View Single Post
  #40  
Vechi 14.01.2009, 23:24:25
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locație: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

Se gaseste la adresa:http://www.carteaortodoxa.ro/2008/03...ihai-eminescu/
o carte care merita citita:
Ortodoxia, Mihai Eminescu


Ortodoxia
Mihai Eminescu
Editura Eikon, 2003


Recenzie de Octavian Dărmănescu


Înregimentarea de către posteritate a marilor ei precursori este un fenomen trist, dar detectabil ușor în cultura unui popor. Nici Mihai Eminescu n-a scăpat acestei militarizări – vezi manualele perioadei comuniste. La prima vedere, prezentul volum ar încerca aceeași anexare, însă nimic mai injust. În prefață, Înalt Prea Sfințitul Nicolae Corneanu propune o regândire și o reală considerare a ortodoxiei marelui poet, justificând cu publicistica pe această temă.
[SIZE=3][COLOR=DarkRed] Cartea are meritul de a-l lăsa pe Eminescu cel de acasă (bântuit adesea de pesimismul romantic și de un budism turnat diferit într-o strălucită minte creatoare) și de a-l prezenta pe redactorul-șef de la Timpul, care se lupta înverșunat cu politicile de catolicizare austro-ungare de peste munți, un Eminescu precaut care-i striga lui Ion C. Brătianu cu privire la toleranța extremă a acestuia vizavi de înființarea Mitropoliei catolice de București (1883): „Bagă de seamă, faci jocul Austriei”[/COLOR][/SIZE]. [SIZE=4][COLOR=Red]Pentru ilustrul gazetar, adevărul este clar: „Popor ortodox în puterea cuvântului, noi nu voim să știm nici de cezarism, nici de cezaro-papismul muscălesc”.

[/COLOR][/SIZE]
Altădată, argumentând toleranța la români, încheia avocățesc: „toate acestea dovedesc că n-am făcut niciodată ceea ce dorim să nu ni se facă nouă”. Ceea ce nu-l împiedică să nu critice relaxat formalismul religios: „La întrebarea ce și-o pune domnul David Stauss, scriitorul vieții lui Isus, de mai suntem noi creștini sau ba, o întrebare la care răspunde negativ, noi adăugăm: fosta-am vreodată creștini?”.
Formația spirituală delicată a poetului îi permite reflecții originale: „În fiecare rugăciune e un fel de formulare temporară a mizeriei acestei lumi și o încercare de ocolire a necesității cauzale… Doamne, arată că nu e posibil să, Doamne fă imposibilul posibil”. Atent la degradarea timpului istoric, Eminescu scrie într-un articol dintre celebrele sale caiete (peste 25.000 de pagini): „Cel mai strălucitor dintre fluxurile timpului nostru orientat în sens material rămâne totuși banul. Iar strângerea lui masivă și cât mai fără trudă cu putință îl reprezintă pe diavol”. [COLOR=Red]Virgil Cândea arăta că opera Sfântului Nicodim Aghioritul a fost cunoscută și însușită de către marele poet prin traducerile lui Paisie Velicicovschi. [/COLOR]Totodată, manuscrisele sale arată că în timpul studiilor vieneze poetul a citit dogmatica lui I. Kuhn, Fr. X. Dieringer, dar și pe Hegel și Bruno Bauer. Încă o dovadă a enciclopedismului clasic, orice ar spune hiper-specializații oameni recenți.
[COLOR=Red] În ochii mari ai geniului român, figura Răstignitului ia valențe titanice, Eminescu văzându-L pe Hristos drept „reprezintantele libertății, martirul omenimei lănțuite”. Relatând epicul sărbătorii de la Putna în memoria lui Ștefan cel Mare (1871), din al cărei comitet de organizare a făcut parte, Mihai Eminescu arăta: „Crist a învins cu litera de aur a adevărului și a iubirei, Ștefan cu spada cea de flăcări a dreptului”.[/COLOR]
Reply With Quote