View Single Post
  #5  
Vechi 09.01.2009, 09:33:57
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (74)

[SIZE=3]65[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Ziua Nașterii Domnului1[/SIZE]
[SIZE=3](25 Decembrie)[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 2, 1-12)[/SIZE]

1. Iară dacă s-a născut Iisus în Betleemul Iudeii, în zilele lui Irod împăratul, iată magii de la răsărit au venit în Ierusalim, zicând: 2. Unde este cel ce s-a născut Împăratul Iudeilor, că am văzut steaua Lui la Răsărit, și am venit, să ne închinăm Lui. 3. Și auzind Irod Împăratul, s-a tulburat, și tot Ierusalimul cu dânsul. 4. Și adunând pe toți Arhiereii, și cărturarii poporului, i-a întrebat pe ei unde este să se nască Hristos. 5. Iar ei au zis lui: în Betleemul Iudeii, că așa este scris prin proorocul. 6. Și tu Betleeme, pământul Iudei, cu nimic nu ești mai mic întru căpeteniile Iudeii, că din tine va ieși conducătorul, care va paște pe poporul meu Israel. 7. Atunci Irod în ascuns chemând pe Magi a întrebat de la ei vremea stelei, care s-a arătat. 8. Și trimițându-i pe ei în Betleem, a zis: mergând întrebați cu deadinsul de prunc, și dacă-l veți afla, dați-mi de știre, să vin și eu să mă închin lui. 9. Iar ei ascultând pe Împăratul, s-au dus; și iată steaua care o văzuse la răsărit, mergea înaintea lor, până când a venit, de a stătut deasupra, unde era pruncul. 10. Iar ei văzând steaua s-au bucurat cu bucurie mare foarte. 11. Și intrând în casă, au aflat pruncul cu Maria mama lui, și deschizând vistieriile sale au adus lui daruri, aur și tămâie și smirnă. 12. Și luând știre în vis să nu se întoarcă la Irod, pe altă cale s-au dus în țara lor.

Iisus Împărat și Dumnezeu și al păgânilor

1. După cele petrecute la Nașterea lui Iisus (Luca 2, 1-38), iată, niște călători misterioși se apropie de Ierusalim. După obiceiul de călătorie de pe atunci ei formau o caravană, în fruntea căreia, pe cămile încărcate, împodobite, călătoreau niște principi, care în același timp erau filozofi și astrologi, – urmați de mari cete de oșteni și robi înarmați, călări și ei pe cai superbi. Acești călători, veniți din Orient sunt cunoscuți sub numele „magi“. Ei atrăgând asupră-le atenția tuturor, se îndreaptă fără înconjur, la palatul împărătesc și cer audiența. Împăratul Irod îi primește și ei îl surprind cu întrebarea: „unde este Principele de curând născut“, care e menit să fie Împărat Universal, că am venit să i ne închinăm în numele orientului, pe care noi îl reprezentăm.
Ei presupuneau că Principele de care vorbeau ei, a trebuit să se nască în familia Împăratului Irod, după cum, omenește judecând, așa ar fi trebuit să fie.
Irod, care era bătrân și de mult nu avuse prunci, spre a se încredința dacă din dinastia sa se va fi născut pretinsul Principe, sondează mai deaproape pe Magi și află, spre îngrozirea sa, că în adevăr s-a născut în timpul ca de doi ani, de când s-a arătat steaua, dar că acest Principe nu este și nu poate fi din familia sa. Concluzia pentru Irod era că acest Principe are să-l răstoarne de pe tron și să întemeieze o nouă domnie.
Întrebarea cea mare era însă: unde s-a născut, cine sunt părinții lui, cine este El?
Vestea despre nașterea minunatului Principe, comunicată de Magi lui Irod, se aude și în Ierusalim, între locuitorii cetății. Irod era păgân; el n-avea știință de proorociri. Auzise și el ceva vești vagi despre așteptarea unui Mesia evreiesc, și atâta tot. Nu așa însă și locuitorii Ierusalimului. Ei erau pregătiți de sute și sute de ani, prin nenumărate profeții pentru primirea lui Mesia, pe care tocmai Îl așteptau. Și cu toate acestea, în loc să se bucure la auzul acestei vești minunate, ei, conștienți de răutatea lor, și temându-se că nou născutul Principe are să aducă schimbări în modul lor de trai și de câștig (vs. 3) ei se cutremură alături cu Irod, numai la auzul împlinirii profeții.
Astfel vedem dar că încă la nașterea lui Iisus, evreii, reprezentați prin cei din Ierusalim, iau poziție ostilă față de Mântuitorul lor, și nu e nici o mirare dacă această predispoziție sufletească a lor își află încheierea în tragedia îngrozitoare de pe Golgota.
Irod împăratul, când simte primejdia, și plănuiește un chip infernal de scăpare: moartea Principelui. Dar rămânea deschisă întrebarea: unde s-a născut, cine-i sunt părinții, cine este primejdiosul copil? Spre a se dumeri și a lua măsuri (vs. 4) el cheamă în consiliu de stat pe Arhiereii și Învățații poporului și-i întreabă dacă nu știu ei cumva din sfintele lor Scripturi, să-i dea răspuns la întrebările care pentru el erau enigme.
Tot ce pot să-i spună cei întrebați de proorocia lui Miheea (5, 2) care arată că Betleemul este locul unde trebuie să se nască Hristos.
Aflat odată locul, după socoteala omenească era ușor de aflat cine este Principele, care a produs atâta neliniște numai prin vestea nașterii Sale.
Această afacere își rezervă șiretul Irod să o dezlege cu ajutorul Magilor.
2. Spre a-și putea pune în aplicare planul, fără să se dea de gol, Irod cheamă în taină pe Magi, se informează mai deaproape de timpul când li s-a arătat steaua cea minunată și, prin urmare de timpul când, aproximativ, se va fi născut Hristos, și apoi, tot în taină le spune că Principele misterios pe Care ei Îl caută, s-a născut în Betleem. Arătându-le locul, el îi trimite să-L caute și, fățărind dorința sinceră de a I se închina și el, îi roagă ca, dacă îl vor afla, să se informeze de-aproape despre casa în care se găsește, despre părinți și alte relații, și să se înapoieze prin Ierusalim să-l pună în cunoștință de cele aflate – ca să meargă și el și să I se închine.
Când magii se apropiaseră de Ierusalim, steaua după care ei veniseră, se ascunsese, ca semn că nu în Ierusalim este Acela, Care este Domn și al stelelor – lucru pe care magii nu l-au înțeles. Când însă magii, la sfatul lui Irod, pleacă spre Betleem (vs. 9), steaua se arată din nou, merge înaintea lor și se oprește deasupra casei în care era pruncul Iisus.
3. În vechime era obiceiul ca cei care mergeau să vadă pe alții, mai ales pe cei mai mari decât dânșii, să ia cu sine lucruri de preț și să le prezinte ca daruri acelora pe care îi cercetau. Aceste daruri de la sine înțeles, erau cu atât mai mari și mai bogate cu cât erau mai bine situați cei ce le dăruiau și erau mai sus puși cei ce le primeau.
Magii, oameni bogați, când pleacă din Persia iau cu sine nu numai scule de aur ci și alte lucruri de preț, spre a le dărui Marelui Împărat, întru întâmpinarea Căruia ei fac o așa lungă și obositoare călătorie.
Ajungând însă în Iudeea, din vorbele lui Irod, din impresia ce a produs în popor vestea despre nașterea Lui, și din starea excepțional de modestă, ba de extremă sărăcie, în care găsesc ei pe Cel atât de cu dor căutat, se conving că Acesta nu este un Principe ca alți Principi; din convorbirea cu Maria și cu Iosif se conving că El nu e născut în chip natural, ca alți copii, că, prin urmare El nu e numai viitor Împărat, ci și Dumnezeu totodată. Ei își schimbă planul stabilit de mai înainte în privința darurilor, și, prosternându-se înaintea Lui ca înaintea lui Dumnezeu, își deschid visteriile și depun la picioarele Lui aur, ca semn de tribut, că ei, în calitate de învățați, care pricep ce fac, și ca Principi supuși, aduc Împăratului, Stăpânului lor; apoi smirnă și tămâie, în calitate de Preoți, care Îi aduc jertfă, ca adevăratului Dumnezeu.
Astfel vedem că, pe când la Nașterea Mântuitorului Iudeii se înspăimântă și I se arată dușmani, străinii, reprezentanții păgânismului, nu numai evreii se bucură de Nașterea Lui, dar Îl recunosc de Împărat și Dumnezeu al lor. Acesta era un prognostic despre creștinătatea Păgânilor în timp ce evreii vor rămâne în orbirea lor.
Dacă din depărtări mari, cu primejdia vieții călătoresc Învățații orientului, nu să asculte învățăturile, ci numai să vadă venirea în lume a Mântuitorului – aceasta s-a întâmplat ca nouă să ne fie de mare învățătură.
Noi nu suntem învățați, deci cu atât mai mult avem nevoie de învățătură, de lumină. Nu ca să-L vedem în fașă, ci desăvârșit, să-I auzim învățăturile și povețele, avem să călătorim nu în depărtări mari, ci numai până la Sfânta Biserică, unde găsim tot ce ne dorește inima în sfintele Scripturi, Cuvântul Lui.
Dacă Magii I-au adus daruri aur, smirnă și tămâie, noi trebuie să-i oferim, în loc de aur, inima noastră; în loc de smirnă și tămâie, faptele noastre cele bune. Acestea Îi sunt lui Iisus cele mai plăcute daruri de la noi.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote