduiește la ele.
Ambele surori iubeau pe Iisus și nu știau cum să-I arate mai viu dragostea și admirația lor. Ele încercau să emuleze în a se arăta vrednice de prietenia Lui. Pare că erau de fire cu totul opusă. Una, Marta, mai reală, mai practică; cealaltă, Maria, mai sentimentală, mai spirituală, mai înclinată spre idealuri.
2. Marta pare a fi fost mai vârstnică. Ea se poartă ca doamna casei, căci (vs. 38) ea primește în casă pe Mântuitorul.
Ca bună gospodină, ea pune repede la cale cele trebuincioase pentru masă, spre a servi cu vrednicie pe marele ei oaspete și pe însoțitorii Lui. Dar ea singură nu putea răzbi cu gătirea bucatelor și cu aranjarea celor de lipsă pentru masă.
Maria însă, în admirația ei pentru Iisus, nu se îndepărtează de Dânsul, ci (vs. 39), șezând lângă picioarele Lui, Îi asculta cu atenție învățăturile, căci El, oriunde se afla, era neobosit în a învăța pe cei care îl înconjurau. Pentru Maria, femeia idealistă, dispărea toată lumea materială, când ea se găsea în apropierea lui Iisus, Care pentru ea era totul. Ea ar fi stat nemâncată și nebăută zile întregi lângă adoratul ei Învățător, hrănindu-și sufletul cu hrana spirituală, cuprinsă în învățătura lui dumnezeiască.
Această retragere a Mariei de la grijile gospodăriei, mai ales acum când în casă erau atâți și așa de distinși oaspeți, nu convenea surorii ei, Martei, care nu putea singură împlini toate necesitățile pentru gătirea și aranjarea mesei.
Spre a nu suferi vreo scădere în servirea oaspeților, Marta, părăsindu-și pentru moment lucrarea, trece în odaia în care Iisus se află învățând, și, cu prietenească familiaritate, Îi zice: Doamne, vezi că sora mea m-a lăsat singură, și eu așa nu pot izbuti să slujesc cum se cuvine; nu o mai ține încătușată cu vorba, ci, pentru scurtă vreme, zi-i să vină, să-mi ajute(vs. 40).
Mântuitorul îi laudă râvna pe care o depune ea în gospodărie, ca să-L servească pe El și pe ai Săi(vs. 41). În același timp însă, o face băgătoare de seamă că, această râvnă singură, fără partea spirituală, nu este îndestulătoare pentru mântuire. Da, bine face ea, că îngrijește de menaj, de gospodăria casei, dar să nu piardă din vedere un lucru: îngrijirea de suflet prin luminarea minții și prin înnobilarea inimii cu învățătură.
Ea, Marta, se îngrijea pentru hrana materială, pe care să o servească Mântuitorului ei și bine făcea; Maria se îngrijea însă pentru hrana ei spirituală, pe care o sorbea cu nesațiu din gura Învățătorului ei – și: mai bine făcea.
Pe când Iisus aproba, cu oarecare mulțumire osteneala și scopul Martei, pe atunci scoase în relief ținuta spirituală a Mariei, care și-a ales partea cea mai bună, parte care nu se va lua de la dânsa. Nu se va lua, căci aceea ce câștigă ea ascultându-L, este inalienabil, nu i se mai poate lua.
Ca și în convorbirea cu samarineanca și cu ucenicii sosiți cu merinde din Sihar (cap. 11, 12), și aici Iisus, de la hrana materială, trece la cea spirituală, pe care o scoate la iveală, ca lucru de căpetenie, care trebuie să preocupe pe om.
Aceasta face Mântuitorul într-o vorbire mai lungă, pe care Evanghelistul o rezumă în câteva cuvinte.
3. Învățătura aceasta, împreună cu cea cuprinsă în cap. 11 vs. 1-26 produce în mulțimea care-L asculta, așa puternic efect, că o femeie din popor dă expresie entuziasmului ei, plin de admirație pentru Iisus, strigând: „Fericit este pântecele care Te-a purtat și sânii ce ai supt“ (11, 27).
Femeia, în numele poporului, fericește pe Fecioara Maria, care pe Iisus L-a purtat în pântece și L-a alăptat.
Mântuitorul, admițând această fericire ca întemeiată, se grăbește a enunța că, afară de Maica Sa, adevărații fericiți sunt aceia care Îl aud pe El și se conformează învățăturilor Lui.
Cele două femei sunt pentru noi două modele de imitat:
Marta, model de sârguință în primirea cu cinste a oaspeților, model de gospodină, de îngrijire de cele casnice, de economie domestică.
A o imita pe ea este prima datorie a femeii, a doamnei de casă. Unde femeia nu poartă grijă de gospodărie, acolo este risipă, din care rezultă sărăcia cea rușinoasă cu întregul ei cortegiu de nenorociri.
Maria – modelul sârguinței pentru educație și instrucție. Nu e destul ca femeia să fie bună gospodină, ea trebuie să imite pe Maria în a se instrui și a se educa pe sine, și mai ales în a-și instrui și a-și educa copilașii. Primul și cel mai de căpetenie educator al copiilor trebuie să fie mama lor.
Ferice de acele femei care imită pe Maria, care își însușesc învățăturile și știu să beneficieze de ele.
Orice alte avuții ar avea ele, grații și frumusețe, sunt trecătoare, li se pot lua: instrucțiunea și educația lor, ca și cea dată de ele copiilor lor, nu se pot lua de la dânsele: le posedă până intră în mormânt, ba și dincolo de mormânt.
Locul cel dintâi între cei râvnitori pentru instrucție și educație trebuie să-l ocupe preotul, ca instructor și educator. În întreagă viața sa el neîncetat trebuie să se instruiască citind, învățând. Mai ales trebuie să facă aceasta viitorul preot, seminaristul. Lui îi zice Hristos: Fericit cel ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu și îl păzește.
|