View Single Post
  #78  
Vechi 09.01.2009, 09:38:09
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (78)

[SIZE=3]68[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia la Bunavestire[/SIZE]
[SIZE=3](25 Martie)[/SIZE]
[SIZE=3](Luca 1, 24-33)[/SIZE]

24. Iar după zilele acelea, a purces grea Elisabeta femeia lui, și s-a ascuns cinci luni, zicând: 25. Că așa mi-a făcut mie Domnul în zilele întru care am socotit să ridic ocara mea dintre oameni. 26. Iară în luna a șasea trimis a fost îngerul Gavriil de la Dumnezeu, în cetatea Galileii, al cărei nume era Nazaret. 27. La fecioara cea logodită cu bărbat, al căruia nume Iosif, din casa lui David, și numele fecioarei Maria. 28. Și intrând Îngerul la dânsa, a zis: Bucură-te, ceea ce ești plină de dar, Domnul este cu tine: Binecuvântată ești tu între femei. 29. Iar ea văzând s-a spăimântat de cuvântul lui, și cugeta ce închinare va fi aceasta. 30. Și a zis Îngerul ei: nu te teme, Maria, că ai aflat har la Dumnezeu. 31. Și iată vei lua în pântece, și vei naște Fiu, și vei chema numele lui Iisus. 32. Acesta va fi mare, și Fiul Celui Preaînalt se va chema, și-i va da lui Domnul Dumnezeu scaunul lui David părintelui său. 33. Și va împărăți în casa lui Iacov în veci, și împărăția lui nu va avea sfârșit.


Maica Domnului

1. La iudei era socotită ca o pedeapsă dumnezeiască, ca o mare rușine pentru femeia care n-avea copii. Elisabeta, soția bătrânului Preot Zaharia, nu avusese copii până la vârsta în care, după legile firii, femeile nici nu mai pot avea copii. Ea, văzându-se stearpă, se simțea nenorocită, umilită între celelalte femei binecuvântate de Dumnezeu cu prunci, se considera de ocară între oameni. Într-aceea intervine în biserica din Ierusalim anunțarea nașterii lui Ioan Botezătorul (Luca 1, 5-23) și Elisabeta, care de mult nu se mai gândea să aibă copii (vs. 24) se simte însărcinată. Bucuria ei este așa de mare, și recunoștința către Providența dumnezeiască așa de nemărginită, încât, văzând că scapă de ocara care o umilea între oameni în smerenia ei nu voiește să se mândrească cu fericirea ce a ajuns-o, nu voiește să spună nimănui taina cea mare a bucuriei ei. Ea se tăinuiește cinci luni de zile, și numai când însărcinarea ei este vădită, când ea nu se mai poate tăinui, numai atunci anunță pe prieteni și pe cunoscuți despre îmbucurătorul eveniment.
2. (vs. 26). Pe când bătrâna Elisabeta, plină de fericire, se afla în luna a șasea a însărcinării sale, într-un orășel nebăgat în seamă, în Nazaretul Galileii, se petrece o scenă analogă cu cea petrecută în biserica din Ierusalim la anunțarea nașterii lui Ioan Botezătorul.
În Nazaret, adică, se afla o fecioară cu numele Maria. Ea era fiica lui Ioachim și a Anei din neamul Împăratului David. Această fecioară, precum ne spune tradiția bisericească, încă de la etatea de trei ani fusese dusă și crescută în internatul bisericii din Ierusalim. Acum, de curând, după nepătrunsa economie dumnezeiască, ea fusese adusă din Ierusalim și logodită cu bătrânul teslar Iosif. Iosif era o rudenie a Mariei, de la sine înțeles, și el din neamul lui David.
Această fecioară logodită petrecea, după obiceiul oriental în singurătatea locuinței sale, ocupându-se cu lucrul manual, cu rugăciunea și cu citirea Sfintei Scripturi. Și, cum petrecea ea așa în ziua de 25 Martie 749 î.Hr. (vs. 28), fără de veste apare înaintea ei Arhanghelul Gavril, trimis de Dumnezeu. Arhanghelul o salută, anunțându-i o veste negrăit de bună, și zicându-i: Bucură-te, tu, care ești cea mai fericită între femei, că tu ești plină de dar dumnezeiesc, Domnul fiind cu tine.
(vs. 29). Văzând Fecioara această minunată apariție și auzind această neînțeleasă salutare se cuprinde de frică. Ea nu poate înțelege cele ce vede și aude.
Arhanghelul o încurajează, zicându-i (vs. 29): Nu te teme! Tu ești aleasă de Dumnezeu ca să zămislești și să naști Fiu, pe Care Îl vei numi Iisus, Mântuitor. El, Fiul tău, se va chema Fiul Celui Preaînalt, și va întemeia o Împărăție veșnică, peste care El va împărăți fără de sfârșit.
Maria, și așa emoționată și tulburată, se minunează și mai mult de vestea pe care ea nu o înțelege, veste, a cărei realizare I se pare imposibilă. Căci imposibil este ca o fecioară să nască fiu! Ea își exprimă mirarea întrebând: Cum se poate admite realitatea celor ce-mi vestești, deoarece eu sunt fecioară?
(vs. 35). Nedumerirea Ei o liniștește Arhanghelul spunându-I că ea va zămisli în chip supranatural, prin intervenirea puterii dumnezeiești, și, sub scutul Celui Preaînalt, va naște pe Fiul lui Dumnezeu. Că (vs. 37) unde intervine puterea lui Dumnezeu, acolo se face abatere de la legile naturii, pe care, cum le-a creat, Dumnezeu le poate și schimba și poate face abatere de la ele. Și ca să-I dea posibilitate de a se dumeri desăvârșit prin exemplu, Gavriil adaugă: Ca probă servească-ți faptul că (vs. 36) și rudenia ta, bătrâna Elisabeta, cea stearpă, este însărcinată, cu toate bătrânețile ei adânci.
În fața acestei solemne declarații, Maria Se supune cu respect, cu mulțumire și cu încredere în voința lui Dumnezeu, zicând: Dacă Dumnezeu voiește așa: Eu sunt roaba Lui, întâmple-se cu Mine după cuvântul tău.
3. Când preotul Zaharia se îndoiește în realizarea celor anunțate lui prin Arhanghel, el, Preotul este pedepsit cu muțenie.
Maria încă Se îndoiește în împlinirea veștii, aduse Ei de Înger. Pe Ea însă nu o pedepsește pentru îndoiala Ei. Motivul este că, deoparte Maria nu avea chemarea cum o avea Preotul, să se ocupe cu proorociile și cu împlinirea lor, și, deci, îndoiala Ei era scuzabilă; de altfel, Ea, tocmai prin aceea că era aleasă de Dumnezeu să fie mama lui Mesia, a Fiului lui Dumnezeu, Care, „împreună cu glasul Arhanghelului“, S-a și sălășluit în sânul Ei, era mult mai pe sus decât să poată fi pedepsită.
Arhanghelul stă înaintea Ei cu respectul cuvenit și nu-și permite decât să O îmbărbăteze și să-I dea explicații de rigoare.
Din ținuta respectuoasă a Arhanghelului ne putem închipui că, dacă, încă fiind cu trupul pe pământ, Maria Fecioara se bucură de atâta cinste înaintea puterilor cerești, încât Arhanghelul să stea cu respect înaintea ei, – de ce slavă se va fi bucurând Ea după înălțarea Ei la ceruri?! Ea este cu adevărat, după cântarea Bisericii: mai cinstită decât Heruvimii și mai slăvită, fără de asemănare, decât Serafimii.
Și dacă pe ea cetele cerești O slăvesc și O cinstesc în așa mare măsură, cum să nu O cinstim și să nu O preamărim noi, când Ea, ca o mamă iubitoare și miloasă, este gata în fiecare moment să intervină pe lângă Fiul Său, ca să-I fie milă de noi, să nu ne pedepsească după cum merităm, ci să ne ierte și să ne dăruiască bunătățile pe care noi, de altfel, nu le merităm.
Cultul Maicii Domnului este o parte constitutivă a cultului Bisericii noastre, și creștinii evlavioși îl țin cu drept cuvânt în mare cinste. El înalță evlavia credincioșilor, le hrănește sufletul cu mângâiere și cu nădejde, în măsura în care, la servirea lui, se arată evlavia și respectul preotului oficiant.
Din pedeapsa preotului Zaharia și din nepedepsirea Fecioarei Maria, pentru îndoiala manifestată în cuvintele Îngerului, învățăm că, dacă pentru anumite fapte, cei neînvățați pot să fie iertați, Preoții, care nu pot invoca neștiința, nu au scuză, pedeapsa lor e inevitabilă.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote