| 
				 Talcuirea evangheliilor de peste an (77) 
 
			
			[SIZE=3]67[/SIZE][SIZE=5]Evanghelia la[/SIZE]
 [SIZE=5]Întâmpinarea Domnului[/SIZE]
 [SIZE=3](2 Februarie)[/SIZE]
 [SIZE=3](Luca 2, 22-40)[/SIZE]
 
 22. Și când s-au împlinit zilele curățiri lor, după legea lui Moisi, l-au dus pe el în Ierusalim, ca să-l pună înaintea Domnului. 23. Precum este scris în legea Domnului, că toată partea bărbătească, care deschide pântecele, sfânt lui Dumnezeu se va chema. 24. Și ca să dea jertfă, precum s-a zis în legea Domnului, două turturele, sau doi pui de porumbel. 25. Și iată era un om în Ierusalim, anume Simeon, și omul acela era drept, și temător de Dumnezeu, așteptând mângâierea lui Israel, și Duhul Sfânt era peste dânsul. 26. Și era lui făgăduit de Duhul Sfânt, să nu vadă moartea până ce va vedea pe unsul Domnului. 27. Și a venit cu Duhul în Biserică, și când au dus părinții pe Iisus pruncul, să facă după obiceiul legii pentru el. 28. Și acela l-a luat pe dânsul în brațele sale, și a binecuvântat pe Dumnezeu și a zis: 29. Acum slobozește pe robul tău stăpâne, după cuvântul tău în pace; 30. Că văzură ochii mei mântuirea ta. 31. Care ai gătit înaintea feței tuturor popoarelor; 32. Lumină întru descoperirea neamurilor, și mărire poporului tău Israel. 33. Și era Iosif și cu mama lui mirându-se de cele ce grăia pentru dânsul. 34. Și i-a binecuvântat pe dânșii Simeon, și a zis către Maria mama lui: iată acesta este pus spre căderea, și scularea multora în Israel și spre semnul căruia se va zice împotrivă. 35. Și prin singur sufletul tău va trece sabie, ca să se descopere de la multe inimi cugetele. 36. Și era Anna proorocița fata lui Fanuil, din neamul lui Asir, aceasta îmbătrânise în zile multe, care locuise cu bărbatul său șapte ani din fecioria sa. 37. Și a fost văduvă ca la optzeci și patru de ani, care nu se depărta de biserică, cu postul și cu rugăciuni, slujind ziua și noaptea. 38. Și aceasta întru acel ceas venind s-a mărturisit Domnului și a grăit pentru dânsul tuturor, celor ce așteptau mântuirea în Ierusalim. 39. Și după ce au săvârșit toate după legea Domnului, s-au întors în Galileea, în cetatea sa Nazaret. 40. Iar Pruncul creștea, și se întărea cu Duhul, umplându-se de înțelepciune, și darul lui Dumnezeu era pe dânsul.
 
 
 Supunerea
 
 1. În legea lui Moisi (Ieșirea 13, 2, 12; 22, 29-30, 34, 19; Leviticul 12, 2, 6, 8) tot cel întâi născut al unei mame, om și animal, dacă e parte bărbătească, trebuie să fie dus jertfă lui Dumnezeu, animalele la șapte zile, pruncul la 40 de zile de la naștere. Pruncul, dus la jertfelnic, se răscumpără prin un miel de un an și un pui de porumbel, ori o turturea, ori, din partea celor săraci – înlocuindu-se mielul cu un pui de porumbel – prin doi pui de porumbel ori prin două turturele.
 În conformitate cu prescripțiunile acestea ale Legii, Iosif și Maria, la 40 de zile după Naștere, se duc cu Iisus la biserică, spre a-L prezenta la jertfelnic Domnului și a-L răscumpăra după lege.
 2. Între evrei era vie așteptarea Mântuitorului. Între cei mulți era (vs. 25) și un bătrân, om bun și temător de Dumnezeu. Acest bătrân se chema Simeon. Lui îi fusese făgăduit de la Duhul Sfânt că nu va muri până nu va vedea pe Mesia. Tocmai pe când se apropie Iosif cu Maria și cu Iisus de Ierusalim, Simeon bătrânul este inspirat și el și vine la biserică, unde așteaptă sosirea lui Mesia cel făgăduit și mult așteptat. Și (vs. 27), când au sosit Iosif și Maria cu pruncul Iisus, ca să-L răscumpere, după Lege, Simeon ia pe Iisus în brațe și, mulțumind lui Dumnezeu că l-a învrednicit să nu moară înainte de a vedea pe Mântuitorul, zice: (vs. 29) Acum, Doamne, pot să mor în pace (vs. 30), că cu ochii mei am văzut întrupată mântuirea mult dorită (vs. 31) pe care ai pregătit-o pentru toate popoarele (vs. 32), mântuire, care e lumină spre a lumina și învăța pe păgâni și spre a fi mărire și laudă pentru poporul Israel.
 Iosif și Maria deși știau destul de bine cele ce se întâmplaseră mai înainte în Nazaret și apoi în Betleem, ei totuși rămân uimiți de vorbele acestui bătrân. Ei nu-și puteau explica de unde și cum a știut Simeon să le iasă înainte și să primească pe micul Iisus cu așa cuvinte.
 Pe când Iosif și Maria stăteau nedumeriți, bătrânul Simeon le adresează și lor câteva cuvinte sentențioase, profetice, cuvinte, în care el cuprinde pe scurt efectul activității lui Iisus. El zice întâi cu referință la Iisus (vs. 34): Iată, mulți din Israel se vor ridica, vor fi fericiți, ascultând învățăturile Lui, și iarăși mulți care vor auzi învățăturile Lui, vor cădea, vor pieri, fiindcă nu vor crede într-Însul și nu se vor îndrepta. Semnul Lui, Crucea, are să fie obiect de scandal, de contradicție, de opoziție (I Corinteni 1, 18), prin care mulți își vor descoperi tainele inimilor lor – apoi cu referință la Maria (vs. 35): iar prin inima ta va trece sabia – tu vei simți cea mai cumplită durere de mamă atunci când vei vedea pe Fiul tău răstignit și te vei crede părăsită de toată lumea.
 Pe când se petreceau cele descrise la grupa cea sfântă se alătură o evlavioasă bătrână, proorocița Anna, care-și petrecea ziua și noaptea la biserică în rugăciune și în post. Și ea văzând cele ce se întâmplă, vestește tuturor celor care, ca și ea și ca și bătrânul Simeon, așteptau venirea Mântuitorului, că Mesia Cel așteptat S-a născut, S-a arătat în biserică.
 Deși e mai presus de Lege, câtă vreme în fața lumii e născut sub Lege, Mântuitorul se supune Legii, se taie împrejur și se prezintă la biserică spre a se răscumpăra. El Se supune Legii întru toate, aici, ca și la Botez, la începutul activității Sale, ca și în întreagă viața Sa. Și, deși, ca Dumnezeu, e superior Mariei și lui Iosif, El, ca om, Se supune lor, ascultă de ei, până ajunge la majorat. El se supune anume ca să se arate model de imitat, ca izvor de învățătură pentru noi. Învățătura este supunerea față cu legea Statului și a Bisericii, supunerea față de părinții și profesorii noștri. În orice poziție socială ne-am afla nu ne putem dispensa de la supunere, de la ascultare de legi și de superiori. Ba, tocmai prin faptul că Dumnezeu fiind ca om, Se supune legilor până în cele mai mici prescripții ale lor, Domnul Hristos ne învață prin chiar exemplul Său, că cu cât ocupăm poziții mai însemnate în societate, cu atât trebuie să ne supunem legilor cu mai mare rigoare, dând exemplu bun celor inferiori nouă.
 Una din pozițiile cele mai înalte în societate o ocupă preotul. La dânsul, la conduita lui privesc mai mulți, ca să-și acomodeze viața după a lui. Urmează, deci, pentru el îndatorirea ca întru toate model de supunere și de ascultare către lege și către autorități constituite în stat și în Biserică, el să se facă pentru enoriașii săi.
 Preot supus și ascultător de legi va fi numai acela, care în tinerețea sa s-a obișnuit cu supunerea către părinți și către învățători. Seminarul pentru viitorul preot, este locul unde el trebuie să se exercite cu toată inima în supunere – în supunere către legile școlii și supunere către profesorii săi.
 Profeția lui Simeon, bătrânul nu se raportează numai la contemporanii lui Iisus. Ea are în vedere întreagă creștinătatea din toate veacurile, prin urmare ea ne are în vedere și pe noi. Și între noi mulți se găsesc care, fie din ușurința minții, fie din exemplele rele ce le văd, fie din învățăturile greșite, pe care le aud ori le citesc, se abat de la povețele cuprinse în învățături ale Mântuitorului nostru Hristos, țin de viață dătătoare de modă, că treci de om cult, om de spirit, independent, să nu crezi, ori mai bine, să paradezi cu necredința și chiar să ridiculizezi pe cei credincioși. Aceștia sunt, care, în adevăr, cad; cad sufletește, cad moralmente, și cad, se ruinează și trupește.
 Sunt iarăși alții între noi, care ascultă cu evlavie învățăturile sublime ale lui Iisus, cred în Dumnezeirea Lui așa cum învață și mărturisește Biserica și își întocmesc viața după povețele Domnului: pentru aceștia Iisus este spre ridicare, spre înălțare, spre viață.
 În Biserică, în parohia sa, preotul trebuie să fie un vehicul puternic și neadormit spre a opri căderea și a înlesni și ajuta ridicarea. Toți enoriașii îi sunt lui încredințați. El răspunde cu sufletul său pentru cei ce cad. Deci silință fără preget trebuie să-și dea ca pe cei ce înclină spre cădere să-i oprească în pornirea lor și să-i ajute ca să se ridice.
 Această oprire și acest ajutor spre ridicare este adevărata artă: s-ar putea zice că este arta artelor. Acei care n-au avut prilej să o învețe, găsesc povețe mai ales în Epistolele Apostolului Pavel către Timotei, special II, 4, 2 ș.u. Seminariștii însă au prilejul să-și însușească această artă aprofundând povețele pe care profesorii le dau.
 
 |